شناسهٔ خبر: 29451 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مجوز ارشاد به کتاب «لولیتا»؟

حسین نوش آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری امروز (5 اسفند ماه)، توضیحات لازم را درباره کتاب «من این نسل» و «لولیتا» داد و از رسانه‌ها خواست با رعایت تقوا و امانتداری، به نشر اخبار بپردازند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نشست این هفته حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز سه‌شنبه پنجم اسفند با حضور جمعی از اصحاب رسانه در محل این وزارتخانه برگزار شد.
 
وی در پاسخ به پرسش خبرنگاران  درباره تفاهمنامه میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیروی انتظامی توضیح داد: این تفاهمنامه در حال نهایی شدن است و با توجه به دیدگاه‌هایی که هر دو طرف (وزارت ارشاد و نیروی انتظامی) داشتند، بررسی‌های نهایی را پشت سر می‌گذارد.
 
وی ادامه داد: امیدواریم تا پایان سال جاری شاهد امضای این تفاهمنامه میان طرفین باشیم تا از سال آینده کمترین مشکلات را در اجرای برنامه‌های فرهنگی ـ هنری داشته باشیم.
 
نوش‌آبادی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌که «چرا وزارت ارشاد که یک نهاد مستقل است، به راحتی نمی‌تواند مانند صدا و سیما موضع‌گیری کند؟»  اظهار کرد: صدا و سیما یک نهاد عمومی و یک رسانه ملی است؛ طبیعی است که در بیان نظرات خود آزادتر است و مانند دستگاه مجری نیست که با توجه به اختیارات و مأموریت‌هایی که دارد، نخواهد اظهار نظر کند. از این‌رو ارشاد که خود مجری برخی جشنواره‌ها است تلاش می‌کند مشکلات را به حداقل برساند و به جای پرداختن به حاشیه‌ها، به جنبه‌های مثبت کار فکر کند.
 
وی ادامه داد: ما در چارچوب سیاست‌ها و خط مشی‌هایی که به ما محول شده است، اقدام می کنیم. اگر نقطه ضعف نیز داریم، خوشحال می‌شویم که آنها را بشنویم اما گاهی این نقاط ضعف بانگاه‌های مغرضانه مطرح می‌شوند. بنابراین، انتظار داریم در کنار انتقاداتی که مطرح می‌شوند، به نقاط قوت برنامه‌های فرهنگی ارشاد نیز توجه شود و نگاه تشویقی به اصحاب فرهنگ و هنر و مطبوعات وجود داشته باشد و برنامه‌هایی در تأیید اجرای اقدامات مثبت به ویژه درباره برگزاری موفق جشنواره‌ فیلم فجر، هنرهای تجسمی و جشنواره شعر فجر تدارک دیده شود.
 
سخنگوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه اد: من به عنوان یک عضو وزارت ارشاد به صدا و سیما این پیشنهاد را دارم که در کنار نقادی‌ها و پرداختن به نقاط منفی، به نقاط قوت و برنامه‌های بسیار خوبی که دستگاه فرهنگی کشور در طول هفته‌ها، ماه‌ها و حتی سال‌ها برگزار می‌‌شود که در جهت تقویت فرهنگ عمومی کشور هستند نیز توجه کند. چرا که وجه اشتراک ارشاد و صدا و سیما که مورد توجه مقام معظم رهبری نیز قرار دارد، همان توجه به تقویت فرهنگ عمومی کشور است.
 
نوش آبادی عنوان کرد: ما بیشتر از این نیاز به همکاری صدا و سیما داریم. ما همواره از تلاش‌های این سازمان تشکر کرده‌ایم. نه فقط مسئولان فرهنگی بلکه اصحاب فرهنگ و هنر نیز این انتظار را دارند که در کنار نقدهایی که وارد می‌کنند، مشوق ما برای تقویت این عرصه نیز باشند.
 
وی در پاسخ به این پرسش که «چرا وزارت ارشاد  تلاشی برای رفع ممنوعیت جعفر پناهی نمی‌کند؟» گفت: وزارت ارشاد وظیفه‌ای برای رفع برخی مشکلاتی که خود افراد به وجود می‌آورند، ندارد چون مشکلاتشان در دایره ارشاد نیست بلکه به سایر دستگاه‌های ذیربط مربوط می‌شود. بنابراین، خودشان باید همکاری لازم را به جا آورند و با روش‌هایی که در کشور مورد اقبال و انتظار مردم است، خود را به فرهنگ بومی نزدیک کنند.
 
