شناسهٔ خبر: 29285 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

از اصلاحات رستاخیز بی خبریم/چرایی انتقال جشنواره از مشهد به تهران

دبیر نهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش درباره اکران فیلم رستاخیز در این جشنواره گفت: پس از ارایه درخواست نمایش این فیلم به تهیه کننده آن نسخه ای به جشنواره تحویل داده شد اما از اصلاحات آن بی خبریم .

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ فیلم سینمایی رستاخیز درباره واقعه عاشوراست که با همراهی بکیر (فرزند حر ابن یزید ریاحی) به قیام حضرت حسین بن علی و متن حوادث واقعه عاشورا می پردازد. این فیلم مقطع زمانی مرگ معاویه تا قیام امام سوم شیعیان را در بر می گیرد. 

نویسندگی و کارگردانی این فیلم را احمدرضا درویش بر عهده داشته و هنرمندانی چون پوریا پورسرخ، حسن پورشیرازی، فرهاد قائمیان، بابک حمیدیان، بهادر زمانی، علی جاویدفر و مرحوم انوشیروان ارجمند به ایفای نقش پرداخته اند.

فیلم رستاخیز سال گذشته برای اولین و آخرین بار در سی ودومین جشنواره بین المللی فیلم فجر اکران شد.

پس از اکران فیلم در جشنواره ، برخی علما نسبت به نمایش چهره حضرت ابوالفضل عباس (ع ) انتقاداتی کردند.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، نشست خبری نهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش امروز یکشنبه (سوم اسفند)با حضور علی قربانی دبیر نهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش و بهنام بهادری مسئول امور بین الملل جشنواره در سالن مرحوم امیر حسین فردی حوزه هنری تبلیغات اسلامی برگزار شد. 

در ابتدای نشست قربانی با اشاره به اینکه ما در جشنواره رویش به دنبال این بوده ایم که ویترینی برای نمایش آثار فاخر دینی باشیم، گفت: همچنین کشف استعدا های جوان در تولید آثار دینی و حمایت از آنها هدف جشنواره و شعار همیشگی حوزه هنری است. 

وی با بیان اینکه در این دور از جشنواره از زمان اعلام فراخوان 1344 فیلم از 887 شرکت کننده به دبیرخانه جشنواره رسیده ، افزود: از این تعداد 947 اثر در بخش ملی و 397 اثر هم در بخش جوانه های رویش که مختص کارگردانان فیلم اول و دوم است مورد ارزیابی قرار گرفت. 

دبیر نهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش ادامه داد: اظهارات مختلفی درباره آثار پذیرفته نشده ، مطرح شده که در توضیح آنها باید گفت جشنواره رویش یک رویداد موضوعی است و شرکت کنندگان علاوه بر تکنیک باید به محتوای فیلم ها نیز توجه ویژه ای داشته باشند. 

قربانی اظهار داشت: برخی آثار از تکنیک خوبی برخوردار بوده اما محتوای دینی نداشت و برخی فیلم های نیز از محتوا و تکنیک خوبی برخوردار بود اما قوانین جشنواره مثل مدت زمان فیلم را رعایت نکرده بود که ما از پذیرفتن آن در بخش مسابقه معذور بودیم. 

وی با بیان اینکه فیلم ها در سه بخش اکران خواهند شد، گفت: بخش مسابقه ملی 17 سانس و تکرار آن، بخش جوانه های رویش 5 سانس و تکرار آن و در نهایت بخش خارج از مسابقه که بدون تکرار در 6 سانس اکران خواهد شد. 

دبیر نهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش همچنین درباره مرور آثار در این دوره از جشنواره توضیح داد: امسال در بخش مرور آثار به سه فیلم هادی مقدم دوست با عنوان 'فریدون با من است' و 'بی پولی' که نویسنده فیلمنامه بوده و 'سر به مهر' که کارگردانی آن را نیز بر عهده داشته است خواهیم پرداخت. 

در ادامه نشست قربانی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره چرایی اینکه همه ساله جشنواره رویش در مشهد برگزار می شد اما امسال این جشنواره به تهران آمده است گفت: متاسفانه امسال هیچ اراده ای در مسئولان مشهد برای برگزاری این جشنواره وجود نداشت و ما هر چه رایزنی کردیم تا مانند دوره های گذشته جشنواره در بارگاه ملکوتی ثامن الحجج برگزار شود ، اما میسر نشد. 

وی افزود: مسئولان شهر مشهد حتی در نصب بنر های جشنواره هم با ما همکاری نکردند و برای برگزاری مراسم در سینما هویزه مشهد نیز سه سالن کوچک این پردیس را در اختیار ما قرار دادند که با خواسته های ما همسو نبود. 

این مسئول فرهنگی با بیان اینکه برگزاری جشنواره در تهران برای ما مبلغی نزدیک به 300 میلیون تومان صرفه جویی خواهد داشت گفت: البته ما به دنبال این صرفه جویی نبودیم و واقعا دوست داشتیم جشنواره در مشهد برگزار شود. 

قربانی با بیان اینکه شاید در سال های آینده بتوانیم جشنواره را در استان های دیگر برگزار کنیم، خاطرنشان کرد: همچنین در آیین پایانی جشنواره نیز از کارگردانان فیلم ها و سریال های دینی دعوت و تجلیل خواهیم کرد. 



حضور 32 کشور در بخش بین المللی جشنواره رویش 

در ادامه این نشست، بهنام بهادری مدیر بخش بین الملل جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش با بیان این جمله که ما برای بخش بین الملل جشنواره فراخوانی منتشر نکردیم گفت: اما با تعاملی که با جشنواره های منطقه ای داشتیم و همچنین برای فیلمسازان کشورهای عربی و منطقه ای فراخوان دادیم. 

وی افزود: بخش چشم انداز بین الملل، فیلم سازان مسلمان و کشورهای اسلامی و بخش جنبی بیداری اسلامی از جمله دسته بندی های بخش بین الملل جشنواره فیلم رویش است. 

بهادری در مورد تعداد فیلم های حاضر در جشنواره فیلم رویش ادامه داد: در مجموع 144 فیلم در بخش بین الملل جشنواره فیلم رویش ثبت نام کردند که از این تعداد 124 اثر در بخش بین الملل و 20 فیلم در بخش فیلم سازان مسلمان حضور دارند. 

مسئول امور بین الملل جشنواره فیلم رویش خاطرنشان کرد: از بین فیلم های رسیده به بخش بین الملل جشنواره فیلم رویش، 14 فیلم در بخش چشم انداز بین الملل انتخاب شدند و 9 فیلم هم در بخش فیلمسازان مسلمان حضور دارند. 
 

نظر شما