شناسهٔ خبر: 29126 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تهران، میزبان وزرای علوم جنبش عدم تعهد

قائم مقام وزیرعلوم در امور بین الملل از حضور نمایندگان ٥٨ کشور در تهران خبرداد و گفت: ٣١ نماینده شرکت کننده در سطح وزیر در این اجلاس شرکت می‌کنند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ دکتر سالار آملی در نشست خبری که صبح امروز در وزارت علوم برگزار شد،با اشاره به شروع فعالیت جنبش عدم تعهد از سال ١٩٦١افزود:از زمان شروع فعالیت این جنبش،علی رغم اهمیت علم و فناوری،حرکت مستقلی در این زمینه صورت نگرفته بود.

وی با تاکید بر اینکه ایران سردمدار یک حرکت مستقل در زمینه علم و فناوری در کشورهای جنبش عدم تعهد است،اظهار کرد:اگر دست به دست هم دهیم تاریخ جدیدی را با همکاری کشورهای غیر متعهد شروع خواهیم کرد که بستر ساز علم و فناوری برای توسعه پایدار است.

قائم مقام وزیرعلوم در امور بین الملل با بیان اینکه ایران دارای ظرفیت بیشماری در زمینه تولید علم و فناوری است،گفت:انتظار داریم یکی از دستاوردهای ما از این اجلاس این باشد که ظرفیت خالی کشور ما،کشورهای غیر متعهد را سیراب کند و آموزش عالی ما بین المللی شود.

دکتر سالار آملی افزود:جذب دانشجو، انجام پروژه های مشترک تحقیقاتی و استفاده متقابل از دانش اساتید در راستای بین المللی کردن آموزش عالی است.

قائم مقام وزیرعلوم در امور بین الملل با تاکید بر اینکه همکاری های جنوب-جنوب یکی دیگر از اهداف این اجلاس است،توضیح داد:شکافی بین کشورهای شمال و کشورهای جنوب وجود دارد و کشورهای شمال آنطور که باید با کشورهای جنوب ارتباط برقرار نمیکنند،به همین دلیل گسترش همکاری های جنوب از ضروریات است و این اجلاس به این روند سرعت می‌بخشد.

سالار آملی در ادامه با بیان اینکه این اجلاس از روز سوم تا پنجم اسفند برگزار میشود،درمورد برنامه زمانی توضیح داد:در روز اول مقامات کارشناس در سطح معاونین وزرای دانشگاه با یکدیگر به گفت و گو می‌پردازند و در روز دوم و سوم این اجلاس، وزرا با یکدیگر دیدار می کنند.

دکتر سالار آملی ادامه داد:در روز اول بیانیه تهران مورد بررسی قرار میگیرد،این بیانیه از حدود هفت ماه پیش در نیویورک به بحث گذاشته شده و در مسیر نهایی شدن قرار دارد. در روز دوم و بعد از افتتاحیه، وزرای کشورهای مختلف نگاه و تحلیل خود را در مورد این بیانیه ارائه می کنند.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل در ادامه از حضور مسوولان 58 کشور در ایران خبر داد و گفت: 31 تن از این مسوولان در سطح وزیر هستند. همچنین 9 نهاد مهم بین‌المللی از جمله اتحادیه آفریقا، بانک توسعه اسلامی، عرب‌لیگ، کنفرانس ICTP، هم در تهران حضور پیدا خواهند کرد.

دکتر سالار آملی در ادامه با اشاره به درگیری‌های موجود در کشور سوریه و عراق اظهار کرد: از کشور سوریه و عراق تشکر می‌کنم که با وجود این درگیری‌ها در این اجلاس شرکت می‌کنند. ایران، عراق و سوریه می‌توانند با همکاری یکدیگر بسترسازی مناسبی در زمینه علم و فناوری فراهم کنند.

وی با اشاره به وجود تکفیری در منطقه گفت: موضوع تکفیری یک مساله سیاسی است که به حوزه ما مربوط نیست اما من عقیده دارم اگر مسائل را به بحث دانش، علم و فناوری بکشانیم، افراطیون قدرت رشد نخواهند داشت.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل در ادامه در مورد دستور کار اجلاس توضیح داد: در این اجلاس سیاست‌گذاری‌های کلانی که کشورهای نم بر روی آن توافق می‌کنند در دستور کار است، همچنین 25 محور مورد بررسی قرار می‌گیرد که نقش علوم و تکنولوژی در توسعه پایدار، همکاری جنوب – جنوب، ضرورت حرکت کشورهای غیرمتعهد، دانشگاه‌های نسل سوم، ضرورت حضور زنان و جوانان از جمله این محورها هستند.

دکتر سالار آملی با تاکید بر اینکه این برای اولین بار است که 31 وزیر علوم و فناوری در یک کشور گردهم جمع می‌شوند در مورد تفکر ایران‌هراسی اظهار کرد: هنگامی که مجموعه‌ای به منظور توسعه و رسیدگی به مردم فقیر برای علم و فناوری گردهم می‌آیند ناخودآگاه این خبر در سطح دنیا پخش می‌شود و گیرنده‌ها این پیام مهم را دریافت می‌کنند. کمتر نشستی در دنیا رخ داده است که در آن 31 وزیر علوم و فناوری شرکت کنند.

وی از برگزاری نمایشگاهی جنب سالن اجلاس سران خبر داد و گفت: جنب سالن اجلاس، نمایشگاهی برگزار می‌شود که در آن دانش و فناوری‌های صلح‌آمیز ایران از جمله نانو، فناوری و انرژی هسته‌ای که اگر در کشور ما وجود نداشت، بیماران سرطانی راهی برای درمان نداشتند به نمایش گذاشته می‌شود.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل با تاکید بر اینکه در این نشست از توانایی معاونت علوم و فناوری ریاست جمهور استفاده می‌شود، در مورد تاثیر این اجلاس در کاهش تحریم‌ها اظهار کرد: در رابطه با علم و فناوری هر کشوری بخواهد ایران را تحریم کند، خودش را تحریم کرده است. در 2 الی 3 بند از بیانیه‌ تهران به این قضیه اشاره شده است که چگونه با همکاری یکدیگر تحریم‌ها را کاهش دهیم.

دکتر سالارآملی در پایان با تاکید بر اینکه اتفاقات زیادی در حاشیه اجلاس رخ خواهد داد، اظهار کرد: ما ملاقات‌های بیشماری را در سطح وزرا، معاونان وزیر و روسای دانشگاه‌ها پیش‌بینی کرده‌ایم. همچنین اعطای بورس و پذیرش دانشجو از موارد مهم دیگر مدنظر ما است.

نظر شما