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنانش با بیان این که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همواره از کارهایی که در چارچوب ضوابط و مقررات باشند، حمایت می کند، گفت: بنابراین، خود این افراد باید پیگیری کنند و محدودیت‌هایی را که برایشان به وجود آمده که خودشان بانی این محدودیت‌ها بودند، برطرف کنند.
 
رسانه‌ها اخبار را با حفظ امانت منتشر کنند
نوش آبادی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که «در چند هفته اخیر شاهد شایع‌سازی‌های متعددی در ارشاد اعم از فروش و چاپ کتاب‌های خاص و برکناری برخی مدیران فرهنگی بودیم؛ آیا وزارت ارشاد برنامه جدی برای این شایعات ندارد؟» گفت: ما نیز تأسف می‌خوریم از این که برخی که در حوزه رسانه فعالیت می‌کنند، به جای پرداختن به موضوعاتی که امروز نیاز کشور و مورد نیاز مردم است، به مسائلی دامن می‌زنند که بسیاری از آنها یا ناشی از برداشت‌های غلط است یا ناشی از نگاه‌های سیاسی و جناحی یا به قصد تخریب  دستگاه‌های فرهنگی کشور.
 
وی توضیح داد: ما ضمن این‌که از انتقادات و تحلیل‌های واقع‌بینانه و دلسوزانه که وجود دارد، استقبال می‌کنیم، انتظار نداریم به مسائلی پرداخته شود که اساس آنها کذب است و براساس برداشت‌های سطحی و تحلیل‌های ناروا می‌خواهند وزارت ارشاد را به حاشیه بکشانند و ما را درگیر مسائلی کنند که اصلاً نیاز به پرداختن به آنها نیست و وقت دستگاه فرهنگی کشور را برای این‌که بخواهیم یک خبر کذب را رد کنیم و خبر واقعش را مطرح کنیم، می‌گیرد؛ اخیرا شاهد بودیم که این اتفاق افتاده و اخبار نادرست از برخی رسانه‌ها منتشر شده ‌اند که به نوعی احساسات دینی و مذهبی جامعه را تحریک کردند.
 
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنانش، توضیح داد: وقتی که ما توضیحات لازم را درباره اخبار کذب ارائه کردیم و شفاف‌سازی صورت گرفت، نسبت به موضوع توجیه شدند و گفتند که ما خودمان به واقعیت پی بردیم؛ به طور مثال درباره خبر کذب تک خوانی بانوان، وقتی موضوع را شفاف کردیم گفتند که حرفمان را تکذیب می‌کنیم و به دروغ بودن اخبارشان اغراق کردند.
 
وی اظهار کرد: انتظار ما این است که اهالی رسانه که نقش مهمی در اطلاع رسانی دارند، اخبار را به صورت درست و با حفظ امانت در انعکاس خبر در جامعه منتشر کنند نه این‌که بخواهند با تحلیل‌های غلط، اخباری نادرست به جامعه منعکس کنند؛ این کار هم از نظر شرعی محکوم است و هم از نظر قانونی. در واقع نوعی مصداق نشر اکاذیب است.
 
نوش آبادی ادامه داد: آنچه ما در هفته‌های اخیر دیدیم و شنیدیم ناشی از فشارهایی بود که می‌خواستند ما را منزوی کنند که خوشبختانه با پاسخ‌های شفاف و صریح، بسیاری از این اخبار کذب، خنثی شدند. البته ممکن است انعکاس این اخبار کذب ادامه داشته باشد.
 
وی توضیح داد: گاهی روی دادن یک اتفاق کوچک نباید باعث شود که کل دستگاه فرهنگی زیر سوال رود و باعث ایجاد این ذهنیت شود که دستگاه فرهنگی با موازین شرعی و قانونی فاصله گرفته است. به نظرم باید عادلانه تر تولید خبر کرد و به صرف شنیدن یک خبر، آن را مبنای تولید خبر و هجمه قرار ندهیم بلکه نقاط قوت را نیز باید مطرح کرد و نباید رسانه‌ها هراسی داشته باشند از این که اگر کار خوبی انجام می‌شود، حتی اگر آنها را تهدید می‌کند، منعکس نکنند. ما نمی‌خواهیم برخورد مقابله به مثل کنیم چون در شأن دستگاه فرهنگی نیست.
 
