شناسهٔ خبر: 30127 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فراخوان انتخاب ناشران برتر سال ۱۳۹۳ اعلام شد

ناشران برتر سال ۱۳۹۳ همزمان با برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معرفی می‌شوند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ شرایط انتخاب ناشران برتر سال ۱۳۹۳ از سوی دبیرخانه انتخاب ناشر برتر به قرار زیر اعلام شده است:

بنابر اعلام دبیرخانه، این اقدام به منظور تشویق و ترغیب ناشران تأثیرگذار در ارتقاء سطح و توسعه نشر حرفه‌ای، ایجاد خلاقیت، الگوسازی برای انتشار آثار ارزشمند فرهنگی و همچنین مشاركت در اعتلای سطح فرهنگِ عمومی جامعه و در راستای اجرای بند ۱۰ ماده ۱۴ مصوبه ۶۶۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی و به استناد بندهای ۱۲ و ۱۳ ماده ۲ قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شود.

برابر آئین‌نامه مربوطه ناشرانی که واجد شرایط ذیل باشند قادر به شرکت در بخش ناشر نمونه سال ۱۳۹۳ هستند. بر اساس آیین‌نامه تدوین شده، شرایط شرکت ناشران در این بخش به قرار زیر است:

۱- تعداد عنوان‏‌های تألیفی چاپ اول اعلام ‌وصول شده، با در نظر گرفتن تعداد صفحات و قطع کتاب (هر عنوان حداکثر یک امتیاز).

۲- تعداد عنوان‌‏های ترجمه چاپ اول اعلام وصول شده، با در نظر گرفتن تعداد صفحات و قطع کتاب (هر عنوان حداکثر نیم امتیاز).

۳- تعداد عنوان‌‏هایی كه ناشر حق نشر آن را بر اساس قرارداد معتبر به یكی از ناشران خارجی واگذار كرده است. اعتبار قرارداد از سوی داوران ارزیابی خواهد شد. (هر عنوان حداکثر ۵ امتیاز).

۴- تناسب كتاب‏‌های ناشر با نیازهای علمی و فرهنگی جامعه.

۵- كیفیت ارایه آثار از حیث امور  فنی، ویراستاری، حروفچینی، صفحه‌آرایی و...

۶- تعداد كتاب‌هایی كه به عنوان كتاب سال جمهوری اسلامی ایران و جایزه جلال آل احمد برگزیده شده‌‏اند (هر عنوان حداکثر ۲۰ امتیاز).

۷- تعداد كتاب‌هایی كه در جشنواره‌های معتبر داخلی جایزه گرفته‌‏اند، مانند كتاب سال دانشجویی، كتاب سال ولایت، جشنواره كانون، ‌جشنواره رشد (هر عنوان حداکثر ۵ امتیاز).

۸- نوآوری و ابتكارات مرتبط با توسعه نشر كشور.

۹- پاسداری از زبان فارسی به خصوص در آثار ترجمه.

۱۰- برپایی غرفه در نمایشگاه‌های معتبر خارجی و مورد تأیید معاونت امور فرهنگی با هدف ترویج ارزش‌های ایرانی- اسلامی و حضور در بازارهای جهانی با هزینه شخصی.

۱۱- انتشار كتاب‌های ارزشمند، بدیع و نوآورانه.

۱۲- بهره‌مندی از گروه‌های كارشناسی یا هیأت علمی.

۱۳- فعالیت تخصصی موثر در یك یا چند حوزه موضوعی مشخص.

۱۴- انتشار آثار علمی به زبان ساده در جهت گسترش دانش عمومی.

۱۵- در بخش کودک و نوجوان، تعداد عناوین كتاب‌های تصویرگری و هنری چاپ اول اعلام وصول شده با نگاه فرهنگ ایرانی- اسلامی.

۱۶- طراحی جلد کتاب‌های بزرگسالان.

بر اساس این گزارش، تمامی ناشران حائز شرایط می‌توانند مستندات و اطلاعات خود را برای شرکت در این رقابت تا تاریخ ۲۰ فروردین ۱۳۹۴ به دبیرخانه کمیته انتخاب ناشر برتر به آدرس میدان بهارستان، ساختمان مرکزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طبقه دوم، اتاق ۲۴۵ ارسال کنند.

ناشران نمونه سال در حوزه‌های مختلف، همه ساله در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب تهران معرفی می‌شود. بیست و هشتمین دوره این نمایشگاه از تاریخ ۱۶ تا ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ در مصلی بزرگ امام (ره) خمینی برگزار می‌شود.

نظر شما