شناسهٔ خبر: 29120 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

استعدادهای موسیقی«راک»، یادم تو را فراموش!

جشنواره موسیقی فجر به واسطه دو بخش استعدادهای درخشان و نسلی دیگر ، تنها مجال عرض‌اندام و هنرنمایی جوانان موسیقی ایران در دو عرصه موسیقی کلاسیک غربی و موسیقی اصیل ایرانی است. چرا جای استعدادهای درخشان «راک» در مهم‌ترین رویداد موسیقی کشور خالی است؟

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسکانیوز؛ بخش استعدادهای درخشان در جشنواره موسیقی فجر که از ابتدا بر پایه موسیقی کلاسیک غیر ایرانی شکل گرفته و در کنار بخش نسلی دیگر عمده نگاه خود را معطوف جوانان و استعدادهای درخشان موسیقی ایران کرده است، در اندک زمانی توانسته خود را به عنوان یکی از جدی ترین و چالش برانگیز ترین بخش های جشنواره معرفی کند. البته نباید فراموش کرد که چنین نگاهی به جوانان بخودی خود باعث شده تا این دو بخش از بخش های با اهمیت جشنواره بین المللی موسیقی فجر شناخته شوند. بخش استعدادهای درخشان امسال با تکنوازی ، دونوازی و گروه نوازی سازهای کلاسیک همراه بوده است.

کشوری که فستیوال موسیقی هم ندارد

متاسفانه ایران دارای فستیوال های متعدد موسیقی نیست و اگر هم باشد وزنه اعمال سلیقه های شخصی آنقدر سنگین هست که در فستیوال هایی مثل فستیوال موسیقی تهران ( که تنها فستیوال موسیقی فعلی کشور است) به هر چیزی پرداخته شود و هر دغدغه ای وجود داشته باشد جز آینده موسیقی کشور و استعدادهای آن.

عرصه اجراهای زنده و کنسرت ها هم به حدی با اهداف اقتصادی تهیه کنندگان و گرایش بازار موسیقی  در هم تنیده شده که شاید تا چند سال اینده چیزی بعنوان کنسرتهای پژوهشی اصولا وجود خارجی نداشته باشد.

از طرفی روند مدیریت جریان موسیقی ما در سالیان اخیر به گونه ای بوده است که عمده گرایش جوانان به عرصه نوازندگی تحت تاثیر برگزاری متعدد کنسرت های پاپ و سنتی در دوره افول موسیقی کلاسیک غربی به سمت سازهایی بوده که به نوعی بازار کار بیشتری دارند. بیم آن می رود تا چند سال دیگر در بین جوانان ،  یافتن نوازنده سازهایی مانند فرنچ هورن و ابوا و هارپ غیر ممکن باشد. کافیست به رویداد تلخ مرگ علیرضا خورشید فر با نگاه دیگری  بپردازیم. چند نوازنده کنترباس در طول این سالها تربیت شده اند که اکنون باعث دلگرمی ما در جایگزین کردن یکی از این هنرمندان با آن اسطوره فقید باشد؟

 

806348_672

 

 ورود  برای راکرها  کماکان ممنوع است

در چنین شرایطی جشنواره موسیقی فجر بواسطه دو بخش استعدادهای درخشان و نسلی دیگر ، تنها مجال عرض اندام و هنرنمایی جوانان موسیقی ایران در دو عرصه موسیقی کلاسیک غربی و موسیقی اصیل ایرانی است.

 

noguitar

 

ای کاش جشنواره موسیقی فجر که آیینه تمام نمای موسیقی ایران است،  مجالی هم  برای هنرنمایی هنرمندان دیگر ژانرهای موسیقی از جمله " راک" می بود. ای کاش جوانان به شدت مستعد " موسیقی راک" هم می توانستند به جشنواره با نگاهی شبیه نگاه جوانان شرکت کننده در بخش های نسل دیگر و استعدادهای درخشان می نگریستند. و اکنون در سی امین دوره از مهم ترین رویداد موسیقی کشور بر این باور نبودند که گویا قرار نیست  چشمی برای دیدن استعدادهای آنها گشوده شود.

