شناسهٔ خبر: 29254 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مهدی گلشنی: نسبت به زبان تعصب داشته باشیم

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مشکلی که ما در حوزه فرهنگ داریم به استفاده از تکنولوژی غربی نیست، بلکه باید آن بخشی از فرهنگ غرب را استفاده کنیم که برای ما مثبت است اما نباید همه فرهنگ غرب را جایگزین فرهنگ خودی کنیم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل ‌از فارس؛ مهدی گلشنی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اهمیت وجود فرهنگ خودی و حفظ عناصر مختلف آن گفت: یکی از مهمترین عناصر این فرهنگ «زبان فارسی» است و با وجود اینکه فرهنگ اسلامی یک زمانی وارد فرهنگ ایرانی شد، باز هم این زبان از بین نرفت بنابراین نباید اجازه دهیم که به هیچ عنوان این زبان در کشور ما تضعیف شود.

 وی با تأکید بر اینکه عناصر زبان فارسی در دیگر کشورها نیز دیده می‌شود، یادآور شد: بسیاری از شاعران ایرانی هستند که مقبره‌شان الان در دیگر کشورهاست و زمانی جزو ایران فرهنگی بودند که این کشورها ادعای داشتن این شاعر را دارند نباید اجازه دهیم چنین چیزی اتفاق بیافتد.

 گلشنی در ادامه یادآور شد: در حوزه فرهنگ باید همت بیشتری داشته باشیم و من این را از خودم شروع می‌کنم، باید دغدغه داشته باشیم و ظرافت‌ها را دریابیم، چرا که همه مسائل ما در ایران در انظار سیاست جهانی قرار دارد بنابراین باید مراقب باشیم.

وی با بیان اینکه نسبت به زبان فارسی نباید روزی برسد که اظهار تأسف بکنیم که زبانمان از دستمان رفت، افزود: باید این زبان را در دنیا نشر کنیم مسئولان ما نسبت به زبان فارسی حساسیت بیشتری داشته باشند بنابراین باید نسبت به زبان تعصب داشته باشیم با این حال نباید این تعصب کورکورانه باشد بلکه معقول راه حل مناسب را نسبت به مسائل مختلف و نشر فرهنگمان پیدا کنیم.

گلشنی درباره رویارویی ما با فرهنگ غرب گفت: رهبری بارها نسبت به بحث مواجهه با غرب صحبت کرده‌اند، عده‌ای هستند که نسبت به فرهنگ غرب عقده دارند و تمایل دارند همه عناصر آن را دریافت کنند، این راه درستی نیست. ما باید عناصر مثبت غرب را در راستای پیشرفت دریافت کنیم اما عناصر منفی را خیر.

 وی در ادامه یادآور شد: غرب در مسیری که دارد اهدافش را دنبال می‌کند ما نباید تسلیم خواسته‌هایش شویم، یک زمان چشم باز می‌کنیم و می‌بینیم که همه فرهنگمان را ربوده‌اند، همانطور که در برخی حوزه‌ها این اتفاق افتاده اما با عناصر بیگانه با فرهنگ خودی به ویژه در حوزه خانواده و زبان فارسی و ... مقابله کنیم. دانشجویانمان را برای تحصیل به غرب بفرستیم ولی طوری فرهنگ‌سازی کنیم که پس از آموزش برای استفاده به کشور خودشان بازگردند نه اینکه تا راهی باز شود همه از این کشور فرار کنند.

نظر شما