شناسهٔ خبر: 29109 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نقد نشانه شناختیِ کتاب «انزلی: عکسهای مهدی وثوق نیا»

«انزلی: عکس‌های مهدی وثوق‌نیا» عنوان کتابی است که زمستان سال جاری در 120صفحه از انتشارات نظر روانه بازار شد. این نخستین کتابِ مهدی وثوق‌نیا، عکاس 43 ساله ایرانی است که پنجشنبه 30 بهمن، با حضور فرزان سجودی و امیر علی نجومیان، دو نشانه‌شناس و منتقد ادبی، در خانه هنرمندان، ساعت 18 نقد و بررسی خواهد شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ وثوق​نیا درباره کتاب گفته است: مجموعه «انزلی» در ادامه عکاسی از شهرها، مکان‌ها و چشم اندازهایی از ایران در حدود ۲ سال (۱۳۹۰تا ۱۳۹۲) و طي سفرهاي دو يا سه روزه به این شهر عکاسی شده است.
 
دو سخنران این جلسه فرزان سجودی، زبان​شناس و نشانه​شناس نام​آشنای ایرانی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و امیر علی نجومیان، مترجم و منتقد ادبی و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در گروه ادبیات انگلیسی، هستند.  

   
  فرزان سجودی و امیر علی نجومیان

وثوق​نیا در یادداشتی در مقدمه کتاب چنین نوشته است: «آن‌جا انزلي است، شهري بندري در كناره درياي خزر. شهري كه ديدن‌اش باعث شد خودم را در آن بيابم بي​آنكه با آن نسبتي داشته باشم. شهري كه در پرسه​زني‌هاي پي​درپي‌ام، آن را در باران‌ها، آدم‌ها و سكوت بي‌امانش، «تنها» ديدم. در اين جغرافيا و در ديدار با برخي اشياء و وسايل شهر، با گفتگويي غير معمول رو در رو شدم، با پوسيدگي، رطوبت و تن‌هاي خاكستري رو در رو شدم. دانستم بدنه اين شهر، معماري، ساختمان‌ها، نيمكت‌ها، كوچه‌ها، خيابان‌ها، مغازه​ها و پلاژها بيش از كلام آدم‌های شهر، سخنگوي چيزي هستند كه انزلي نام دارد. پل فلزي، پل غازيان، تالاب، بلوار، اسكله، قلم گوده، ميان پشته در فصل‌هاي غير توريستي، برايم‌ هايكوهاي تصويري هستند.»
 

               مهدی وثوق نیا

علاقمندانِ شرکت در این مراسم، می​توانند پنجشنبه ۳۰ بهمن، ساعت ۱۸ به سالن استاد امیرخانی در خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.


 

نظر شما