شناسهٔ خبر: 29974 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مرور تاریخ سینمای ایران در تورنتو

جشنواره فیلم «تورنتو»، امسال در برنامه‌ای ویژه با عنوان "ای مثل ایران" به مدت یک ماه به مرور تاریخ سینمای ایران از آغاز شکل‌گیری تا به امروز می‌پردازد.

1425728994866_100.jpgبه گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ برنامه سالانه سینماتک جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو، امسال طی برنامه‌ ویژه‌ای با نمایش پانزده فیلم بلند و دو فیلم کوتاه منتخب، مروری بر تاریخ سینمای ایران دارد.

باین برنامه که امسال به مدت یک ماه از تاریخ (5 مارس تا 5 آوریل)- 14 اسفند تا 14 فروردین- برگزار می‌شود، شامل نمایش مهمترین‌ فیلم‌های سینمای ایران به عنوان یکی از متمایزترین سینماهای جهان به انتخاب 14 فیلمساز برجسته ایرانی می پردازد.

این فیلم‌ها شامل «حاجی‌اقا آکتور سینما» ساخته «آوانس اوگانیس» تنها فیلم به جامانده از سینمای صامت ایران محصول سال 1312 شمسی، فیلم کوتاه «آن شب که باران آمد» ساخته «کامران شیردل»؛ فیلم کوتاه «پ مثل پلیکان» به کارگردانی پرویز کیمیاوی؛ فیلم کوتاه «تنها تصویر می‌ماند» ساخته مانیا اکبری شامل مصاحبه با سینماگرانی چون امیرنادری، بهرام بیضائی، ابراهیم گلستان و .. ؛ «گاو» ساخته داریوش مهرجویی یکی از برترین آثار تاریخ سینمای ایران و فیلم «هامون»؛ «شب قوزی» به کارگردانی فرخ غفاری؛ «طبیعت بی‌جان» و «یک اتفاق ساده» از سهراب شهیدثالث؛ «دونده» و «آب باد خاک» ساخته امیرنادری؛ «رگبار» به کارگردانی بهرام بیضائی؛ « باغ سنگی » از پرویز کیمیاوی؛ فیلم‌های «مسافر»، «خانه دوست کجاست؟» و «کلوزآپ» از عباس کیارستمی؛ «گبه» به کارگردانی محسن مخلمباف و بالاخره فیلم برنده اسکار «جدایی نادر از سیمین» به کارگردانی اصغر فرهادی می‌شود.

امیر نادری و حمید نفیسی از جمله چهر‌ه‌هایی خواهند بود که به معرفی ابن فیلم‌ها در سینما تک جشنواره فیلم تورنتو می‌پردازند.

نظر شما