شناسهٔ خبر: 29448 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

وقتی شعر مدرن آفریقا صدایی آنلاین پیدا می‌کند

این روزها به مدد شبکه‌سازی آنلاین روی صفحات اینترنتی، از دفترچه یادداشت‌های خصوصی گرفته تا نسخه‌های بعضاً عجیب‌وغریب شعر شاعران معاصر آفریقایی را می‌توان روی وب مشاهده کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ گروه شعری موسوم به بادیلیشا یکی از گروه‌های آنلاین در افریقای جنوبی است که اشعار و نوشته‌های معاصرین کشور را روی وب‌سایت موبایل-فرست قرار می‌دهند و با ایجاد شبکه‌ای از شاعران نوگرا موج جدیدی از شعر و شاعری را در این کشور رقم زده‌اند.

این سایت بزرگ‌ترین آرشیو شعر آفریقایی را در خود جای داده که از طریق موبایل و گوشی‌های تلفن همراه قابل‌دسترسی است.

«لیندا لئوما» مدیر پروژه بادیلیشا می‌گوید ما سنت شفاهی بسیار غنی داشته و اکنون تصمیم گرفته‌ایم این شعرهای شفاهی را به جای نقل سینه به سینه به صورت مکتوب و از طریق آنلاین روی وب‌سایت‌های اینترنتی قرار دهیم تا میراث مکتوب هم داشته باشیم. به گفته وی افریقا تاریخ غیر مکتوب از دست رفته زیادی در بخش شعر دارد و آن‌ها نمی‌خواهند در قرن ۲۱ این فاجعه تکرار شود و به همین خاطر به سوی سندسازی آنلاین برای شعر رفته‌اند.

مدیران پروژه بادیلیشا قصد دارند ۷ کاربر از هر ۱۰ کاربر موبایل متصل به اینترنت را تحت پوشش محتوای شعری خود قرار دهند و قرار است تعداد ۹۶ میلیون کاربر آفریقایی را تا سال ۲۰۱۹ به ۹۵۰ میلیون کاربر برساند.

در حال حاضر ۴۰۰ شاعر آفریقایی از ۳۱ کشور آفریقایی اشعار خود را در ۱۴ زبان مختلف روی سایت مذکور نوشته و منتشر کرده‌اند و کاربران از طریق جستجوی اسم شاعر، اسم کشور، نوع زبان می‌توانند به مطلب موردنظر خود برسند.

کاربران همچنین می‌توانند صدای شاعر موردنظر خود را در صورت بارگذاری بشنوند. این سایت بیش از ۳ هزار بازدیدکننده دارد.

در میان لیست ۱۰ شاعر برتر سایت نام کوامی داوس – شاعر جامائیکایی متولد غنا – دیده می‌شود که بیش از ۱۶ کتاب شعر دارد.

سال گذشته «کوامی داوس» جایزه شعر افریقا را همراه با شاعران هم‌مسلک خود تأسیس کرد و امسال وی کمک کرد تا «مهتم شیفرا» به عنوان برنده ۲۰۱۵ جایزه شعر سیلرمن انتخاب شود. شاعر اهل اتیوپی بهار ۲۰۱۵ جایزه ۱۰۰۰ دلاری خود را بابت مجموعه «بنفش» دریافت خواهد کرد. این مجموعه هم‌زمان در گامبیا، کنیا،بوتسوآنا و اوگاندا منتشر می‌شود.

به دلیل نبود امکانات چاپ سنتی در مناطق وسیعی از افریقا و توسعه ناگهانی موبایل و اپراتورهای مخابراتی فرصتی برای آنلاین شدن مردم فراهم‌شده و شاعران آفریقایی از این فرصت طلایی حداکثر بهره را می‌برند.

نظر شما