شناسهٔ خبر: 29110 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آزمون مهندسی اکران ۹۴

اکران عید نوروز پیشانی اکران سال سینمای ایران است و می تواند برای سال ۹۴ که رئیس سازمان سینمایی آن را سال ریاضت اقتصادی سینما نام نهاده، نقطه امیدی باشد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ سال ۹۳ سال حضور پر تعداد فیلمسازان سینمای ایران بود و فیلمسازان، پخش‌کننده‌ها و سینماداران در تکاپوی بهترین فصل‌های اکران بودند.

اکران عید فطر و اکران نوروزی برای هر فیلمسازی مهم است. تصمیم‌گیری‌ها برای اکران منجر به این شد که سهم اکران اول نوروزی به فیلم‌های «چ»، «خط‌ویژه»، «بادیگران»، «معراجی‌ها»، «طبقه حساس» برسد و سهم اکران عید فطر هم به فیلم‌های «امروز»، «کلاشینکف»، «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران»، «فرشته ها با هم می‌آیند» و همچنین «ردکاپت» که اکرانش را از میانه ماه رمضان شروع کرده بود و تا سه هفته بعد از عید فطر ادامه داشت.

در سال ۹۳، «شهرموشها۲» عنوان پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران را به کمک تبلیغات وسیع خود به دست آورد و با کمک تهیه‌کنندگانش و پخش کننده‌اش توانست نزدیک ۵ ماه سینماها را اشغال کند.

اما در سال گذشته شورای صنفی نمایش، این جسارت را نداشت که فیلم‌های ساخته شده توسط نام‎های بزرگ را اکران نکند شاید دلیل آن این بود که این فیلم‎ها در جشنواره با استقبال خوبی مواجه نشدند، فیلم‌های مانند «متروپل»، «اشباح»، «پنجاه قدم آخر». مهندسی اکران سهم فیلم‌هایی را محدود کرد که می‌توانست در سینمای ایران جریان ساز نسل نو سینما باشد. بخشی از فیلم‌های خوب جوان‌های سینمای ایران، یا اکران‌های محدود گرفتن یا در گروه آزاد نمایش داده شدند. تا حدی که در یک ماه مانده به شروع جشنواره، ۲۹ فیلم به صورت همزمان اکران شدند. موضوعی که اعتراض گروهی از فیلمسازان و تهیه کنندگان را به دنبال داشت که توزیع نامتوازن اکران در طول سال حق برخی فیلم‎ها را ضایع می‌کند.

فیلمی مثل «چند متر مکعب عشق» که در بخش نگاه نو موفق به دریافت دو سیمرغ بلورین بهترین فیلم اولی و بهترین کارگردانی شده بود بدون سرگروه اکران شد. فیلمی مثل «سیزده» در آخرین روزها سال سینمای ایران در اکران‌های محدود به نمایش درآمد. نکته جالب این است که این فیلم جایزه بهترین فیلم هیئت داوران بخش نگاه نو جشنواره سال قبل را دریافت کرده بود.

فیلم «شیار ۱۴۳» در دو فصل اصلی اکران عیدفطر و عید نوروز هیچ سهمی نداشت و فقط در حد نماد فیلم ارزشمند سینمای ایران برای مسئولان باقی ماند. این فیلم در اکران ماه محرم و صفر به نمایش درآمد و اگر تبلیغات گسترده این فیلم نبود، این امکان وجود داشت که فیلم فروش خوبی نداشته باشد.

حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی می‌گوید سال ۹۴  سال ریاضت اقتصادی سینما است اما برخی معتقدند که بخشی از این ریاضت به خاطر عدم تدبیر در مرحله پیش تولید و اختصاص بودجه بنیاد فارابی به فیلم‌هایی است که هیچ امیدی به اکران و بازگشت سرمایه شان وجود ندارد. امسال برآوردها این بود که جشنواره فیلم فجر، کم رمق‌ترین سال سینمای ایران را نوید می‌داد. با این وجود از بین لیست فیلم‌ها می توان حدس زد که سهم اکران نوروز و اکران عید فطر برای چه فیلم‌هایی خواهد بود.

در این دوره از جشنواره فیلم‌هایی مانند «رخ دیوانه» ابوالحسن داوودی به عنوان فیلم دریافت کننده سیمرغ مردمی و فیلم‌های «عصر یخبندان» مصطفی کیایی، «کوچه بی نام» هاتف علیمردانی، «دوران عاشقی» علیرضا رئیسیان، «مزار شریف» برزیده، «در دنیای تو ساعت چند است؟» صفی یزدانیان، «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» وحید جلیلوند مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. احتمال دارد که این فیلم‌ها سهم اکران نوروزی را بگیرند.

همچنین در خارج از جشنواره فجر نیز فیلم‌هایی مانند «دلم می‌خواد» بهمن فرمان‌آرا، «استراحت مطلق» رضا کاهانی، «نهنگ عنبر» سامان مقدم، «گینس» محسن تنابنده، «قندون جهیزیه» علی ملاقلی پور هم از جمله فیلم‌هایی هستند که در جشنواره امسال رونمایی نشدند و منتظر اکران هستند.

فعلا سینماداران، تهیه‌کنندگان و فیلمسازان منتظر نگارش آئین نامه شورای صنفی نمایش سال ۹۴ هستند. باید دید که چیدمان اکران در طول سال ۹۴ چگونه است. همه چیز از اکران عید‌نوروز شروع می‌شود که می توان گفت پیشانی اکران سال سینمای ایران است.

نظر شما