شناسهٔ خبر: 30027 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

لطفا کتاب‌هایم را چاپ کنید!

مهدی حسینی از تعلل موزه‌ی هنرهای معاصر و وزارت ارشاد برای چاپ چند کتاب پژوهشی‌اش انتقاد کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ این نقاش و پژوهشگر پیشکسوت که امسال در اختتامیه هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به‌عنوان یکی از مفاخر هنرهای تجسمی مورد تقدیر قرار گرفت، اظهار کرد: در تمام سال‌هایی که کار کرده‌ام، به یاد ندارم که ایران را ترک کرده باشم، نمایشگاه نگذاشته باشم یا سر کلاس‌هایم نرفته باشم. از این‌که امسال دولتی‌ها یادی از من کردند و تقدیری از چند هنرمند که تا کنون مورد توجه بخش دولتی نبودند، به عمل آمد، خوشحال شدم و از آن‌ها ممنونم.

او افزود: وقتی از طرف وزارت ارشاد تماس گرفتند تا درباره‌ی این تجلیل با من صحبت کنند، به اطلاع یکی از دوستان در وزارت ارشاد رساندم که چند کتابی که برای موزه‌ی هنرهای معاصر و به سفارش مسوولان آنجا کار کرده‌ام، هنوز چاپ نشده‌اند. چاپ این کتاب‌ها که من مدت‌ها برای آن‌ها وقت، انرژی و دانشم را گذاشته‌ام، خیلی بیشتر از گرفتن لوح و تندیس و تقدیر شدن در جشنواره تجسمی فجر ارزش دارد.

حسینی درباره‌ی موضوع این کتاب‌ها توضیح داد: یکی از این کتاب‌ها، تحقیق مفصلی درباره گنجینه آثار خارجی موزه هنرهای معاصر است. این کتاب به سفارش خود موزه نوشته شده و نمی‌دانم چرا به بهانه نداشتن پول، آن را چاپ نمی‌کنند. سال گذشته نیز کتابی شامل مقاله‌های مختلف درباره نمایشگاه «سقاخانه» که من دبیر آن بودم، آماده کردم و هنرمندان بزرگی برای این کتاب، مقاله‌های معتبری نوشتند. همچنین یک کتاب دیگر درباره گنجینه آثار خارجی عکاسی موزه نوشته شده که من نیز مقاله‌ای برای آن نوشتم، اما هیچ‌کدام از این کتاب‌ها هنوز به چاپ نرسیده است.1425812094406_789.jpg

این هنرمند ادامه داد: من برای کتاب «سقاخانه» به پژوهشگران زیادی برای گرفتن مقاله رو انداختم و حالا جوابی ندارم که به آن‌ها بدهم. همچنین کسانی که در خارج از کشور در جریان روند گردآوری این کتاب‌ها بوده‌اند، مدام تماس می‌گیرند و می‌پرسند که وضعیت چاپ و توزیع کتاب‌ها در چه مرحله‌ای است؛ اما من پاسخی برای پرسش آن‌ها ندارم.

این هنرمند نقاش و طراح همچنین گفت: اگر مسوولان وزارت ارشاد و موزه هنرهای معاصر ادعا می‌کنند که برای چاپ کتاب‌ها پول لازم را ندارند، پس چطور امسال برای 9 رشته هنرهای تجسمی جشنواره فجر، 9 کتاب جداگانه چاپ شد؟! برای کتاب‌هایی که در انتظار چاپ هستند زحمات زیادی کشیده شده و امیدوارم خواسته هنرمندان مورد توجه مسوولان نیز قرار گیرد.

حسینی در بخش دیگری از سخنانش درباره‌ی فعالیت‌هایش در سال 93، اظهار کرد: امسال، سال خوبی برای من بود؛ نمایشگاه مروری بر طراحی‌های چهار دهه‌ی گذشته‌ام در گالری «ویستا» برگزار و کتاب این آثار همزمان با افتتاحیه رونمایی شد. این نمایشگاه با استقبال خوبی از طرف دانشجویان رشته‌ی هنر و علاقه‌مندان مواجه شد و برای من اتفاق خیلی خوبی بود. علاوه بر این، چند نمایشگاه گروهی هم داشتم. حالا هم برای برنامه‌های سال آینده آماده می‌شوم.

او درباره‌ی برنامه‌هایش برای سال آینده توضیح داد: من همواره به این موضوع توجه می‌کنم که چاپ متون سنتی و کلاسیک با آثار درخشان نگارگری کلاسیک، بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل تصمیم گرفتم تصویرسازی‌هایی را برای کتاب «کلیله و دمنه» انجام دهم و آن‌ها را در کتابی با عنوان «کلیله و دمنه به روایت حسینی» منتشر کنم.

این هنرمند اضافه کرد: امیدوارم سال آینده کارهای تصویرسازی این کتاب تاریخی به پایان برسد و بتوانم نمایشگاهی از این آثار را در گالری «ویستا» برگزار کنم. این‌که تصویرسازی‌های من همراه با متن باشد یا نه، هنوز مشخص نیست؛ اما ترجیح می‌دهم متن هم در کنار تصویرها بیاید.

مهدی حسینی - طراح و نقاش پیشکسوت - متولد سال 1322 در کاشان است. او پس از گذراندن دوره‌ی هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1341 به آمریکا سفر کرد و در سال 1349 از انستیتو پرات نیویورک در رشته نقاشی و هنرهای چاپی فارغ‌التحصیل شد.

آثار این هنرمند در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی به‌صورت انفرادی و گروهی به‌نمایش گذاشته شده‌اند. حسینی سال‌های طولانی به تدریس رشته هنر در دانشگاه‌های کشور پرداخته است.

نظر شما