شناسهٔ خبر: 29017 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

معتمدآریا: «هامون» ژست کتابخوانی به مردم زمانه خود داد

نشست «بررسی وضعیت زن در سینمای ایران» عصر امروز در دانشگاه تهران برگزار شد. فاطمه معتمد‌آریا، بازیگر پیشکسوت تئاتر، تلویزیون و سینما گفت: کتاب‌های مناسب و مطلوبی در حوزه سینما تالیف شده است و پژوهش‌هایی نیز درباره حضور زن در سینمای ایران از سوی دانشجویان به انجام رسیده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نشست «بررسی وضعیت زن در سینمای ایران»  در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با حضور فاطمه معتمد‌آریا، بازیگر پیشکسوت تئاتر، تلویزیون و سینما برگزار شد. معتمدآریا با ارزیابی مناسب وضعیت کتاب‌های تالیفی در حوزه سینما گفت: فیلمی مانند «هامون» ساخته داریوش مهرجویی در اواخر دهه شصت، ژست کتابخوانی به مردم داد و بسیاری از جوانان آن زمان را به کتابفروشی‌ها کشاند.

از جامعه تا هنر 

معتمدآریا با نگاه زایشی به زن در تمام عرصه‌ها و تسری آن به جنس زن و مرد اظهار کرد: اگر شکل ناهمگونی از زن در سینمای ایران وجود دارد، برخاسته از جامعه ناهموار و ناسپاس ما است.

وی با اشاره به این‌که سینما بازتاب جامعه است عنوان کرد: ‌اگر این نکته را بپذیریم که سینمای ما بازتاب جامعه ماست پس نمی‌‌توان به ناهمواری‌های پیش‌روی زن در این عرصه خرده گرفت.

بازیگر فیلم «گیلانه» ادامه داد: شخصا، در طول مدت فعالیت‌های هنری‌ام به حقوق خودم واقف شده و هرگز به کسی اجازه نداده‌ام مانع از پیشرفتم شود، چه آن زمان که چهارده ساله بودم و این حرفه را انتخاب کردم، چه در حال حاضر که سال‌ها از حضورم در سینما می‌گذرد.

تاثیر مثبت انقلاب بر حضور زن در سینما 

معتمدآریا به تحولات سینما بعد از انقلاب اشاره کرد و گفت: وقوع انقلاب تاثیر مثبت در حضور زن در سینما داشت و اساسا تحولات شگرفی را درباره حضور این قشر در سینما ایجاد کرد.

وی افزود: پس از وقوع انقلاب دیگر نمی‌شد از زن در فیلم‌ها بهره‌برداری جنسی و اشکال دیگر داشت، ‌به همین دلیل نخستین اتفاقی که در سینما به وقوع پیوست این بود که  تمام اشکال گذشته زن از سینما حذف شد و حتی حضور زن در پوستر‌های سینمایی نیز کاهش یافت.

معتمد‌آریا با اشاره به دهه 60 و 70 به‌عنوان اوج حضور زن در سینمای ایران اظهار کرد:‌ زنان در این دهه قدرت حضور مستقل در سینما را پیدا کردند و «هامون» یکی از فیلم‌هایی بود که در آن به خوبی سرگشتگی زن ایرانی به تصویر کشیده شد.

وی «روسری آبی»، «کیمیا» و «نرگس» را از جمله فیلم‌هایی دانست که در آن زنان با قدرتی مستقل در آن حضور یافته‌اند.

معتمدآریا، وضعیت سال‌های اخیر را نامناسب دانست و گفت: من مدافع سینمای ایران هستم اما منتقد نیز هستم، باید بگویم پوسته جعلی که بر سینمای ایران کشیده شده است، باید از بین برود. لفظ و اصطلاح «فرش قرمز» علف هرزی است که در فرهنگ سینمای ایران ایجاد شده است.

نشست «وضعیت زن در سینمای ایران » عصر امروز در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.

نظر شما