شناسهٔ خبر: 29524 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

احمدرضا درویش در اختتامیه جشنواره رویش: سکوتم را نمی شکنم

کارگردان فیلم سینمایی رستاخیز پس از تقدیر در جشنواره فیلم رویش گفت: از این تقدیر سپاسگزارم اما ترجیح می دهم که سکوتم ادامه داشته باشد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ مراسم اختتامیه نهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش شامگاه گذشته (جمعه 8 اسفند) در تالار اندیشه حوزه هنری تبلیغات اسلامی با حضور مسئولان، سینماگران و هنرمندان برگزار شد.

محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری، علی قربانی دبیر جشنواره، احمدرضا درویش، محمدمهدی عسگرپور، فرهاد توحیدی، سید رضا میرکریمی، فرید فرخنده کیش رییس انجمن سینمای جوانان، حبیب ایل بیگی، فرج الله سلحشور و ...از جمله شرکت کنندگان این مراسم بودند.

درویش متولد سال 1340 در همدان دانش آموخته گرافیک و معماری است که فعالیت هنری خود را از سال 61 با کارگردانی نمایش های تلویزیونی آغاز کرد وی علاوه بر سوابق مدیریتی آثاری چون ، آخرین پرواز ، کانی مانگا، ابلیس، آذرخش ، کیمیا ، سرزمین خورشید ، متولد ماه مهر ، دوئل و آخرین آن روز رستاخیز را در کارنامه خود دارد.

روز رستاخیز فیلمی تاریخی مذهبی به کارگردانی و نویسندگی احمدرضا درویش محصول سال ۱۳۸۹ ایران است. این فیلم در سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر در ۱۱ بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد و در نهایت در ۸ بخش از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی برنده سیمرغ بلورین را از آن خود کرد.

این فیلم در ۲ دی ۱۳۹۲ در سینما فرهنگ با حضور برخی اعضای دولت اکران خصوصی شد و در ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ در کاخ جشنوارهٔ فجر همزمان با برگزاری سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد و با تایید برخی مراجع قم توانست چهرهٔ حضرت ابوالفضل عباس را با بازی بهادر زمانی نشان دهد. 

درویش دراین مراسم پس از دریافت لوح سپاس برای فیلم رستاخیز با اشاره به اینکه رویش جشنواره ای مضمونی است، گفت: رویش تنها جشنواره ای است که باید مسئولان در آن به مضمون توجه کنند.

این کارگردان سینما با بیان اینکه در سال های اخیر در جشنواره فیلم فجر به مضمون بی توجهی شده است گفت: شب گذشته فیلم مزار شریف را دیدم ما نمی توانیم سینمای ملی و با هویتی داشته باشیم، اما نسبت به مضامین عمیق، بلند و هویت مند، بی توجهی کنیم.با دیدن این فیلم، آن دلیل را پیدا کردم و سوالم این بود که چرا در جشنواره فیلم فجر، به بخش هویت ملی بی توجهی شده است. 

وی خاطرنشان کرد: تکنیک زدگی در سینمای ایران، مضمون را به حاشیه برده است اما باید بیشتر به هویت اندیشید چراکه تکنیک یاد گرفتنی است.

در ادامه این برنامه نیز علی قربانی (دبیر جشنواره) بیانیه جشنواره فیلم کوتاه رویش را قرائت کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: همه می دانیم تولید فیلم کوتاه، کار چندان آسانی نیست کم گویی و گزیده گویی رفتار ظریف و پیچیده ای است که در سایه مهارتی هنرمندانه میسّر خواهد شد. فیلم کوتاه، ساختار سینمایی مستقل را رقم می زند که اگر چه در جریان تولید آن، سینماگر لحظه ای نیز نباید از وفاداری به بیان سینمایی و زبان تصویر، دست بردارد، با این همه، تولید فیلم کوتاه دینی،بایدها و نبایدهای دیگری را در پیش روی وی قرار می دهد که دشواری کارش را دوچندان می سازد. 

در ادامه این بیانیه آمده است: فیلم کوتاه از یک سو باید به فکر موضوعات بکر و دست نخورده و غیر تکراری باشد و از سویی دیگر، در برگردان مضامین و درونمایه های قابل اعتنا به زبان تصویری چشم نواز و دلربا، به ساختار دقیق و هوشمندانه فیلم خوب نیز بیندیشد، در این مسیر، تنها فیلمسازانی موفق ّتر خواهند بود که در سایه انتخاب مضامین نو، در جهت طراحّی ساختار دقیق و هوشمندانه فیلم خود نیز تلاشی بایسته و درخور اعتنا داشته باشند و با ایجاد تعادلی منطقی در ابعاد مختلف شکل و محتوا جوینده نگاهی نو در ارایه شیوه های تازه و مناسب در برقراری ارتباطی شفّاف تر با مخاطبان فیلم های خود باشند، تنها در این صورت است که در انتقال پیام های پنهان و آشکار در لایه های زیرین آثار به مخاطبان خویش، موّفق خواهند شد.

نهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش از 5تا 8 اسفندماه جاری در پردیس سینما آزادی تهران و به همت حوزه هنری تبلیغات اسلامی برگزار شد.
 

نظر شما