شناسهٔ خبر: 29225 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«فلسفی» مجموعه پنج جلدی «فلسفه روشنایی» را به ناشر سپرد

حسین فلسفی، استادیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد، نگارش جلد نخست تا پنجم «فلسفه روشنایی» را که به تفسیر گفتارهای پنج‌گانه بخش دوم حکمت‌الاشراق سهروردی اختصاص دارد تمام کرد و به ناشر سپرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ فلسفی با بیان این‌که حکمت‌الاشراق سهروردی دو بخش دارد که بخش نخست آن خود دو گفتار دارد، اظهار کرد: گفتار نخست درباره منطق‌الاشراق است که این کتاب با عنوان «منطق اشراق: پژوهشی در منطق اشراق» چندین بار توسط موسسه بوستان کتاب تجدید چاپ شده است.

وی ادامه داد: اما گفتار دوم این بخش شامل 10 داوری سهروردی درباره نظام فلسفی ارسطو است که راه را برای حکمت اشراق باز می‌کند. کار نگارش تفسیر این گفتار در قالب یک طرح پژوهشی با عنوان «خرد در برابر خرد» تمام شده و قرار است توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد منتشر شود.

وی با اشاره به بخش دوم حکمت‌الاشراق گفت: این بخش حدود 40 صفحه دارد که خود شامل پنج گفتار است که در هر یک از آنها سهروردی نکاتی را بیان می‌کند. من این پنج گفتار را هر کدام در قالب یک کتاب مستقل با عنوان «فلسفه روشنایی» تالیف کردم.

این استاد دانشگاه در همین باره توضیح داد: در واقع این سبک جدیدی در نوشتن کتاب است بدین معنی که «فلسفه روشنایی» اصلاً کتاب ترجمه و شرح نیست. به طور مثال گفتار اول حکمت‌الاشراق تنها هشت صفحه است اما من درباره آن 150 صفحه مطلب نوشته‌ام. 

فلسفی گفت: سهروردی درباره نور تعریف کوتاهی دارد اما در این کتاب من در حدود 50 صفحه این واژه را شرح داده‌ام.

به گفته وی، نگارش جلد نخست تا پنجم «فلسفه روشنایی» که به تفسیر گفتارهای پنج‌گانه بخش دوم حکمت‌الاشراق سهروردی اختصاص دارد، به پایان رسیده و توسط معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد منتشر می‌شود.

نظر شما