شناسهٔ خبر: 30216 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتابی مفصل در شناخت بیشتر هوشنگ مرادی کرمانی

پروین سلاجقه درکتاب« صدای خط خوردن مشق» سعی دارد زیر و بم‌های دلیل موفقیت نویسنده‌ای چون مرادی کرمانی را برای خواننده تبیین کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛سلاجقه در این کتاب علاوه بر بررسی ساختار و تأویل آثار نویسنده «قصه‌های مجید» سعی کرده وجوه جهان‌بینی این نویسنده و همچنین چگونگی استفاده از زبان توسط او را مورد ارزیابی و تحقیق قرار دهد.
کتابی مفصل در شناخت بیشتر هوشنگ مرادی کرمانی
به تعبیری می‌توان این کتاب را کامل‌ترین کتاب درباره شخصیت و آثار مرادی کرمانی تاکنون دانست چون خواننده با مرور ضمنی این کار با چارچوب‌های ذهنی نویسنده‌ای آشنا می‌شود که یکی از محبوب‌ترین‌ها در ایران است.

کسانی که آثارمرادی کرمانی و کتاب‌ها و مقالاتی را که درباره او نوشته شده دنبال کرده‌اند، بدون شک کتاب سلاجقه را به عنوان اصلی‌ترین اثر در این زمینه معرفی می‌کنند، چون این کتاب با حساسیت زیاد، درصدد جوابگویی به سوالاتی است که بدون شک برای علاقه‌مندان به کارهای کرمانی پیش خواهد آمد.

شیوه‌ای که در این کتاب مورد استفاده قرار گرفته، مبتنی بر مباحث نظری نقد نو است. همچنین در تمامی موارد، نشانه‌ها به گونه ای تنظیم شده که خواننده به کمک آنها، خود نیز، قادر به داوری است. ظاهراً قصد نویسنده این بوده که با تکیه بر نظریه‌های ادبی، از همه شیوه‌های نقد استفاده کند.

یکی از مواردی که بیش از موارد دیگر مورد توجه نویسنده بوده، وجه ساده‌نویسی از سوی نویسنده‌ای چون مرادی کرمانی است. نویسنده ای که بدون ادعا و با تکیه بر باورهای بومی به یکی از نویسندگان تراز اول ادبیات کودک و نوجوان مبدل شده است.

نوع جهان‌بینی مرادی کرمانی و همچنین ساخت اتمسفرهای داستانی برای ارائه یک نظرگاه انسانی و سعی در دستیابی نوعی تفاهم با همه آدم‌ها، بخش مهمی از این کتاب را به خود اختصاص داده است. سلاجقه در این کتاب، خواننده را با نویسنده‌ای رودررو می‌کند که دارای محبوبیتی فراوان است و گفتن از او به مثابه راه رفتن بر لبه تیغ.

پروین سلاجقه که خود یکی از فعالان در حوزه ادبیات کودک و نوجوان است، در این اثر پرده از رازهای موفقیت یک نویسنده بر داشته است. او با نگاهی دقیق به موضوعاتی چون روانشناسی، جامعه‌شناسی و بومی‌نگری موفق شده است که آثارمرادی کرمانی را از زاویه دیگر مورد مطالعه قرار دهد. مطالعه ای جامع که تاکنون درمورد این نویسنده سابقه نداشته است.

سلاجقه در بخشی از فصل مربوط به بررسی «قصه‌های مجید» می‌نویسد: «وقتی فردی در بزرگسالی، خاطرات گذشته خود را تعریف می‌کند، سخن گفتن درباره مسائلی از این دست، راحت تر است ولی انجام دادن آن در زمان وقوع حادثه، بدون شک، با شکلی متعادل‌ترو منطقی‌تر، صورت گرفته است. یکی از ویژگی‌های آثار طنزآمیز، کبالغه است که برای توفیق بیشتر در پرداخت اثر به کارگرفته می‌شود ولی معمولاً پشت این مبالغه، چهره متعادل‌تری از شخصیت، نهفته است. این عملکرد به خاصیت و ویژگی ادبیات و هنر بر می‌گردد زیرا که ادبیات، توصیف دقیق واقعی صحنه‌ها و شخصیت‌ها نیست بلکه هماهنگ کردن و تبدیل آنها به عواملی متناسب به فضای هنری مورد نظر است...»

کتاب «صدای خط خوردن مشق» با شمارگان ۶۵۰ نسخه و قیمت ۱۰هزار تومان ازسوی انتشارات معین منتشر شده است.

نظر شما