شناسهٔ خبر: 29492 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ثبت نام ۲۷۰۰ ناشر داخلی برای نمایشگاه کتاب

اعلام رقم ثبت نام بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ ناشر داخلی برای شرکت در نمایشگاه کتاب تهران و انتخاب پایتخت کتاب ایران، از جمله اخبار مهم کتاب در هفته ای هستند که گذشت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ اخبار حوزه کتاب این هفته را با اخبار مربوط به نمایشگاه کتاب تهران آغاز می کنیم. یکی از خبرها در این باره، این بود که قائم‌مقام و معاون اجرایی بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ثبت‌نام ۲۷۰۷ ناشر، نمایندگی نشر و ناشر همراه برای حضور در بیست وهشتمین نمایشگاه کتاب تهران خبر داد.

امیر مسعود شهرام‌نیا معاون اجرایی بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره تعداد ثبت‌نام‌های انجام شده در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران عنوان کرد: ناشران فرصت داشتند تا پایان روز ۵ اسفند با مراجعه به درگاه‌های اعلام شده نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند. بر اساس آمار به ثبت رسیده ۲۷۰۷ ناشر  برای حضور در این دوره از نمایشگاه ثبت نام کردند.

تصویب آیین‌نامه انضباطی ناشران داخلی نمایشگاه

خبر دیگر این که سخنگوی شورای سیاستگذاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از تصویب آیین‌نامه انضباطی ناشران داخلی در این شورا خبر داد.

این خبر دیروز چهارشنبه ۶ اسفند منتشر شد و به موجب آن، ششمین جلسه شورای سیاست‌گذاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور سیدعباس صالحی ریاست نمایشگاه برگزار شد. محمود آموزگار سخنگوی شورای سیاستگذاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره جزئیات این جلسه، گفت: در این جلسه ضوابط حضور و آیین‌نامه انضباطی ناشران داخلی که توسط کمیته منتخب شورا بررسی و تصویب شده بود، مطرح شد.

آموزگار گفت: در جلسات پیشین شورای سیاست‌گذاری بررسی و تدوین ضوابط حضور ناشران و آیین‌نامه انضباطی به کمیته‌ای متشکل از اعضاء تشکل‌های نشر و اعضاء شورای سیاست‌گذاری محول شده بود که پس از بازبینی و اصلاح به تصویب کمیته مزبور رسید و در جلسه امروز نیز مفاد ضوابط حضور ناشران داخلی در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مطرح و به تایید اعضاء شورا رسید.

معرفی سه عضو جدید هیئت مدیره خانه کتاب

این هفته همچنین با تصویب هیئت امنای موسسه خانه کتاب، اعضای جدید هیئت مدیره این موسسه معرفی شدند. به این ترتیب، با تصمیم و تصویب هیئت امنای این موسسه، محمدرضا زائری، رضا مختاری و علی‌اصغر محمدخانی به عنوان اعضای جدید هیئت مدیره خانه کتاب معرفی شدند.

مجید غلامی جلیسه و حجت الاسلام عبدالرضا ایزدپناه نیز از اعضای هیئت مدیره موسسه خانه کتاب هستند.

برگزاری جشنواره کتاب زیبا در سال آینده

خبر دیگر از خانه کتاب این که، مدیرعامل خانه کتاب در این هفته گفت این موسسه در نظر دارد سال آینده جشنواره کتاب زیبا را برگزار کند.

مدیران عامل خانه هنرمندان ایران و خانه کتاب بر امضای تفاهم نامه میان این دو خانه توافق کردند. مجید غلامی جلیسه و مجید سرسنگی که عصر روز سه شنبه پنجم اسفند با هم دیدار کردند، درباره انجام فعالیت‌های مشترک در حوزه کتاب به بحث و تبادل نظر پرداختند.

جلیسه در این برنامه گفت: این جشنواره با نگاه به فیزیک کتاب و با هدف بررسی موضوع زیباشناسی در تولید کتاب و ارزیابی مواردی همچون تصویرسازی، طرح جلد، تایپوگرافی و موارد دیگر از این دست برگزار می‌شود و از این جهت با موضوع هنر ارتباط تنگاتنگ دارد.

