شناسهٔ خبر: 29509 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

یک شخصیت و 20 اتفاق و حادثه

ویژگی بارز مجموعه داستان «خاطرات ایران» بازمی‌گردد به ذوق و اشتیاق نویسنده آن برای مکتوب کردن برش‌هایی برجسته از تاریخ ایران در قالب قصه‌هایی کوتاه و از نظر معنا و مفهوم محوری، به هم پیوسته.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ فرحناز بهکارثانی صناعت ابتدایی قصه‌ها و واگویه‌های داستان‌سرایی شفاهی کهن ایران را در این مجموعه که ۲۰ قصه را در برگرفته به کار بسته است.
 
مدار و محور اساسی و بنیادی ۲۰ قصه پیوسته مجموعه «خاطرات ایران» سرگذشت بانو «ایران» است که حادثه‌ها، اتفاق‌ها و خاطرات تاریخی سرزمین او از دوران باستان تا عصر حاضر، گاه در یک سطح و گاه در چند سطح و رویه روایت می‌شود.
 
عنوان‌های ۲۰ قطعه یا قصه‌ای که در این مجموعه عرضه شده است عبارتند از: درد زایمان و تولد ایران- پارچه‌فروش دوره‌گرد- برادر ناشناس- دختر فرح- نمایشنامه رادیویی- جشن ملی- رأی‌گیری زنان- نام دختر- هرچه بگندد نمکش می‌زنند- حکم پیدا کردن پول‌باز- کرمان سرزمین آفتاب تابان- غرقه سازی- فرزند یک مهره- خریدن زمین- خانه‌های بهداشت- بلیت بخت‌آزمایی- بهار در زمستان- آخرین خبر- ایران خانم- مرگ پایان نیست.
 
برای آشنا شدن با شکل و ساخت و زبان روایی قصه‌های این مجموعه، بخش‌هایی از چند قصه‌گویی گرد آمده در آن را می‌خوانیم:
   ۱ - «بچه‌های ایران همه نابغه و باهوش سرشار به دنیا می‌آمدند. بعضی از آن‌ها به علت نبود بهداشت عمومی، بهداشت روانی و اجتماعی و نیز نبود واکسن و عدم کنترل درست جمعیت، زایمان‌های پشت سر هم، بیماری‌های ویروسی و واگیردار و ناشناخته زمان خود می‌میرند، بدون این‌که مسوولین بهداشت کشور نگران باشند و یا کسانی که این مرگ و میرها را به گردن بگیرند و معترف باشند که مقصرند و یا حتی وعده‌ای داده شود که به زودی بهداشت به طور کامل اجرا خواهد شد!»- از قصه «نمایشنامه رادیویی»
 
   ۲ – تابستان سال ۱۳۴۹ زمانی که ایران پنجمین دختر خود را به دنیا آورد اتفاق‌های تازه‌ای در زندگی‌اش و در کشور رخ داد. ایران دهه چهل را به طور کامل به یاد می‌آورد. دوره‌ای با اختناق اجتماعی، سیاسی و مشکلات روزمره‌گی توام بود. به قول ایران در آن دوره نه کار بود، نه پول بود و نه امنیت. فقط کاباره‌ها، قمارخانه‌ها و مراکز فساد رشد بی‌رویه‌ای داشتند که به آن تمدن و پیشرفت می‌گفتند»- از قصه «خرید زمین»
 
   ۳ - «اوایل دهه ۵۰ بود. دهه اختناق و خفقان با همه وجود به سرزمین ایران حکمرانی می‌کرد. این اختناق از دهه گذشته شروع شده و حالا به اوج خود رسیده بود. نام ساواک ترسناک‌ترین شکل خود را به انسان انتقال می‌داد. چیزی به نام رحم و شفقت و عاطفه در این واژه وجود نداشت. با شنیدن واژه ساواک نفس‌ها در سینه زندانی‌ها حبس می‌شد. هروقت ایران از آن دهه وحشتناک صحبت می‌کرد دستخوش ترس و هیجان می‌گشت و می‌گفت: همه مردم آن دوره، روزهای تاریک، تلخ و ترسناکی را می‌گذرانند...» از قصه «بلیت بخت‌آزمایی»
 
قصه‌ها ادامه می‌یابد و زندگی ایران به دوران خیزش مردم علیه رژیم شاه و پیروزی انقلاب اسلامی می رسد. در قصه‌های پایان کتاب به توطئه‌های ضد انقلابی و دشمنان جمهوری اسلامی ایران پرداخته می‌شود و از جنگ تحمیلی رژیم بعثی عراق علیه ایران سخن به میان می‌آید.
 
مجموعه داستان «خاطرات ایران» نوشته فرحناز بهکارثانی در ۲۴ صفحه به بهای ۱۵ هزار تومان به تازگی از سوی انتشارات فریور در شمارگان هزار نسخه منتشر شده است.

نظر شما