شناسهٔ خبر: 29559 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

چه تئاترهایی سوبسید می‌گیرند؟

مشاور امور هنری بنیاد رودکی با اشاره به تعرفه های جدیدی که در تالارهای مختلف در دستور کار قرار گرفته، عنوان کرد به گروه های نمایشی که آثار با کیفیت و تماشاگرپسند به صحنه ببرند سوبسید تعلق می گیرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ رضا سعیدی‌پور مشاور امور هنری بنیاد رودکی و مدیر تالار وحدت درباره تعرفه های جدیدی که در تالار حافظ و تالار وحدت برای اجرای گروه های نمایشی در نظر گرفته شده است گفت: تعرفه هایی که تالارها از گروه های نمایشی می گیرند سال ها بود که تغییر نکرده بود اما امسال با نظر هیات مدیره درصدی به مبلغ قبلی اضافه شده است. در واقع بعد از چندین سال ثابت بودن این تعرفه ها امسال این هزینه ها دچار تغییراتی شده است که فکر می کنم منصفانه باشد.

وی ادامه داد: البته هزینه سالن با توجه به قیمت بلیت و تعداد صندلی ها متغیر است اما با این وجود نیز بنیاد رودکی از گروه های نمایشی که در تالارهای زیر نظر بنیاد اجرا می‌روند حمایت می کند به این ترتیب که با توجه به اعتبار و جایگاهی که یک گروه نمایشی دارد و اینکه آیا پیش از این در تالار حافظ اجرای موفق و پرتماشاگری داشته است یا خیر، از طرف بنیاد رودکی به گروه ها سوبسید داده می شود. این سوبسید ها بین ۳۰ تا ۵۰ درصد متغیر خواهند بود.

تالار حافظ برای سرپا بودن احتیاج به تعمیر دارد

مدیر تالار وحدت متذکر شد: در هر حال تالاری مثل تالار حافظ برای سرپا بودن احتیاج به تعمیر و نگهداری دارد و این تعمیرات نیز مستلزم صرف هزینه است و باید فضای سالن برای اجرای آثار بعدی که در این مکان به صحنه می روند، آماده شود. البته همانطور که عنوان کردم درصد تخفیفی که به هر گروه داده می شود متفاوت خواهد بود به عنوان نمونه گروهی تقاضای اجرای مجدد در تالار حافظ را دارد که پیش از این در این سالن به صحنه رفته و توانسته تعداد کمی تماشاگر را به خود جذب کند پس چه اصراری است که این گروه نمایش تازه اش را هم در این سالن به صحنه ببرد و ما هم از اجرای کار این گروه حمایت نمی کنیم چون وظیفه یک گروه نمایشی این نیست که فقط برای صندلی ها اجرا کند. تلاش ما این است که چراغ سالن روشن نگاه داشته شود پس برای این اتفاق به گروه هایی که شرایط حمایت دارند تخفیف می دهیم.

سعیدی پور درباره تسهیلاتی که به گروه های متقاضی اجرا در تالار وحدت داده می شود نیز توضیح داد: در تالار وحدت معمولا گروه هایی که از درجه هنری بالاتری برخوردار هستند به صحنه می‌روند. برای سال ۹۴ نیز مبنای ما توجه به آثاری است که از اجرایی با کیفیت و جذاب برخوردار باشند. البته تخفیف هایی برای آثاری که در این تالار اجرا می شوند نیز در نظر گرفته شده است. شروع اجراهای سال ۹۴ تالار وحدت با اجرای نمایش «سقراط» خواهد بود چون به اندازه ای از طرف علاقمندان درخواست اجرای مجدد این کار وجود داشت که با هماهنگی با آقای نعیمی تصمیم گرفته شد این اثر نمایشی مجددا به صحنه برود.

اجرای مجدد «هامون‌بازها»

مشاور امور هنری بنیاد رودکی درباره دیگر آثاری که قرار است در سال ۹۴ در تالار وحدت به صحنه برود، عنوان کرد: نمایش «هامون بازها» نوشته و کارگردانی محد رحمانیان نیز در جدول اجراهای نیمه دوم سال ۹۴ تالار وحدت قرار گرفته است. در تالار حافظ نیز گروه ها فرم های مخصوص اجرا را پر کرده و حداقل مبلغ پرداختی را نیز واریز کرده اند که به زودی اسامی شان اعلام می شود.

وی درباره مبلغی که قبل از اجرای یک نمایش از گروه ها دریافت می شود، بیان کرد: دریافت این مبلغ از دو جهت حائز اهمیت است چون با دریافت این مبلغ سالن موظف می شود که برای اجرای یک گروه نمایشی از قبل برنامه ریزی کند و گروه نیز مکلف می شود در همان زمان تعیین شده اثرش را برای اجرا آماده سازد. در واقع این مبلغ حکم ضمانت را برای هر دو طرف ایفا می کند.

راه‌اندازی سامانه فروش بلیت تالار وحدت

سعیدی پور در پایان صحبت هایش درباره راه اندازی سامانه فروش بلیت تالار وحدت و تسهیلاتی که از این طریق برای گروه های نمایشی شکل گرفته است، توضیح داد: به تازگی سایت تالار وحدت راه اندازی شده که گیشه فروش بلیت نمایش ها نیز در این سایت فعال شده است و علاقمندان می توانند به صورت مستقیم بلیت مورد نظر خود را به صورت اینترنتی از گیشه تالار وحدت خریداری کنند. البته برای معرفی بیشتر این سامانه و اطلاع رسانی علاقمندان امکانی را فراهم کرده ایم که لینک این سایت در سایت های دیگری چون تیوال، ایران تیکت و سینما آزادی هم قابل دسترسی باشد تا  مخاطبان بتوانند راحت تر از این سامان خرید کنند.

نظر شما