چاپ کتاب جدید حداد عادل

اثر جدید غلامعلی حدادعادل در حوزه تاریخ که نخستین کتاب منتشرشده «انتشارات فراوا» (انتشارات فرهنگ ایران و اسلام) است، چاپ شده و از نیمه اسفند عرضه خواهد شد. این کتاب ۲۲۷ صفحه‌ای، با عنوان «محض اطلاع»، تحلیلی بر جلد هفتم یادداشت‌های امیراسدالله عَلَم است. آخرین مجلّد از خاطرات عَلَم که در سال جاری منتشرشده درواقع به لحاظ زمانی اولین دفتر خاطرات وی است که وقایع اول اردیبهشت ۱۳۴۶ تا ۲۱ بهمن ۱۳۴۷ را در بر می‌گیرد.

رونمایی از ۲ کتاب مرتبط با شخصیت حضرت زینب در سازمان تبلیغات اسلامی

این هفته همچنین همزمان با سالروز میلاد حضرت زینب(س) ۲ کتاب  «زینب، فریاد فرمند و «زینب کبری پیام آور عاشورا» که مرتبط با شخصیت این بانوی اسلام هستند، با حضور سید مهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات در محل ساختمان مرکزی این سازمان، رونمایی شد.

معرفی ۱۰ روستای دوستدار کتاب

مراسم نخستین جشنواره روستاهای دوستدار کتاب و نخستین جشنواره پایتخت کتاب ایران که عصر شنبه ۲ اسفند در کتابخانه ملی برگزار شد که این مراسم همراه با جشنواره پایتخت کتاب ایران برگزار شد.

در این برنامه از ۴ شهر یزد، بوشهر، گنبدکاوس و نیشابور به عنوان شهرهای نامزد پایتخت کتاب ایران قدردانی و شهر اهواز به عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی شد.

در این برنامه همچنین ۱۰ روستای دوستدار کتاب معرفی و به مسئولان هر روستا به نمایندگی از مردم آنها، جوایز و لوح تقدیر اهدا شد.

اهواز نخستین پایتخت کتاب ایران شد

محمد سُلگی دبیر طرح پایتخت کتاب ایران پیش از این هفته، با اعلام اخباری در این باره به خبرنگار مهر، با اشاره به روند داوری طرح‌های ارسالی ۶۳ شهر از ۲۲ استان کشور برای این رقابت سراسری، گفته بود: داوری مرحله اول مطابق بیش از ۱۰ شاخصی که در فراخوان طرح پایتخت کتاب ایران اعلام شده بود و طبق یک فُرم مشخص داوری، انجام شد.

سلگی روز شنبه ۲ اسفند، خبر انتخاب اهواز به عنوان اولین پایتخت کتاب ایران را به مهر داد. به این ترتیب اهواز اولین شهر ایران است که این عنوان را به خود اختصاص می‌دهد. سلگی این خبر را پیش از برگزاری مراسم مذکور در کتابخانه ملی، به مهر داد.

آغاز دهمین نمایشگاه کتاب قزوین

بیست و هشتادمین نمایشگاه کتاب استانی و دهمین نمایشگاه بزرگ کتاب استان قزوین نیز این هفته در شهر قزوین آغاز به کار کرد.

بیش از ۳۵ هزار عنوان کتاب در ۲۱۰ غرفه و در ۲ سالن نمایشگاه قزوین عرضه می شود. این نمایشگاه که با حضور ۳۵۰ ناشر برپا شده، کار خود را از روز ۴ اسفند شروع کرده و تا دهم اسفند برپا خواهد بود.

معرفی برگزیدگان کتاب سال توسعه و جایزه ادبی مهتاب میرزایی

این هفته چندین جایزه ادبی نیز اهدا شد که یکی از آن ها، مربوط به جوایز مهتاب میرزایی و جایزه کتاب سال توسعه بود. مراسم مربوط به این دو جایزه در یک برنامه، روز سه شنبه ۵ اسفند و در موسسه فرهنگی شهر کتاب برگزار شد. جایزه مهتاب میرزایی در شاخه های بهترین مقاله، بهترین ترجمه و جوان ترین همکار مجله به برگزیدگان اهدا شد.

برگزاری اختتامیه چهارمین دوره جایزه هفت اقلیم

چهارمین دوره جایزه هفت اقلیم هم کار خود را روز شنبه ۲ اسفند به پایان برد و برگزیدگان و شایسته تقدیر خود را در حوزه های رمان و داستان کوتاه معرفی کرد.

نظر شما