شناسهٔ خبر: 29555 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شبکه «افق» رسما آغاز به کار کرد

شبکه افق روز گذشته(هشتم اسفندماه) فعالیت رسمی خود را آغاز کرد که در همان دقایق اولیه ای سهم قابل توجهی برای موسیقی و کلیپ های انقلابی و دینی در نظر گرفته شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ شبکه افق از سوم خردادماه امسال پخش آزمایشی خود را در تهران آغاز و از سوم دی نیز به صورت سراسری شروع به پخش کرد ضمن اینکه امروز هم به صورت رسمی، فعالیت این شبکه شروع شد.

هم اکنون برنامه افتتاحیه شبکه افق با اجرای نادر طالب زاده پخش در حال پخش است. پخش کلیپ های انقلابی از دیگر بخش های این برنامه است.

گروه سرود «رهپویان ولایت» در ادامه برنامه سرود «ایران» را اجرا کردند و همچنین قطعه «مرگ بر آمریکا» با صدای حامد زمانی نیز در قالب یک کلیپ پخش شد؛ کلیپی که توسط نوجوانان در محوطه تئاتر شهر ضبط شده بود.

در ادامه آهنگ «قصه ادامه دارد» ساخته سید حمزه موسوی با استفاده از بخشی از صدای حاج اکبر شریعت، خواننده نوای مشهور «کربلا داریم می آییم» پخش شد. ترانه این اثر را قاسم صرافان سروده است.

نادر طالب زاده با دست اندرکاران گروه موسیقایی که کلیپ هایی از آنها روی آنتن رفت، در استودیو گفتگویی درباره روند فعالیت هایشان انجام داد.

سپس قطعه دو زبانه «ارباب تشنه لب» با صدای علی اکبر قلیچ روی آنتن رفت و با بازگشت به استودیو طالب زاده مشغول گفتگو با این خواننده جوان شد که وی خبر داد فردا از قطعه «مرگ بر آمریکا ۲» در همکاری با حامد زمانی رونمایی می کند.

قلیچ در سخنانی گفت: شبکه افق ندای فرهنگ انقلابی ملت ایران است و قطعه «ارباب تشنه لب» را هم که برای امام حسین(ع) ساخته شده کاری انقلابی می دانم زیرا عاشورا در حقیقت انقلاب خون علیه شمشیر بود.

وی افزود: نسل سوم ما امروز تحت تاثیر عاشورا و قیام امام حسین(ع) هستند و به واقع هر کس به این فرهنگ تاسی جوید دچار تحولی عظیم خواهد شد.

در نهایت هم طالب زاده با اهدای هدایایی از موسوی، قلیچ و توسلی تجلیل کرد.

در ادامه طالب زاده با سرافراز رییس رسانه ملی گفتگویی داشت. سرافراز در سخنانی گفت: موضوع انقلاب اسلامی هر روز ابعاد گسترده تری پیدا می کند. امروز در سطح جهانی گفتمانی ایجاد کرده که بسیار کارکرد دارد پس اگر ما شبکه ای داشته باشیم که آموزش های لازم را به مردم بدهد و در عین حال سرگرم کننده هم باشد و در مسیر انقلاب باشد کار برزگی انجام داده ایم.

وی افزود: این شبکه در افق دیدش به اهداف و آرمان های اسلام توجه کند.

سرافراز با اشاره به اینکه در شبکه افق تولید محتوا یک امتیاز است، بیان کرد: این شبکه با استفاده از ظرفیت های داخلی و خارجی می تواند در این مسیر گام بردارد. این شبکه باید از قالب های بیشتری استفاده کند تا جذابیت را بالا ببرد. ما باید مخاطب هم جذب کنیم.

رییس رسانه ملی افزود: حفظ انقلاب و گفتمان آن بسیار مهم است. این شبکه به مسایل روزمره توجه نکند بلکه ببیند اگر گفتمان انقلاب بخواهد در مسایل مختلف تبیین شود چه باید بکند مثلا مساله اقتصاد مقاومتی در گفتمان انقلاب چگونه محقق می شود.

سرافراز درباره زمان آغاز به کار شبکه افق گفت: در زمان بسیار مهمی این اتفاق افتاده است. مسایل مهم بین المللی در حال رخ دادن است. نظام مبتنی بر سازمان ملل دیگر محور نیست. روس ها به دنبال تاثیرگذاری خود هستند. در منطقه ما هم جمهوری اسلامی ایران نقش برجسته ای پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: ما باید از تکنولوژی های روز در این شبکه بهترین استفاده را ببریم. از بهترین دوربین ها و ابزار نور و تدوین و صدا استفاده کنیم تا بهترین تولیدات را داشته باشیم.

طالب زاده در پایان این گفتگو و با برگشتن به استودیو اعلام کرد که شناخت و تسلط سرافراز به مسایل رسانه ای پشتوانه مهمی است. وی افزود: ما ۳۰ سال پیش با شهید آوینی درباره راه اندازی شبکه ای مانند «افق» صحبت کرده بودیم.

با رسیدن به وقت اذان ندای ملکوتی اذان مغرب و عشاء به طور زنده در استودیو پخش برنامه افتتاحیه «افق» پیچید.

در کنار لوگوی شبکه عنوان پخش آزمایشی دیده می شد که همزمان با اذان مغرب این لوگو تغییر کرد.

گفتگو با متین السادات عرب زاده از مجریان شبکه افق و مجری برنامه اذانگاهی «قرار» بخش دیگر برنامه بود.

