شناسهٔ خبر: 29143 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

خبر تعطیلی «دائره المعارف تشیع» تکذیب شد

امیر مازیار، مدیر علمی انتشارات حکمت می‌گوید جلد پانزدهم و شانزدهم «دائره المعارف تشیع» در حال آماده سازی است و جلد پانزدهم به نمایشگاه کتاب سال آینده می رسد. وی تاکید کرد با وجود مشکلات مالی انتشارات حکمت با جدیت روند تدوین این دائره المعارف را دنبال می‌کند و حتی ویراست دومی از تمامی مجلدات 16 گانه ارائه می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ معاون علمی انتشارات حکمتدرباره خبری که  در یکی از خبرگزاری‌ها مبنی بر تعطیلی دائره‌المعارف تشیع منتشر شد عنوان کرد: البته من نمی‌دانم منبع این خبر چیست ولی  این خبر را تکذیب می‌کنم. اصولاً دائره المعارف تشیع تعطیل نشده است که علتش مشکل مالی یا اختلاف بین اعضا باشد!

امیر مازیار از تدوین جلد 15 دائره المعارف تشیع خبر داد و گفت: جلد 15 را حرف میم تشکیل می‌دهد و تا نمایشگاه کتاب سال آینده منتشر می‌شود. جلد شانزدهم نیز شامل حرف نون تا ی به احتمال فراوان به نمایشگاه کتاب سال 95 می‌آید. ویراستاران این پروژه  همچون گذشته استادان خرمشاهی، فانی و خندق آبادی هستند که در فضایی دوستانه کار می‌کنند و می‌نویسند.

وی درباره مشکلات مالی در تدوین این کار نیز توضیح داد و افزود: ما مشکلات مالی زیادی داریم چون در فضای فعلی نشر برای ناشر خصوصی چاپ دائره المعارف سخت است و حمایتی هم از طرف نهاد دولتی نیست. بنابراین تصمیم گرفتیم در هر حالتی دائره المعارف تشیع را تمام کنیم و نگذاریم کار تکمیل آن ناقص بماند.

مازیار یادآور شد: ما از هیچ ارگانی حمایت نمی‌شویم نه پیش از تولید و نه پس از تولید کسی یا نهادی به ما کمک نکرده است. حتی خریدهای حمایتی وزارت ارشاد و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور احتمالا به دلیل مشکلات مالیشان صورت نمی‌گیرد در حالی که در گذشته این خریدها وجود داشت. با وجود این انتشارات حکمت با همه سختی‌ها می خواهد این کار را به پایان برساند. بنابراین پس از انتشار جلد پانزدهم، جلد شانزدهم که مجلد آخر است منتشر می‌شود.

مدیر علمی انتشارات حکمت همچنین از ویرایست دوم تمامی مجلدات دائره المعارف تشیع خبر داد و گفت: پس از این‌که کار انتشار جلد شانزدهم هم انجام شد، ویراست دوم تمامی مجلدات آغاز می‌شود البته ویراست دوم مختصرتر و تخصصی تر خواهد بود چون ویراست اول جنبه عمومی داشت و بیشتر در حوزه‌های ایرانشناسی و اسلام شناسی بوده است. اما ویراست دوم محدودتر، تخصصی تر و عالمانه تر بوده است. به هر حال ویراست دوم هر اثری باید باید پاکیزه تر و بهتر باشد.

وی درباره مشکلات و نواقص دائره المعارف تشیع گفت: هر موسسه فرهنگی علاقه دارد کارش خوانده و نقد شود. دائره المعارف تشیع تاریخ پرماجرایی دارد. این نخستین دائره المعارفی بود که بعد از انقلاب منتشر شد و نویسندگان بزرگی با ما کار کردند و چند جلد اول واقعا عالی بود. بعد از این‌که همه حمایت‌های مالی برداشته شد روند کار کند شد و ضعف‌هایی به کار راه پیدا کرد. ما این ضعف‌ها را توضیح دادیم و البته از انتقادات هم استفاد می‌کنیم. امیدوارم در ویراست دوم کاستی‌ها کمتر باشد هر چند که از جلد 14 به بعد ما سعی کردیم با دقت و نظرات بیشتری و با کمک استادان خرمشاهی و فانی کار با کیفیت تر و بهتری را ارائه کنیم.

حسین خندق آبادی نیز در همین باره توضیح داد: بین روند تدوین جلد سیزدهم و چهاردهم دائره المعارف تشیع وقفه وجود داشت که به دلیل تغییر مدیریت کار بود پیدا کرد. با این وجود چاپ جلد چهاردهم توسط انتشارات حکمت انجام شده است. گروه ویراستاران هم همان گروه قبلی است و مولفان هم همچنان همان افراد هستند. بنابراین دو جلد 15 و 16 کار منتشر و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. حتی ببسیاری از مقالات جلد شانزدهم تهیه شده است و حتی از اساتیدی در این دائره المعارف مقاله وجود دارد که فوت شده‌اند.

نظر شما