شناسهٔ خبر: 29560 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جلد ۱۶ تا ۱۸ فرهنگنامه کودک و نوجوان در حال انتشار است

دبیر شورای کتاب کودک از ایجاد دفتری مستقل برای تالیف فرهنگنامه کودک و نوجوان خبر داد و گفت: جلد ۱۶ تا ۱۸ فرهنگنامه در حال انتشار است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ نوش آفرین انصاری دبیر شورای کتاب کودک و نوجوان در پنجاه و دومین سالگرد تاسیس این شورا از ایجاد دفتر تالیف فرهنگنامه کودک و نوجوان خبر داد و گفت: امیدوارم با حضور اعضای شورای فرهنگنامه و تاسیس این دفتر، این مجموعه ارزنده طی ۱۰ سال آینده به پایان برسد. تاکنون ۱۵ جلد فرهنگنامه کودک و نوجوان منتشر شده و در اختیار مخاطبان اصلی اش که بچه های ۱۰ تا۱۵ سال هستند قرار گرفته و امیدوارم ۱۰ جلد باقیمانده نیز طی یک دهه آینده منتشر شود.

دبیر شورای کتاب کودک با اشاره به اینکه مجلدات ۱۶ تا ۱۸ فرهگنامه در مراحل مختلف نشر قرار گرفته اند گفت: فرهنگ نویسی کار بسیار گرانی است اگر چه ۹۵ درصد نیروهای فرهنگنام به صورت داوطلبانه فعالیت می کنند اما هزینه های چاپ و انتشار بسیار بالاست.

انصاری با اشاره به اینکه بسیاری از موسسات فرهنگی همچون انجمن پویا، موسسه پژوهشی کودکان دنیا، موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و نوجوانان و هچنین خانه کتابدار از دل شورا پدید آمده اند گفت: دستاوردهای ما در بخش ادبیات کودک و نوجوان کم نبوده است. هوشنگ مرادی کرمانی از اعضای شورای کتاب کودک است. او یکی از ۵ نویسنده برتر جهانی در دفتر «کتاب برای نسل جوان» (IBBY) و نامزد جایزه هانس کریستن اندرسون که به نوبل ادبیات معروف است، شناخته شده؛ کتاب «من لک لکم یا دارکوب» اثر علی خدایی نیز به عنوان یکی از بهترین کتابها برای کودکان با نیازهای ویژه شناخته است پس شورای کتاب کودک در این ۵۲ سال فعالیت گسترده ای در زمینه معرفی ادبیات کودک و نوجوان در عرصه جهانی داشته است.

دبیر شورای کتاب کودک گفت: آشنایی جهانیان با ورزشکاران ایرانی به اندازه آشنایی آنان با نویسندگان نیست. ما باید برای معرفی نویسندگان و کتابهای خوب به مردم دنیا تلاش کنیم. «خمره» اثر مرادی کرمانی تاکنون به ۱۸ زبان دنیا ترجمه شده و هزاران نفر کتاب علی خدایی را ورق زده و از این طریق با هویت فرهنگ ایرانی آشنا شده اند.

انصاریان همچنین با اشاره به انتخاب سحر ترهنده به عنوان داور جایزه کریستن اندرسون گفت: تاکنون این پژوهشگر ادبیات و تصویرگری کودک و نوجوان دو دوره به عنوان داور جایزه کریستن اندرسون شناخته شده است این انتخاب نشان دهنده رشد ادبیات کودک و نوجوان در ایران و توانمندی کارشناسان این حوزه است.

ژاله فروهر یکی دیگر از اعضای شورای کتاب کودک در ادامه این مراسم با اشاره به چگونگی فعالیت شورا گفت: شورای کتاب کودک یک سازمان غیر دولتی است که در حوزه ادبیات کودک و نوجوان کار می کند. یکی از فعالیت های شورا معرفی کتابهای برگزیده به خود بچه ها و خانواده هاست. بچه ها از این طریق می توانند با بهترین کتابها از دید کارشناسان شورا آشنا شوند و البته حق انتخاب با  خود آنهاست.

مراسم پنجاه و دومین سالگرد تاسیس شورای کتاب کودک عصر  روز ششم اسفند در کتابخانه مرکزی حسینیه ارشاد برگزار شد.

نظر شما