شناسهٔ خبر: 29134 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دلایل روی آوری کودکان به مطالعه از نگاه یک نویسنده

یک نویسنده کودک و نوجوان معتقد است؛ کیفیت کتاب شامل محتوا، ظاهر، نحوه صفحه آرایی، حروفچینی، شیوه طراحی، رنگ آمیزی تصاویر روی جلد و درون متن و صحافی، منجر به جذب بیشتر مردم به ویژه کودک و نوجوان برای مطالعه می شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ «مینو فاخرپور» افزود: میزان توجه ناشران به تمایلات و نیازهای مردم، همچنین استانداردهای چاپ و نشر، از عوامل اثرگذاری در گرایش مردم به مطالعه است.

وی اضافه کرد: فرهنگ مطالعه در کنار نقش آموزشی، تفریحی و سرگرمی یکی از مهم ترین اصولی است که باید مورد توجه قرار گیرد، 

فاخرپور اظهار کرد: اکنون بسیاری از کتابهای عرضه شده در بازار بر اساس نیازهای واقعی کودکان و نوجوانان نیست و به همین دلیل امکان ارتقای کیفیت نشریات کودک و نوجوان، به ویژه زمینه های لازم برای پایداری و تداوم کار نشریات در بخش خصوصی فراهم نشده است.

وی به ادبیات کودکان و نوجوانان اشاره کرد و ادامه داد: نویسنده کودک و نوجوان موظف است ادبیات و واقعیت هایی مانند تولد، مرگ، غم، شادی، رنج، عشق و نفرت را با تمام ابعاد آن به کودکان بیاموزد و در این امر هرگز نباید از حد تعادل دور شود.

فاخرپور، یاد دادن و درست اندیشی را از اهداف مهم مطالعه کتاب دانست و گفت: قالب و شیوه های ارائه ادبیات به کودکان و نوجوانان نیز باید مانند آثار ادبی بزرگسالان از تمام زیبایی های معنوی و اصالت هنری برخوردار باشد و مفاهیم آن باید از زندگی و مسائل واقعی سرچشمه گیرد.

این نویسنده افزود: رعایت این اصول از سوی نویسنده باعث می شود وقتی کودک به تدریج خواندن را یاد می گیرد، دنیای تازه ای به روی او باز شده و فاصله های زمانی و مکانی بسیار دور، برایش نزدیک خواهد شد و ضمن آن معلومات جدیدی نیز به دست می آورد.

فاخرپور با اشاره به اینکه کتاب کودک و نوجوان باید به لحاظ تصویر و محتوا دارای لایه های پنهان باشد و این لایه ها به تدریج با افزایش سن کودک و کسب تجربه های جدید بر او آشکار شود، گفت: وجود جذابیت های بصری در کتاب باعث می شود کودک و نوجوان به طور ناخودآگاه جذب مطالعه شود.

وی با بیان اینکه کتاب خواندن قدرت تخیل را بالا می برد، تصریح کرد: سیاستگذاری مناسب در حوزه کتاب کودک و نوجوان موجب رشد مطالعه و تکامل شخصیتی آنها می شود.
 

نظر شما