شناسهٔ خبر: 29034 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حدادعادل: جای رشته مدیریت خانواده در دانشگاه الزهرا خالی است

رئیس شورای تحول علوم انسانی گفت: از نظر وجود رشته های فیزیک، شیمی و الهیات در دانشگاه الزهرا هیچ نگرانی وجود ندارد ولی جای رشته مدیریت خانواده در این دانشگاه خالی است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، غلامعلی حداد عادل در مراسم جشن پنجاهمین سال تاسیس دانشگاه الزهرا با اشاره به قدمت فعالیت این دانشگاه گفت: این دانشگاه نیم قرن از افتخار خود را سپری کرده در حالی که بزرگترین و مهمترین دانشگاه کشور یعنی دانشگاه تهران امسال هشتادمین سال تاسیس خود را برگزار می کند اما پنجاه ساله شدن دانشگاهی که به خانم ها اختصاص دارد معنا و مفهوم دیگری دارد.

وی افزود: وقتی که مدرسه عالی دختران (دانشگاه الزهرای فعلی) تاسیس شد من این اتفاق را به یاد دارم که در سال 41 و 42 که مقدمات انقلاب اسلامی آغاز شده بود و واقعه 15 خرداد پدید آمد یکی از مسائل مطرح موضوع زنان بود و حکومت پهلوی برای اینکه به قیام اسلامی واکنش نشان دهد تصمیم گرفت سرمایه گذاری کند و مدرسه عالی دختران را به وجود آورد و این دانشگاه 14 سال از عمر خود را پیش از انقلاب گذرانده و حوادث و تحولات تلخ و شیرینی برای آن رخ داده و چندین بار اسم آن تغییر کرده است.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امروز دانشگاه الزهرا دانشگاه نمونه ای است و نه تنها در کشور خودمان بلکه در کشورهای اسلامی نیز دانشگاهی به وسعت و قدمت دانشگاه الزهرا نمی شناسیم. من معتقدم که دانشگاه الزهرا یک سرمایه برای کشور است چرا که در چند سال اخیر مدیریت این دانشگاه برعهده اساتید زن بوده و نمونه ای از توجه نظام جمهوری اسلامی ایران به رشد علمی زنان است.

حداد عادل با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی و مطرح شدن مسئله توجه به بانوان گفت: یکی از سوالاتی که خبرنگاران خارجی از امام خمینی (ره) در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی پرسیدند این بود که آیا شما می خواهید زنان را محدود کنید. آنها تصور می کردند پس از پیروزی انقلاب اسلامی درب مدارس و دانشگاه ها به روی زنان بسته می شود اما امروز بعد از گذشت 37 سال از پیروزی انقلاب اسلامی وجود دانشگاه الزهرا و حضور بانوان در عرصه های علمی یک سند از توجه جمهوری اسلامی ایران در حوزه آموزش و پژوهش به زنان و بانوان است و امیدوارم همه در خدمت این کشور باشند.

وی افزود: دانشگاه الزهرا در یک باغ مصفا در ونک به وجود آمد. منطقه ونک در دوره قاجار در اختیار مرحوم مستوفی الممالک بود که از رجال میهن دوست و خدمتگذار و خوشنام این کشور است و همه تاریخ نویسان از وی به خوبی یاد کردند. امروز باغ او به دانشگاه الزهرا تبدیل شده است و در سال های اخیر نیز وسعت زیادی پیدا کرد و بخش هایی از زمین هایی که برای راه آهن بود به دانشگاه ملحق شد.

عضو سابق هیات امنای دانشگاه الزهرا درخصوص رشته های موجود در این دانشگاه گفت: از نظر وجود رشته های فیزیک، شیمی و الهیات در این دانشگاه هیچ نگرانی وجود ندارد ولی تصور می کنم جای رشته مدیریت خانواده در این دانشگاه خالی است و باید رشته ای وجود داشته باشد که اگر دختری تمایل به کار نداشت و یا شغلی برای او پیدا نشد او را در زندگی خانوادگی موفق تر جلوه دهد. اگر زنان ما مدیریت خانواده را شغل بدانند بسیاری از مشکلات و معضلات در جامعه حل می شود و بسیاری از مسائلی که زنان و مردان نیاز دارند باید در این رشته آموزش داده شود.

حداد عادل اظهار داشت: چند سال است که بنده توصیه به تاسیس این رشته در دانشگاه الزهرا کردم و ریاست دانشگاه اطلاع داد که برنامه این رشته در حال تدوین است و قول می دهم اگر این برنامه به دست شورای تحول علوم انسانی برسد خارج از نوبت آن را بررسی کنیم.

نظر شما