شناسهٔ خبر: 28978 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

آغاز ثبت نام کارگاه فرهنگ علم و نخبگی

کارگاه فرهنگ علم و نخبگی با هدف ترویج و توسعه علم در سطح همگانی به همت بنیاد نخبگان استان تهران برگزار می شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از بنیاد نخبگان استان تهران، امروزه از مهمترين شاخص هاي توسعه، آينده نگاري Foresight است. آينده نگاري يعني آمادگي براي آينده، يعني بكاربردن منابع موجود به بهترين وجه ممكن در راستاي ارزشهای مشخص تعریف شده برای توسعه. پيش بيني آينده شايد غير ممكن باشد. ولي آينده نگاري - به منظور به كار بردن درست منابع بر اساس تصور و براورد درست از آينده - لازم است. در كشور ما در مديريت علوم و فناوري بايد آينده نگاري را در دستور قرار داد.

 

آموزش عالي وظيفه آماده كردن كادرهاي تخصصي كشور براي گرداندن مملكت در آينده را به عهده دارد. بدون توجه به پژوهش به جاي پرورش نيروي تخصصي كه بدنه تخصصي كشور را با آينده نگاري شكل مي دهند و با تصور صحيح بخش هاي مختلف كشور را به پيش ميبرند، بدنه تخصصي با كادر هاي اداری/کارمندی (بروكراتي) پر خواهد شد كه مهمترين اثر شان بي اثري و بي خاصيتي خواهد بود.

 

همگانی کردن علم و آشنایی جوانان با جنبه های نوین علم و فناوری، برای توسعه تفکر علمی و نگاه علمی به زندگی. هدف عرضه کردن علم و معرفی دستاورد های فناوری برای همه مردم از جمله هدف راهبردی این کارگاه به شمار می رود.

 

در کارگاه «فرهنگ علم و نخبگی/ ترویج علم و فهم همگانی آن»، محورهایی به شرح زیر مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت:

تاریخ و مفهوم علم و نگاهی به تاریخ علم در ایران

وضعیت توسعه علم و فناوری در کشور های در حال توسعه و کشورهای مسلمان

- توسعه مکتب های علمی به عنوان وظيفه واحد هاي پژوهش و توسعه طراحي آينده. (طراحي آينده بهتر البته از شناخت دقيق  و واقعبينانه امروز بر مي خيزد. گردش كار امروز را به واحد هاي اجرائي می سپاریم(

- توسعه نگرش انتقادي: رجوع به تجربيات بين المللي در بكارگيري نگرش انتقادي

- اهمیت به پژوهش و برنامه ریزی برای رسیدن به موفقيت های فردی و سازمانی

- توسعه و همگانی کردن علم با استفاده از وسایل ارتباط جمعی

-ترویج تفکر علمی بر توسعه جامعه علم محور و علم باور

 

کارگاه فرهنگ علم و نخبگی در روزهای 6 اسفندماه و 13 اسفندماه سال جاری به صورت مجزا در ساعت 17-15 برگزار می شود و مدرس آن دکتر مهدی زارع دانشیار پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله و عضو هیات مدیره انجمن ترویج علم ایران است.

 

علاقه‌مندان از بین نخبگان و استعدادهای برتر می‌توانند برای ثبت‌نام به سامانه (http://visit.bmn.ir/farhangi.aspx) مراجعه یا با شماره تماس 88900511 واحد فرهنگی و روابط عمومی تماس حاصل فرمایند.

نظر شما