شناسهٔ خبر: 29442 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

چاپ پنجم کتاب «همشهری کین» منتشر شد

چاپ پنجم کتاب فیلمنامه «همشهری کین» تألیف اورسون ولز با ترجمه پرویز تأییدی از سوی انتشارات سروش وارد بازار نشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ فیلم «همشهری کین» جزو بهترین فیلم های تاریخ سینما به شمار می رود که فیلمنامه آن در کتاب «همشهری کین» به نگارش درآمده است. اورسون ولز بازیگر، فیلم نامه نویس و کارگردان مشهور سینما و تئاتر و نویسنده و کارگردان این فیلم در سال ۱۹۴۰ هنگامی که فقط ۲۴ سال داشت فیلمبرداری این فیلم را آغاز کرد و این اولین تجربه سینمایی او بود. او پیش از آن به خاطر کارهای رادیویی و نمایشنامه های صحنه اش مشهور شده بود.

تمهیدات انجام شده در کار فیلمبرداری و نورپردازی همشهری کین و تداخل زمان ها و پیچیدگی روند داستان به شکل فیلم تا آن زمان در هالیوود معمول نبود، لذا این فیلم از نظر تجاری موفقیت به دست نیاورد و تماشاگر سطحی آمریکایی نتوانست آن را هضم کند اما منتقدان آن را فوق العاده ارزیابی کردند و هنوز هم در زمره چند فیلم اول تاریخ سینما به حساب می آورند. در این فیلم می بینیم که مادیات چگونه ارزش های انسانی را تحت الشعاع قرار می دهند و سایه وحشتناک غول تنهایی که نتیجه فاصله گرفتن از عواطف انسانی است چگونه خودپسندترین افراد را به زانو در می آورد.

در چندسال اخیر چاپ و انتشار فیلم نامه هایی چند از آثار فیلم سازان برجسته عالم سینما و اقبال علاقمندان نسبت به آن فیلم نامه و فیلم نامه نویسی را در کشور ما به منزله یکی از اساسی ترین مراحل فیلم سازی مطرح کرده است. انتشار فیلم نامه  «همشهری کین» که در زمان خود با ساختار نمایشی بدیع و بی مانندش تحولی عظیم در امر فیلم سازی به وجود آورد، بی تردید برای کسانی که مایل اند با تجزیه و تحلیل دقیق عناصر تشکیل دهنده فیلم نامه های باارزش و متفاوت جهان بر وسعت دید سینمایی و مهارت تکنیکی خود در زمینه فیلم نامه نویسی بیفزایند، در اختیار داشتن ترجمه فارسی این فیلم نامه فرصتی گران بها است.

چاپ پنجم کتاب «همشهری کین» در ۱۳۰ صفحه با بهای ۵۵۰۰ تومان از سوی انتشارات سروش منتشر شده است.

 

نظر شما