شناسهٔ خبر: 29378 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

عضو پیوسته فرهنگستان علوم درگذشت

مرتضی سهرابی عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران پس از تحمل یک دوره بیماری دار فانی را وداع گفت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از فارس؛ مرتضی سهرابی، استاد تمام وقت دانشگاه صنعتی امیرکبیر و چهره ماندگار مهندسی شیمی کشور پس از تحمل یک دوره بیماری در سن ۶۹ سالگی دار فانی را وداع گفت.

مرتضی سهرابی در سال 1324 در تهران متولد شد. وی تحصیلات خود را در رشته مهندسی شیمی تا سطح کارشناسی در دانشکده فنی دانشگاه تهران به اتمام رساند و در سال 1972 موفق به اخذ مدرک دکترای تخصصی مهندسی شیمی از دانشگاه برادفورد انگلستان شد.

سهرابی پس از آن در سال‌های متمادی در دانشگاه تهران، دانشگاه صنعت نفت اهواز و دانشگاه صنعتی امیرکبیر به تدریس بسیاری از دروس تخصصی مهندسی شیمی نظیر موازنه جرم و انرژی، ترمودینامیک مهندسی شیمی، سینتیک و طراحی رآکتورهای شیمیایی در کلیه مقاطع دانشگاهی، از مقطع کارشناسی تا دکتری، پرداخت.

پرورش صدها دانشجوی برجسته، تألیف و ترجمه ده‌­ها عنوان کتاب، چاپ و ارائه بیش از 200 مقاله در نشریات معتبر علمی بین­‌المللی و داخلی از جمله فعالیت­‌های علمی استاد سهرابی است.

وی از سال 1369 عضو پیوسته فرهنگستان علوم بود و مدتی ریاست گروه علوم مهندسی و ریاست شاخه مهندسی شیمی فرهنگستان را نیز به عهده داشته. این استاد نمونه مهندسی شیمی کشور در سال 1380 به عنوان برگزیده نخستین همایش چهره ماندگار معرفی شد.

 

فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران این ضایعه را به جامعه علمی و دانشگاهی کشور و به همسر وی دکتر طاهره کاغذچی تسلیت گفته است. خبرگزاری فارس نیز درگذشت این استاد فرزانه را به جامعه علمی کشور و خانواده آن استاد فقید تسلیت عرض می‌کند.

نظر شما