شناسهٔ خبر: 29644 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بهترین سرویس‌های دیجیتالی مجله و روزنامه برای کتابخانه‌ها کدامند؟

کتابخانه‌های آمریکایی اغلب از سرویس‌ها و خدمات دیجیتال در بخش مجله و روزنامه استفاده می‌کنند اما کدام سرویس‌ها بهتر جواب داده و محبوب‌تر هستند؟

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ سه شرکت بزرگ در بازار مجله و روزنامه دیجیتال و عرضه آن به کتابخانه‌ها وجود دارد که با توجه به محدودیت بودجه‌ای کتابخانه‌ها انتخاب بهینه با توجه به مراجعات کاربران در دستور کار مدیران کتابخانه‌ای قرار دارد.

مدیران کتابخانه‌ها با توجه به نوع مراجعه‌کننده باید بهترین سرویس و خدمات برای محتوای دیجیتال خود را انتخاب کنند و سه کمپانی عرضه‌کننده این خدمات شامل «او ور درایو» / Overdrive، پرس ریدر/ PressReader و زینیو/ Zinio هستند.
 
او ور درایو/ OverDrive
او ور درایو بسیار دیر وارد عرصه مجله و روزنامه دیجیتال شده است. این کمپانی سرویس‌ها و خدمات خود را برای بارنز اند نوبل در فوریه 2015 راه‌اندازی کرد و در حال حاضر فقط 1000 عنوان مجله و روزنامه دیجیتال قابل‌فروش و عرضه به کتابخانه‌های امریکا فراهم کرده است.
سرمایه‌گذاری روی او ور درایو البته کمی هزینه بیشتری دارد اما به دلیل شماره یک بودن این کمپانی در بخش کتاب‌های الکترونیکی و کتاب‌های صوتی اغلب کتابخانه‌ها ترجیح می‌دهند همه محتوای دیجیتال خود را از یک کمپانی تهیه کنند.


 
پرس ریدر / PressReader
پرس ریدر بزرگ‌ترین محتوای دیجیتال مجله و روزنامه در جهان را پشتیبانی می‌کند و با 37 هزار ناشر در حال همکاری است و محتوای آن‌ها را گرفته و به صورت دیجیتال عرضه می‌کند.
سرویس بی‌سیم هات‌اسپات این کمپانی قابل‌نصب در کتابخانه‌ها بوده و بسته نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را در کتابخانه‌ها عرضه کرده و این امکان را فراهم می‌سازد تا کاربران با اتصال به سیستم تعریف‌شده فایل و محتوای دیجیتال را روی سیستم خود در محوطه کتابخانه دانلود کنند.
مدیران کتابخانه از سراسر جهان این امکان را دارند که به پرس ریدر متصل شده و سرویس‌ها و خدمات موردنظر خود را دریافت کنند و این امکانی است که «او ور درایو» و «زینیو» نمی‌توانند فراهم کنند.
یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های سرویس پرس ریدر امکان دسترسی نسخه صوتی محتوای دیجیتال مجلات و روزنامه‌هاست که این سرویس را منحصربه‌فرد کرده است. اپلیکیشنی که متن را به صوت تبدیل می‌کند داخل پرس ریدر وجود دارد و در صورت لزوم کاربر آن را فعال می‌کند. از سوی دیگر نسخه‌های روزنامه و مجله درواقع دیجیتال شده همان نسخه‌های کاغذی و چاپی است و به تبلیغ‌کنندگان محلی نیز کمک می‌کند.


 
زینیو / Zinio
زینیو فقط روی مجله‌های دیجیتال تمرکز کرده است و فعلاً سرویس و خدمات مرتبط با روزنامه ارائه نمی‌کند. شریک اصلی این کمپانی Recorded Books است که از سال 1979 روی سرویس‌ها و خدمات کتابخانه‌ای فعالیت می‌کند. کمپانی زینیوهمچنین آرشیو غنی شامل 13500 کتاب صوتی و 100 هزار کتاب الکترونیکی خود را نیز در ذیل همین سرویس به کتابخانه‌ها عرضه می‌کند. البته کاربران باید دو حساب کاربری جدا برای استفاده از خدمات زینیو و رکوردد بوکس/ Recorded Books داشته باشند. زینیو به سوی جهانی شدن است و اغلب مشتریانش کتابخانه‌های امریکا و کانادا هستند.
گفتنی است کمپانی‌های عرضه‌کننده محتوای دیجیتال برای کتابخانه‌ها در حال رشد و نمو هستند و باید منتظر ظهور سرویس‌ها و خدمات بیشتر و بهتری که نسخه جهانی داشته باشند، باشیم.

 

نظر شما