شناسهٔ خبر: 29587 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اخلاق محوری، مضمون نمایش انسانم آرزوست

کارگردان نمایش انسانم آرزوست می گوید: این نمایش رئال و داستان محور است که در آن به اهمیت انسانیت، اخلاق محوری و اینکه هیچ گاه نباید هدف وسیله را توجیه کند تاکید می شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ انسانم آرزوست به کارگردانی پوریا عبدی از روز جمعه هشتم اسفند ماه در تئاتر باربد به روی صحنه رفته است.

عبدی درباره این نمایش گفت: در این اثر هرکدام از شخصیت ها به صورت شکلی و با دلایل و انگیزه های کاملا شخصی هدفی را برمی گزینند و برای رسیدن به آن از هیچ عملی فروگذار نمی کنند و حتی اگر در این بین آبروی کسی بریزد یا دلی شکسته شود اهمیتی ندارد و آنجاست که مخاطب با خود می گوید : انسانم آرزوست...

وی در ادامه توضیح داد: از لحاظ فرم انسانم آرزوست نمایشی است که از 6 صحنه تشکیل شده و این صحنه ها هر کدام در ادامه یکدیگرند و لحظاتی پس از صحنه قبل از خود را به تصویر می کشند.

نمایش داستان جوانی به نام حشمت که دارای معلولیت ذهنی است را روایت می کند که آرزوی رفتن به مشهد را دارد اما به اشتباه سر از مسیر به سوی کربلا در می آورد.

عبدی افزود: در بین هر صحنه تصاویری سیاه و سفید و قدیمی به صورت مستند پخش می شود و روی آن گوینده ای، داستانی همسو با صحنه نمایش را می خواند و شاید بیانگر این مسئله باشد که هدف، قرنهاست که وسیله را توجیه می کند و حال باید اندیشه ای کرد تا انسانیت زیر پا لگدمال نشود .

کارگردان نمایش انسانم آرزوست ادامه داد: نور اثر با توجه به اینکه زندگی امروزی را به نمایش درآورده نوری تخت و چیزی شبیه به نور یک خانه معمولی است و همچنین موسیقی آن همراه با تصاویر و گویش گوینده، به صورت پلی بک ارائه می شود .

وی با بیان اینکه بیشتر بازیگران نمایش انسانم آرزوست هنر آموزان کارگردان اثر هستند، اضافه کرد: این اولین تجربه اجرای حرفه ای آنهاست و البته درکنارشان بازیگران باتجربه به کار گرفته شده اند تا بی تجربگی به نمایش ضربه نزند.

عبدی همچنین افزود: گرچه موضوع، جدی و قابل تامل است اما در طراحی های کارگردان رگه هایی از کمدی وجود دارد تا مخاطب با یک اثر کسالت بار روبرو نشود .

پوریا عبدی در پایان گفت: ما در صحنه پایانی اثر می بینیم که لگدمال کردن انسانیت همیشه هم نتیجه بخش نیست و گاهی متحمل شکست می شود .

نمایش انسانم آرزوست تا 22 اسفند در تئاتر باربد واقع در چهارراه ولیعصر، نرسیده به پل کالج، ادامه دا

نظر شما