شناسهٔ خبر: 30053 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نويسنده «فهرست شيندلر» جايزه يك عمر دستاورد ادبی را گرفت

توماس كينلی نويسنده «فهرست شيندلر» و «مناجات جيمی بلك اسميت» در كنار ۹ چهره ديگر استراليایی، با دريافت جوايز شورای هنر استرالیا تجليل شدند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، شورای استراليا جايزه يك عمر دستاورد ادبی را به توماس كینلي اهدا كرد. كینلی يكي از ۱۰ چهره استراليا بود كه به دليل مشاركت فوق‌العاده در چشم انداز هنري سال ۲۰۱۵، با دريافت اين جايزه تجليل شد.

نويسنده استراليايي خالق آثاري چون «بيوه و قهرمانش» و «فهرست شيندلر» كه در سال ۱۹۸۲ جايزه من بوكر را دريافت كرد، اين جايزه را در مراسمي كه ۱۹ مارس در سيدني برگزار مي‌شود، دريافت مي‌كند.

اين نويسندده ۷۹ ساله در مصاحبه‌اي كه دوشنبه با راديو ملي داشت از توانايي خود در اين عرصه به عنوان «قدرتي بي‌زمان» نام برد. او گرچه فرد ديگري را نمي‌شناسد كه در سن بالاي ۸۰ آثار درخشاني خلق كرده باشد، گفت: تمام تلاشم را مي‌كنم كه اولين نفر در اين زمينه باشم. حداقل سعي مي‌كنم تا درخت را به تكان درآورم.

كينلي در حال نوشتن چهارمين كتاب از مجموعه تاريخي خود با عنوان «استراليایی‌ها» است. او به تازگي پنج دهه كار به عنوان نويسنده را جشن گرفت. اولين كتاب او با عنوان «مكاني در ويتون» در سال ۱۹۶۴ منتشر شد.

او در گفتگو با راديو ملي افزود: در اين سن مي‌دانم كه جهان تنها نياز به كتاب هاي من ندارد، اما خودم يكي از افرادي هستم كه به كتاب‌هايم نياز دارم.

او افزود گرچه تكنيك‌هاي نوشتاري‌اش در اين سال‌ها بهبود يافته، اما بردن جوايز ادبي هر روز در چشم‌انداز نويسندگي استراليا دشوارتر مي‌شود چون اين كشور پر از استعدادهاي جوان است.

این نویسنده کهنه کار سال ۲۰۱۳ برای «دختران مریخ» به عنوان برنده جایزه کالین رودریک انتخاب شده بود. کینلی یک بار دیگر هم  برای «رمان ستمگر» برنده همین جایزه در سال ۲۰۰۴ شده بود. او در سال ۱۹۶۷ برای رمان «شاد و قهرمان بودن» و در سال ۱۹۶۸ برای «سه هلهله برای روح‌القدس» به عنوان برنده جایزه مایلز فرانکلین انتخاب شد.

در سال‌هاي پيش نويسندگاني چون بروس ديو در سال ۲۰۰۰، كريستوفر كخ در سال ۲۰۰۷، هرب وارتون در سال ۲۰۱۲ و فرانك مورهاوس در سال ۲۰۱۳ اين جايزه را به خانه برده بودند.

۹ برنده ديگر شوراي هنر استراليا در ساير زمينه‌هاي هنري برنده اين جايزه شدند.

نظر شما