شناسهٔ خبر: 29266 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جت‌الاسلام محمدعلی زم: فیلم کوتاه مهم‌تر از فیلم‌های سینمایی و بلند است

معاون فرهنگی اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد کشور گفت:ما اگر در فیلم کوتاه ماندگار شویم، می‌توانیم آنجا را به یک مانایی و استواری تبدیل کنیم. سینماگران ما خیلی زود عبور می‌کنند و فکر می‌کنند فیلم کوتاه، کاری بچه‌گانه است و باید بگذرند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از فارس؛ حجت‌الاسلام محمدعلی زم، معاون فرهنگی اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد کشور، با اشاره به ارتباط فیلم‌سازان با مسئولان فرهنگی در ایام جشنواره‌ها، گفت: اول باید دید چه تفاوتی بین این جشنواره‌ها وجود دارد. یک لایه این است که می‌شود ارتباطی با سینماگران و مسئولان برقرار شود. اما هدف جشنواره این نیست. جشنواره محفلی تخصصی، آموزشی و تجربی است و باید کسانی که در حوزه تولید و نقد هستند دور هم جمع شوند و از این فضا استفاده کنند.

 وی ادامه داد: می‌توان برای این کارکرد تعریف درست کرد. می‌توان گفت مثلاً در یک جشنواره ده روزه، یک نشست به مسئولان سینمایی و سینماگران اختصاص دارد و موضوع آن نیز باید مشخص شود. اما این‌ها را نباید با یکدیگر در یک ظرف ریخت. درجشنواره‌های هنری آن‌هم در سطح جوانان، ما باید بیشتر از این فرصت برای ارتقاء سطح دانایی و توانایی سینماگران استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام زم، با اشاره به کارنامه کاری خود در حوزه هنری عنوان کرد: آنچه در کارنامه من به‌عنوان کار سینمایی وجود دارد، وابسته به یک نگرش و نگاه درست و دقیق به فیلم کوتاه بوده است. هیچ فیلم‌سازی در مجموعه من، بدون عبور از کار کوتاه نتوانسته به کار بلند دست پیدا کند. تمام نامداران عرصه امروز سینما، مجبور بودند برای رسیدن به سینمای حتی نیمه بلند،  از کار کوتاه عبور کنند. باید کار کوتاه مستند و داستانی انجام می‌دادند و بعد از آن به کار نیمه بلند ارتقا پیدا می‌کردند که در این مرحله آثارشان باید دارای امتیازی می‌شد که وارد کار بلند شود.

 معاون فرهنگی اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد کشور، افزود: در ساخت فیلم بلند نیز کسی نمی‌گذاشت که کارگردان به‌تنهایی وارد عرصه ساخت فیلم شود. یعنی در کنارشان دستیاری قرار می‌دادیم که گاهی این دستیار، استاد بود.

وی با اشاره به تأثیر ساخت فیلم کوتاه بر فیلم‌سازی سینمایی و بلند، تأکید کرد: فیلم کوتاه بسیار مهم‌تر از فیلم‌های سینمایی و بلند است. متأسفانه فیلم‌سازان امروزی می‌خواهند از آن زود عبور کنند ؛ فکر می‌کنیم همه بزرگی در فیلم بلند است. زمانی که گام در این عرصه می‌گذاریم (فیلم‌سازی بلند)، می‌بینیم ما نیز جزیی از کارنامه ناموفق آن شدیم.

حجت‌الاسلام زم، در پایان توضیح داد: ما اگر در فیلم کوتاه ماندگار شویم، می‌توانیم آنجا را به یک مانایی و استواری تبدیل کنیم. سینماگران ما خیلی زود عبور می‌کنند و فکر می‌کنند فیلم کوتاه، کاری بچه‌گانه است و باید بگذرند. در شعر هم این‌طور است. کار کوتاه بسیار خلاقانه‌تر و هنرمندانه‌تر است. کسی که در سه دقیقه حرف‌های بزرگ می‌زند باکسی که در سی دقیقه حرف‌های بزرگ می‌زند، قطعاً تفاوت دارد.

نظر شما