شناسهٔ خبر: 30120 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر ارشاد: سبک زندگی بحث جدی جهانی است

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سبک زندگی امروز را یک بحث جدی جهانی دانست که اندیشمندان فرهنگ و هویت جهانی را متوجه خود کرده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، سیدعباس صالحی عصر سه شنبه در مراسم افتتاح نخستین نمایشگاه ملی کتاب در حوزه سبک زندگی ایرانی اسلامی در پارک لاله تهران، با اشاره به اینکه سبک زندگی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است افزود: نباید بحث سبک زندگی را دغدغه ای محدود به جغرافیای ایران بدانیم.

وی اضافه کرد: به طور طبیعی سبک زندگی معطوف به لایه بیرونی فرهنگ می شود و حوزه رفتار، نماد و کالاها را شامل می شود.

وی ادامه داد: سبک زندگی را باید در بخش نیازهای اولیه، ثانویه و اجتماعی طبقه بندی کرد.

صالحی با بیان این که امروز در فضایی هستیم که سه دغدغه کلان ذهن اندیشمندان سبک زندگی را به خود مشغول کرده است افزود: مساله اول جهانی شدن است، چون همراه با رنگی از غربی شدن پیش می رود، عرصه فرهنگ را تهدید می کند و برای مثال سازمانی مثل یونسکو چنین دغدغه ای دارد، چراکه هویت های قومی و منطقه ای تهدید می شوند.

به گفته وی، دغدغه دوم بحث شهری شدن است که جامعه روستایی هم به لحاظ فرهنگ و هویت در معرض تهدید قرار دارد.

صالحی، دغدغه سوم در بحث سبک زندگی ایرانی اسلامی را تهرانی شدن دانست که به تدریج همه ایران را تحت الشعاع قرار می دهد.

وی در ادامه تصریح کرد: این تهدیدها این پرسش را ایجاد می کند که سبک زندگی همخوان با هویت زیستی ما ایرانی ها کدام است و این نمایشگاه با رویکرد کتاب به دلیل اینکه هیچ چیز مانند کتاب نمی تواند عنصر مانا و جدی عرصه فرهنگ باشد، اهمیت زیادی پیدا می کند و البته چون در آغاز راه است؛ نیاز به حرکت های تکاملی دارد.

صالحی افزود: نمایشگاه های تخصصی در حوزه کتاب فرصتی برای تولید کنندگان و مصرف کنندگان دغدغه مند پدید می آورد تا جریان ها و اتفاقات را رصد کنند و امکان لابی و گفت و گو در حاشیه این گونه نمایشگاه ها ایجاد می شود؛ چراکه حلقه های ارتباطی این حوزه ها چه به عنوان مولف یا ناشر کنار هم جمع شده و اطلاعات هم را تکمیل می کنند.

به گفته وی، نکته بعدی پایش مناسب به این معنی است که چیزهای زائد در این گونه نمایشگاه ها وجود نداشته باشد و این احساس باید پدید آید که نیازمندی ها به صورت جامع و کافی وجود دارد و همچنین برای اقتصاد و بازار نشر هم زمینه ایجاد کند.

نظر شما