شناسهٔ خبر: 29581 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جشن 80 سالگی دانشگاه تهران با حضور میهمانان داخلی و خارجی برگزار می شود

دانشگاه تهران دوشنبه 11 اسفندماه هشتادمین سالگرد آغاز کار خود را با حضور میهمانان داخلی و خارجی در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی این دانشگاه جشن می گیرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ سیداحمدرضا خضری رییس ستاد بزرگداشت هشتادمین سالگرد تصویب قانون دانشگاه تهران صبح امروز (شنبه) و در نشستی خبری در پاسخ به ایرنا گفت: برای این برنامه از شخص حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری که از دانش آموختگان دانشگاه تهران هستند، دعوت شده است.

به گفته مشاور رییس دانشگاه تهران، از تمامی مقامات مسوول با نظام آموزش عالی کشور از تمامی وزرا و اعضای هیات دولت از جمله وزرای علوم و بهداشت، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، خیرین و واقفین دانشگاه تهران و روسای دانشگاه های بزرگ کشور برای حضور در این مراسم دعوت شده است.

وی افزود: از تمامی دانشگاه های خارجی نیز که با دانشگاه تهران تفاهم نامه امضا کرده اند برای حضور در این مراسم دعوت کرده ایم که تاکنون حضور نمایندگانی از 5 دانشگاه باکو، بصره، کوفه، خزر و چین در این مراسم قطعی شده است.

خضری خاطرنشان کرد: اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات، کمیسیون فرهنگی و کمیسیون بهداشتی مجلس شورای اسلامی نیز از جمله مدعیون مراسم هشتادمین سالگرد تصویب قانون دانشگاه تهران هستند.

در این مراسم از تمبر 4 بلوکی دانشگاه تهران با عنوان 'از جندی شاپور تا دانشگاه تهران'، اسکناس جدید 50 هزار ریالی با نشان سر در دانشگاه تهران، نشان نقره ای دانشگاه تهران و همچنین 3 اثر ارزشمند پژوهشی با نام های روز شمار تاریخی دانشگاه تهران، شناسان دانشگاه تهران و شناسان اساتید دانشگاه تهران رونمایی خواهد شد.

یکی دیگر از برنامه های جنبی مراسم هشتادمین سالگرد تصویب قانون دانشگاه تهران برگزاری نمایشگاهی از دستاوردهای علمی و فناورانه دانشگاه تهران طی روزهای 11 و 12 اسفندماه در ضلع شرقی این دانشگاه است که بازدید از این نمایشگاه برای عموم مردم و علاقه مندان به دانشگاه تهران آزاد است.

تالار فردوسی دانشگاه تهران برای برگزاری این مراسم توسط واقفین و خیرین دانشگاه تهران بازسازی شده است.

خضری همچنین در این نشست خبری از کُند شدن سرعت اجرای طرح توسعه دانشگاه تهران انتقاد کرد و سرعت گرفتن آن را با کمک دولت و نهادهای حتی بین المللی شد.

وی خاطرنشان کرد که فعالیت ستاد بزرگداشت هشتادمین سالگرد تصویب قانون تاسیس دانشگاه تهران از تیرماه سال جاری آغاز شده و فعالیت های خود را برای طراحی نقشه راهی برای ترسیم مسیر آینده دانشگاه تهران ادامه خواهد داد.

دانشگاه تهران در سال 1313 با 6 دانشکده از جمله ادبیات و علوم انسانی، حقوق و علوم سیاسی و اقتصادی، علوم پزشکی آغاز کرد و در حال حاضر با داشتن بیش از 50 هزار دانشجو و 2 هزار عضو هیات علمی و همچنین 5 هزار کارمند اداری بزرگترین دانشگاه کشور است. 

«مجلس شورای ملی به وزارت معارف اجازه می دهد مؤسسه ای به نام دانشگاه برای تعلیم درجات عالیه علوم و فنون و ادبیات و فلسفه در تهران تأسیس نماید.» این نخستین ماده از لایحۀ تاسیس دانشگاه بود که روز سه شنبه ۸ خرداد ماه ۱۳۱۳ از تصویب نمایندگان نهمین دورۀ مجلس شورای ملی گذشت؛ لایحه ای که برای به ثمر رسیدنش راه درازی طی شده بود.

نظر شما