عرب زاده در گفتگو با نادر طالب زاده گفت: دکور برنامه «قرار» بر اساس روایتی از پیامبر اکرم(ص) مبنی بر اینکه مساجد ملجأ و پناهگاهی برای مردم هستند طراحی و اجرا شده است. در هر قسمت از برنامه قرار، پنج نفر مهمان دعوت می شوند و طی گفت وگو با آنها در می یابیم که چه افرادی و با چه شیوه ای، زندگی خود را با مسجد پیوند زده اند.

مجری برنامه «قرار» خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی نیز جریانی بود که مساجد در آن تبدیل به پناهگاه و مرکز اجتماعات مردمی شدند و امروز هم ثمره آن را می بینیم.

وی با اشاره به بازخوردهای برنامه معارفی قرار در میان مخاطبان گفت: با توجه به اینکه قرار برنامه ای اذان گاهی است و مخاطبان خاص خود را دارد، کسانی به آن مراجعه می کنند که می خواهند هم پیوند خود با مسجد را نشان دهند و هم مساجد آنها و برنامه هایشان از شبکه افق پخش شود.

عرب زاده تصریح کرد: پیامک ۱۰۰۰۰۰۲۷ ویژه برنامه «قرار» در خدمت مخاطبان قرار دارد تا آنها مشکلات و مسائل مربوط به مساجد محلات خود را به اطلاع برنامه سازان برسانند تا به آنها نیز پرداخته شود.

در ادامه طالب زاده گفت: سال هاست مساجد ما بلافاصله بعد از اقامه نماز جماعت بسته می شوند و کسی نمی تواند در میانه روز در مساجد حضور یابد و به کارهای عبادی خود بپردازد؛ همایش ها و کنفرانس های زیادی در مورد نماز برگزار می شود ولی طی آن کسی به این موضوع نپرداخته که چرا مساجد در بیشتر اوقات شبانه روز بسته هستند و این موضوعی است که می توان به آن پرداخت.

وی ادامه داد: در بیشتر کشورهای اسلامی و حتی غیراسلامی، مساجد در تمام طول روز باز هستند و مومنان به آنها مراجعه می کنند.

عرب زاده نیز در این زمینه عنوان کرد: این مساله ای است که بسیاری از ما با آن رو به رو شده ایم و به مشکل برخورده ایم؛ قصد داریم به این موضوعات نیز بپردازیم البته در تحقیقات خود با مساجد روبه رو شدیم که امام جماعت آنها تمام وقت در اختیار نمازگزاران و اهالی مسجد بودند و وقتشان را وقف این کار کرده اند؛ با رویکردی مثبت درصدد هستیم چنین نگاهی را به صورت برجسته تر مطرح کنیم.

«مشتی اسماعیل» مهمان برنامه افتتاحیه شبکه افق

در بخش دیگری از برنامه مهدی زمان پور تهیه کننده مستند «مشتی اسماعیل» و خود مشتی اسماعیل در استودیوی شبکه افق حاضر شدند و طالب زاده با آنها به گفتگو پرداخت.

ابتدا زمان پور در مورد ساخت این مستند و ویژگی های شخصیتی مشتی اسماعیل که پیرمردی روشندل است توضیحاتی ارائه کرد و سپس مشتی اسماعیل به صحبت پرداخت.

وی گفت: خدا را شاکرم که زندگی من به لطف باری تعالی مشکلی ندارد و همچنان می توانم کار و فعالیت کنم.

طالب زاده هم عنوان کرد: اگر نبود تکنولوژی های روز و همچنین همراهی و فعالیت آقای زمان پور، ایشان را نمی شناختیم و مردم هم با مشتی اسماعیل آشنا نمی شدند.

وی ادامه داد: مستند «مشتی اسماعیل» در جشنواره های مختلفی در کشورهای گوناگون جوایزی را دریافت کرده و تاثیر عرفانی آن را می توان در همه جا دید.

نصیری همسایه مشتی اسماعیل در ادامه به صحبت پرداخت و گفت: مستند مشتی اسماعیل کاری انسانی و آبرومند است و بارها به عبادت و فعالیت های فردی این شخصیت می پردازد و به همین دلیل در جشنواره های مختلف دیده شد ولی بعضی از جشنواره ها هم به آن بی توجهی کردند.

وی افزود: برخی مسئولان جشنواره های اروپایی در مورد این مستند گفته بودند بعد از دیدن آن حال و هوای دیگری یافته ایم و آن انسان گذشته نیستیم.

زمان پور تهیه کننده این مستند هم گفت: احساس می کنم زمانی که دوربین را به سمت مشتی اسماعیل می چرخاندیم بهترین لحظات در قالب تصویر به ثبت می رسیدند و این از دعای خیر پدر و مادرم و سایر عزیزانی بود که در ساخت این مستند به یاد آنها بودیم.

مشتی اسماعیل هم در ادامه به ذکر خاطراتی از ساخت این مستند پرداخت و افزود: برخی اوقات پیش می آمد که به هوای صاف و آفتابی برای فیلمبرداری نیاز بود و اتفاقا همین شرایط هم فراهم می شد و به عبارتی دیگری همه عوامل دست به دست هم می دادند تا این فیلم ساخته شود.

حضور محمدامین و محمدحسین امینی از مسئولان خانه طراحان انقلاب اسلامی از دیگر بخش های برنامه بود که درباره مسایل گرافیکی صحبت کردند و نمونه کارهایشان پخش شد.

برنامه های افتتاح رسمی شبکه افق با پخش مستندها، کلیپ ها و حضور مهمانان مختلف در استودیو ادامه یافت.

نظر شما