جشنواره تنها مجال  برای عرض اندام استعدادهای درخشان است

مریم صوفی که اولین حضورش را بر صحنه موسیقی با آغاز این جشنواره تجربه خواهد کرد، با  مثبت ارزيابي كردن بخش استعدادهاي درخشان، می گوید:‌ خيلي خوب است كه جشنواره به جواناني كه در فضاي حرفه‌اي تجربه زيادي ندارند، اين فرصت را مي‌دهد تا توانايي‌هاي خود را به نمايش بگذارند.صوفی معتقد است که جشنواره به جواناني كه در فضاي حرفه‌اي تجربه زيادي ندارند، اين فرصت را مي‌دهد تا توانايي‌هاي خود را به نمايش بگذارند

امکانات کم برای استعدادهای درخشان شهرستانی

وفا حميدي از دیگر شرکت کنندگان در بخش استعدادهای درخشان سی امین جشنواره موسیقی فجر است . حمیدی که  از سال 82 نوازندگی ویلن را نزد آقاي شمیم موحد آغاز کرده و حدود ده سال با استادانی چون ابراهیم لطفی، سروش شاه محمد و خانم گلریز زربخش آموزش دیده، درباره اجرایش در سی‌امین جشنواره موسیقی فجر می گوید: اولین بار است که در بخش جنبی جشنواره ی فجر یعنی استعدادهای درخشان شرکت می‌کنم.

حمیدی قرار گيري بخش استعدادهای درخشان در جشنواره موسيقي فجررا باعث افزایش  انگیزه و تلاش‌ها و تمرینات هنرمندان میداند و معتقد است، جشنواره علاوه بر اينكه  باعث میشود هنرمندان با ارایه هنر خود، می توانند خود را در اين زمينه ارزیابی کنند و تجربه‌های بسیار مفیدی بدست آورند.

حمیدی معتقد است با وجود آنكه پشت کار و تلاش فراوان در تمام گروه‌ها دیده می‌شود اما گروه‌های شهرستانی ممکن است از امکانات کمتری نسبت به گروه‌های تهرانی برخوردار باشند

 

مخاطبان و استعدادهای درخشان

سحر طاهرخانی شرکت کننده در بخش استعدادهای درخشان سی‌امین جشنواره موسیقی فجر،  دلیل  شرکت در این جشنواره را چنین بیان می کند: شركت كردن در این جشنواره برای من بسيار ارزشمند است به اين جهت كه مى‌توانم هنرم را به نمایش بگذارم و تجربه‌های مهمى به دست بیاورم. جشنواره فجر در ايران بزرگ و شناخته شده است، اما برای من مهم‌تر از همه مخاطبان این جشنواره هستند.

 

جشنواره مجال شکوفایی استعدادهای درخشان است و عامل  نگاه جدی تر جوانان به هنر

گلنوش اخوان  یکی از هنرمنداني است که در سی‌امین جشنواره موسیقی فجر با دونوازي ويلن و پيانو در بخش استعدادهاي درخشان حضور دارد. وي حدودا دوازده سال است ويلن را نزد اساتیدي چون بهروز وحیدی آذر، امیر مینو سپهرو گلریز زربخش آموزش ديده است و علاوه بر اينكه سابقه نوازندگی در ارکستر مجلسی جوانان را دارد در هشتمین دوره جشنواره موسیقی جوان نيز  موفق به كسب مقام اول در گروه سنی (ب) بود.

 

1c673264-2a2c-42d1-b4b0-de50063c0510

به اعتقاد اين هنرمند،  بخش استعدادهای جوان جشنواره  می‌تواند باعث کشف استعدادهای واقعی نوازندگان باشد و موقعیت‌هایی برای آنها فراهم کند که زمینه رشد و شکوفایی بیشتر آنها را فراهم کند. جشنواره فرصتی است که جوانترها نگاه جدی‌تری به موسیقی و فعالیت‌های حرفه‌ای خود داشته باشند.

نظر شما