شناسهٔ خبر: 29281 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

روابط عمومی ها پژوهش را جایگزین تبلیغات محوری کنند

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، نقش وعرصه روابط عمومی را بسیار پیچیده و مهم عنوان کرد و گفت: روابط عمومی ها برای ایفای نقش درست و جذب مخاطب باید پژوهش و تحقیق محوری را جایگزین تبلیغات محوری کنند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ سید ضیاء هاشمی روز یکشنبه در دومین کنفرانس بررسی تحقیقات کاربردی و پیشرفته روابط عمومی افزود: اهمیت، ضرورت و نقش های روابط عمومی هنوز در جامعه شناخته شده نیست به همین سبب نگرش تبلیغات محوری و نه تحقیقات محوری در روابط عمومی به عنوان یک دغدغه و یک چالش در عرصه روابط عمومی مطرح است.

وی گفت: روابط عمومی ها امروز آن طور که باید به وظایف خود عمل نمی کنند و همین امر باعث ناشناخته ماندن این حرفه در جامعه شده است.

به گفته هاشمی تبیین توانمندی ها، نقش سازنده و ظرفیت های حرفه روابط عمومی باید بیشتر به جامعه معرفی و از این طریق پیوندی میان مردم و سازمانها و... ایجاد کرد.

معاون وزیر علوم افزود: همچنین هدف روابط عمومی ها باید ترغیب، اقناع و رسیدن به تفاهم دوسویه در جامعه باشد.

هاشمی موضوع مخاطب شناسی را در روابط عمومی ها به عنوان یک سرمایه دانست و گفت: اگر مخاطب شناسی و سخنگویی در این حرفه نباشد به طور یقین تلاش ها و زحمات روابط عمومی ها به سر منزل مقصود نخواهد رسید.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم همچنین با بیان اینکه گفتار و ادبیات شفاهی خوبی داریم اما کمتر اهل گفت و گو هستیم، گفت: اینکه چرا در عمل به نتیجه نمی رسیم به این دلیل است که قدرت شنیدن به عنوان یک مسئله میان گیرنده و فرستنده پیام بوجود نیامده و جریان انتقال پیام بیشتر یک سویه و یکطرفه شده است.

به گفته هاشمی در روابط عمومی ها برقراری جریان و تفاهم دوسویه میان فرستنده و گیرنده پیام تا رسیدن به نتیجه مطلوب، یک ضرورت است.

معاون وزیر علوم افزود: اگر می خواهیم در انتقال و القای پیام موفق عمل کنیم باید مخاطب را خوب شناخته و ادامه کار را با روش های علمی و پژوهشی، خلاقیت و دانش برای دستیابی به کمیت و کیفیت نتیجه لازم کار دنبال نماییم.

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود عرصه روابط عمومی را پیچیده و جایگاه این حرفه را مهم و تاثیر گذار بر جامعه و افکار عمومی عنوان کرد و گفت: کسانی که در روابط عمومی ها فعالیت می کنند همواره نیازمند آموزش هستند چرا که هر روز تکنیک ها و روش های علمی جدید در این حرفه ایجاد می شود.

معاون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پایان سرمایه گذاری در روابط عمومی ها را سودبخش و اثرگذار دانست و گفت: بدون شک توجه و اهتمام به این حرفه باعث ارتقای درون و برون سازمان و جذب مخاطب و انجام کارهای مطلوب شده و در نهایت سازمان را در نیل به اهداف از پیش تعیین شده کمک و یاری کرده و باعث رشد و ارتقای جایگاه آنها خواهد شد.

دومین کنفرانس یک روزه بررسی تحقیقات کاربردی و پیشرفته روابط عمومی با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی، پیشکسوتان علوم ارتباطات و روابط عمومی و دست اندرکاران حرفه روابط عمومی در سالن همایش برج میلاد تهران برگزار شد.
 

نظر شما