نوش آبادی ادامه داد: رسانه‌ها باید با رعایت تقوا و امانت داری به نشر اخبار بپردازند و کمتر ما را درگیر حواشی کنند و سعی نکنند با حرکت‌های ضد ارزشی و ضد اخلاقی، از ارزش‌ها دفاع کنند.
 
ارشاد به کتاب‌های «لولیتا» و «من این نسل» مجوز نداده است
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این پرسش که «دیروز بیانیه از وزارت ارشاد منتشر شد مبنی بر این که این وزارتخانه هیچ مجوزی به کتاب «لولیتا» نداده است؛ برنامه ارشاد برای جمع آوری این کتاب چیست؟» گفت: این خبر نیز که ارشاد به این کتاب مجوز داده است، از جمله خبرهای دروغی بود که برخی  رسانه ها به آن پرداخته بودند البته پاسخ نیز داده شد. کتاب «لولیتا» خارج از ایران توسط یک ناشر خارجی بدون مجوز وزارت ارشاد منتشر شده است و متأسفانه از طریق مجاری غیر رسمی و شبکه‌های غیر قانونی وارد کشور شده و توسط افرادی در برخی کتابفروشی‌ها عرضه شده است. متأسفانه برخی کتابفروشی‌ها نیز آن را در پیشخان خود قرار داده‌اند بدون این‌ که توجه کنند که این کتاب فاقد مجوز وزارت ارشاد است.
 
وی ادامه داد: ما به محض شنیدن این خبر بررسی‌های لازم را انجام دادیم و مراکز توزیع این کتاب را شناسایی کردیم. توصیه ما این است که کتابفروشی ها و فروشگاه‌های عرضه محصولات فرهنگی نیز دقت کنند تا هیچ کالای فرهنگی را خارج از مسیر و مجاری قانونی خود، دریافت و عرضه نکنند. در این میان نیز خود کتابفروشی‌ها باید نسبت به جمع آوری کتاب «لولیتا» اقدام کنند؛ اگر این کار صورت نگیرد ما از طریق مجاری و نهادهای قانونی نسبت به جمع آوری این کتاب اقدام خواهیم کرد.
 
نوش آبادی درباره کتاب «من این نسل» نیز توضیح داد: این کتاب در ایران چاپ نشده و در خارج از کشور به چاپ رسیده و در داخل کشور توزیع نشده است و اگر هم عرضه شده فارغ از شبکه‌ رسمی توزیع شده و به صورت دستی انجام گرفته است که از نظر ما تخلف محسوب می‌شود. این کتاب از وزارت ارشاد مجوز نگرفته است و نخواهد گرفت. زمان چاپ و نشر آن نیز برمی گردد به سال‌هایی که مؤلف آن مسئولیتی در ارشاد نداشته است و اکنون نیز وی در خبرگزاری کتاب ایران حضور دارند و از این بابت از هیچ گونه امتیازی برای این که بخواهد کتابشان منتشر شود، برخوردار نیست. من صراحتاً به وزیر ارشاد گفتم که این کتاب چاپ نشده و نخواهد شد.
 
وی در ادامه سخنانش، گفت: ابهامی که برای برخی رسانه به وجود آمده بود که چرا این آقا در جشنواره کتاب و رسانه مورد تشویق وزارت ارشاد قرار گرفت، قابل توضیح است؛ تشویق وی به دلیل این کتاب نبوده بلکه به دلیل کارهای موفق خبری ایشان در حوزه کتاب بوده است. ضمن این‌که  معاون فرهنگی وزیر ارشاد نیز اخیراً گفته است «اصلاً  تشویق ایشان ربطی به کتاب وی نداشته است بلکه به دلیل اطلاع رسانی خوب وی در حوزه کتاب، مورد تشویق قرار گرفته‌ است.» بنابراین از نظر ما این کتاب فاقد محتوای سالم برای چاپ است. این کتاب اصلاً در دستور ممیزی قرار ندارد مگر این‌که با محتوا و ساختار جدید به نگارش درآید اما با این ساختار اصلاً مجوز نخواهد گرفت.
 
