شناسهٔ خبر: 30222 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دردسرهای افزایش تقاضای ناشران برای دریافت فیپا

در آستانه برگزاری نمایشگاه کتاب تهران و حجم بالای درخواست ناشران برای دریافت فیپا، بخش «جست‌وجوي پيشرفته مدارک» کتابخانه ملی ایران غیرفعال شده است و ناشران قادر به بررسی وضعیت شناسنامه کتاب‌ها نیستند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛تعداد از ناشران در تماس‌های مکرر هفته جاری با ایبنا اعلام کردند بخش «جست‌وجوي پيشرفته مدارک» کتابخانه ملی ایران غیر فعال شده است و ناشران قادر به بررسی وضعیت شناسنامه کتاب‌ها نیستند.
 
بر اساس اعلام ناشران، غیر فعال شدن این بخش از سایت کتابخانه ملی در شرایطی رخ‌داده است که به دلیل نزدیک شدن به زمان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران حجم تقاضای ناشران برای دریافت فیپا و رساندن کتاب‌ها در موعد مقرر به نمایشگاه کتاب افزایش پیدا کرده است.
 
تقاضا برای چاپ کتاب‌های جدید در اسفندماه امسال به حدی افزایش داشته است که قیمت هر بند کاغذ با افزایش ۱۰هزارتومانی به حداقل هر بند ۸۲ هزار تومان رسیده است از سویی ناشران در تلاش هستند تا قبل از آنکه قیمت کاغذ در فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۴ به دلیل حجم بالای چاپ کتاب بیش از این افزوده شود بتوانند تا قبل از عید کتاب‌های خود را منتشر کنند.
 
خبرهایی که این روزها از کتابخانه ملی به گوش می‌رسد حاکی از افزایش تقاضای ناشران برای دریافت فیپاست و کتابخانه ملی هم اعلام کرده است برای تسهیل در دادن فیپا به ناشران به‌جای «فیپای کامل» به کتاب‌ها «فیپای مختصر» داده خواهد شد که این موضوع نیز نارضایتی‌هایی برای ناشران، محققان و پژوهشگران ایجاد کرده است.

نظر شما