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنانش، توضیح داد: بارها گفته‌ام که ما نباید فردی را که قبلاً کاری را انجام داده است که بی اساس بوده، اکنون مؤاخذه کنیم؛ بنده خودم این کتاب را خوانده‌ام و بررسی کرده‌ام و به خود مؤلف نیز گفته‌ام که کتابت با این نوع ادبیات و محتوا قابلیت انتشار ندارد. بنابراین، هیچ گونه الزامی به دادن مجوز به کتاب‌هایی که بیرون کشور بدون ممیزی انجام شده که وجاهت قانونی ندارد، نداریم.
 
نوش آبادی در پاسخ به پرسش دیگری که از صحت یا عدم صحت حضور محمد رضا اسدزاده در وزارت ارشاد و عضویت در شورای سیاستگذاری مؤسسه خانه کتاب، خبر می داد، گفت: این خبر کذب است. اسدزاده نیروی غیررسمی و غیر دولتی است که توسط هیات امنای مؤسسه خانه کتاب معرفی شده است و رابطه استخدامی با ارشاد ندارد. وی نیروی قراردادی است و هر زمان قراردادشان تمام شود ادامه فعالیت وی بستگی به تصمیم این هیأت امنا دارد.
 
حمایت ارشاد از کتاب‌هایی با رویکرد انقلابی
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر این‌که «خبرها حاکی از آن است که وزارت ارشاد قرار بود از برگزیدگان جشنواره داستان انقلاب حمایت ۲۰ میلیون تومانی کند. مسئولان این جشنواره در مصاحبات اخیر خود گفتند که این حمایت از وی وزارت ارشاد هنوز صورت نگرفته است؛ نظر شما در این مورد چیست؟» گفت: وزارت ارشاد هم از برنامه‌هایی که خودش در طول سال با رویکرد گسترش مضامین انقلاب اسلامی برگزار می‌کند، همیشه حمایت کرده و همچنین از برنامه‌هایی که سایر نهادها مانند حوزه هنری در این عرصه اجرا می کنند، حمایت کرده و می‌کند. منتها گاهی تنگناهای مالی باعث می‌‌شوند که جوایزی که برای برخی مسابقات در نظر گرفته شده، کاهش یابند؛ این به معنای بی توجهی و عدم حمایت ارشاد نیست؛ مانند جایزه جلال آل احمد که با محدودیت‌ مالی برگزار شد اما با همکاری سایر نهادها این محدودیت‌ها برطرف شدند.
 
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این پرسش که «چه بودجه‌ای برای آیین نامه گرنت در نظر گرفته شده است؟» گفت: مبلغش هنوز به صورت دقیق مشخص نشده است و برای پاسخ دقیق‌تر از حوزه مربوطه بپرسید.
 
نوش آبادی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌که «اژه‌ای، سخنگوی دستگاه قضایی کشور درج تصاویر و مطالب مربوط به خاتمی را ممنوع و خلاف اعلام کرده است؛ آیا این ابلاغیه از سوی شورای عالی امنیت ملی به هیأت نظارت بر مطبوعات که وزیر ارشاد رئیس آن است، رسیده است؟» گفت: تصمیم دادستان تهران را در رابطه با جلوگیری از درج تصویر و نام فردی که گفتید، نیز ما شنیده‌ایم و در جریان آن هستیم. وزارت ارشاد نسبت به تصمیمات قوه قضایه و شورای عالی انقلاب ملی کشور در چارچوب قانون مطبوعات احترام می‌گذارد و آنها را لازم‌الاجرا می داند. این ابلاغیه از سوی این دو دستگاه به ما رسیده و ما حرفی نداریم اما جزو وظیفه‌ای که ما باید به مطبوعات ابلاغ کنیم، نبوده، مگر این‌که رسماً به ما ابلاغ شود که ما به صورت رسمی به مطبوعات اعلام کنیم.
 
وی در پاسخ به خبرنگار دیگری که از «اهداف و نتایج سفر روحانی، رئیس جمهوری به استان قم پرسید.» گفت: رئیس دفتر رئیس جمهور و برخی مقامات دیگر دیداری با مراجع تقلید و علما داشتند که اخبارش منتشر شده است.
 
نوش آبادی توضیح داد: دولت وظیفه دارد برای تبیین مسائل فرهنگی، اقتصادی و سیاسی خودش با مراجع بزرگوار در ارتباط باشد و آنها را در جریان قرار دهد. چون ممکن است برخی اخبار نادرست از برخی مجاری غلط به آنها برسد که شفافیت لازم را نداشته باشند. دولت بر خود واجب می‌داند که مراجع تقلید و علما را در جریان برنامه‌ها و تصمیمات و سیاست‌های کشور قرار دهد و اگر احیاناً شبهه‌ای وجود دارد، مستقیماً با آنها در میان بگذارند چون در این صورت پاسخ بهتری می گیریم. از این‌رو دولت تصمیم دارد در هر حوزه‌ای با مسئولان ذیربطش ارتباط مستقیم برقرار کند و آن‌چه که اتفاق افتاده‌اند و نه آنچه  نبوده و دیگران دنبال می‌کنند، به گوش آنها برساند.
 
وی افزود: شخص وزیر نیز در هین دو ـ سه حادثه اخیر شخصاً به تماس و مکاتبه و ارائه توضیحات لازم اقدام کردند. بارها گفتیم که ما برای رفع دغدغه‌ها کمک  و نسبت به اخبار کذب برخورد می‌کنیم. ما در مقابل، انتظارات، نصایح و توصیه‌های علمای بزرگوار را نیز کاملاً می‌شنویم.
 
پیش‌بینی رشد بودجه فرهنگی کشور
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر «وضعیت بودجه فرهنگی کشور در سال ۱۳۹۴» گفت: این بودجه هنوز نهایی نشده است بلکه در دستور کار مجلس قرار دارد. البته کمیسیون‌های مختلف نظرات خودشان را اعلام کرده‌اند، بحث درآمدی به پایان رسیده‌ و تبصره‌های هزینه‌ای شروع شده‌اند. این بودجه هر زمان نهایی شود و مجلس بررسی کرد، شورای نگهبان باید بررسی کند و نظرش را درباره آن بدهد، دوباره باید ایت بودجه به مجلس برود تا مشکلات احتمالی رفع شوند؛ بعد از این‌که شورای نگهبان تأیید کرد به دولت ابلاغ خواهد شد.
 
نوش آبادی ادامه داد: پیش بینی ما این است که حوزه فرهنگ و هنر با وجود چالش‌هایی که وجود داشت، با رشد مواجه خواهد شد چرا که اهتمام مجلس برای حفظ بودجه مناسب برای این بخش و عدم کاهش این بودجه، افق روشنی را به ما نوید می دهد. بنابراین، آن پیش بینی رشد ۲۰ درصدی ما، تا این مقطع هنوز تغییر نکرده است.
 
وی در پاسخ به این پرسش که «آیا ارشاد در سال آینده برنامه‌ای برای تغییر مدیران و معاونت‌های خود دارد؟» صراحتاً پاسخ منفی داد و گفت: هیچ تصمیمی برای تغییر در معاونان ارشاد در دستور کار وجود ندارد. بعید است که تا سال آینده این اتفاق بیفتد اما در سطوح پایین‌تر این جابه‌جایی‌ها بوده و احتمالش هم هست.
 
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به خبرنگار دیگری مبنی بر این‌که «چرا باید اصلاً کتاب‌هایی همچون «من این نسل» یا «لولیتا» منتشر شود که الان ارشاد بخواهد دستور جمع آوری آن را دهد؟ همچنین تا ارشاد بخواهد این کتاب ها را جمع کند، بخش عظیمی از آنها منتشر شده است؛ در این مورد چه نظری داری؟» گفت: تا زمانی که جرم کشف نشود، نمی‌شود با آن برخورد کرد. درباره این دو کتاب که پیشتر توضیحات لازم را دارم. در ضمن ما که خودمان پلیس نیستیم که بخواهیم کتاب را جمع آوری کنیم. ما موضوع را اطلاع می دهیم سپس پلیس امنیتی وارد عمل می‌شود.
 
نوش آبادی در پایان سخنانش، با استناد به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که «ما باید نرمش قهرمانانه داشته باشیم» گفت: ما در حوزه فرهنگ و هنر هم گاهی نیاز داریم در مقابله با جنگ نرم دشمن، برای عبور از جنگی که اکنون به وجود آمده است، در چارچوب قانون و ضوابط انعطاف داشته باشیم. منتها این که برخی‌ می‌خواهند با روش‌های تنگ نظرانه، با فرهنگ و هنر برخورد کنند، ما موافق نیستیم و بدون تردید با آنها برخورد می‌کنیم.

نظر شما