شناسهٔ خبر: 30231 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رونق فوکوخوانی ایرانیان در سال 93

سهم آثار میشل فوکو فیلسوف شهیر فرانسوی در بازار اندیشه ایران در سال 1393 تجدید چاپ هشت کتاب بود. این در صورتی است که در سال گذشته دو کتاب برای «در باب تاریخ اندیشه» و «دیرینه شناسی دانش» برای نخستین بار به فارسی منتشر شدند. پس از گذشت 31 سال از درگذشت این فیلسوف اثرگذار، هنوز هم کتاب‌هایی از او وجود دارند که به فارسی درنیامده‌اند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ میشل فوکو درگذشته در سال ۱۹۸۴، فیلسوف شهیر فرانسوی یکی از مشهورترین اندیشمندان معاصر در سطح جهانی است که کتاب‌های او به اکثر زبان‌های زنده دنیا ترجمه و منتشر شده است. سهم کتاب‌های این فیلسوف در بازار اندیشه ایرانیان در سال ۱۳۹۳ تجدید چاپ هشت کتاب بود.

این در صورتی است که در سال گذشته (۱۳۹۲) دو کتاب میشل فوکو برای نخستین بار به فارسی ترجمه و منتشر شدند. اطلاعات کتابشناسی این دو اثر به این شرح است:

فوکو، میشل (۱۳۹۲). در باب تاريخ انديشه؛ گفت‌وگو با ریمون آرون: با تحليلی از ژان فرانسوابر. ترجمه محسن حسنی. تهران: انتشارات فرهنگ جاوید.

فوکو، میشل (۱۳۹۲). دیرینه شناسی دانش. ترجمه نیکو سرخوش و افشین جهاندیده. تهران: نشر نی.

همچنین در همین سال تجدید چاپ ترجمه‌های آثار فوکو در ایران نیز به این شرح بوده است:‌ چاپ ۱۱ «مراقبت و تنبيه: تولد زندان»، چاپ‌های ۸ و ۹ «ایران روح یک جهان بی‌روح»، چاپ ۶ «ایرانی‌ها چه رویایی در سر دارند؟»، چاپ ۹ «این یک چپق نیست»، چاپ ۶ «نیچه، فروید، مارکس»، چاپ ۸ «اراده به دانستن»، چاپ ۱۰ «تاریخ جنون» و چاپ ۳ «تولد زیست سیاست: درسگفتارهای کلژ دو فرانس ۱۹۷۸ ــ ۱۹۷۹».

لازم به توضیح است که تاکنون پس از گذشت ۳۱ سال از درگذشت فوکو، هنوز هم تعدادی از آثار این اندیشمند مهم از جمله مجموعه سه جلدی «دیرینه شناسی جنسیت»، «تقریری بر نظریات ژاک دریدا»، «مجموعه مقالات درباره حقوق بشر» و... به فارسی ترجمه و منتشر نشده‌اند.

در جدول زیر اطلاعات کتابشناختی تجدید چاپ ترجمه‌ آثار میشل فوکو در ایران در سال ۱۳۹۳، ارائه شده است:

عنوان کتابناشرمترجمنوبت نشرشمارگانتعداد صفحاتقیمتفایل pdf صفحات نخستین
مراقبت و تنبیه: تولد زنداننینیکو سرخوش، افشین جهاندیده۱۲۲۰۰۰۳۹۲۱۶۰۰۰دانلود
تاریخ جنونهرمسفاطمه ولیانی۱۱۱۰۰۰۳۱۴۱۵۰۰۰دانلود
ایران: روح یک جهان بی‌روحنینیکو سرخوش، افشین جهاندیده۱۰۷۰۰۲۳۲۱۲۰۰۰دانلود
این یک چپق نیستمرکزمانی حقیقی۱۰۱۰۰۰۹۶۶۹۰۰دانلود
اراده به دانستننینیکو سرخوش، افشین جهاندیده۹۱۵۰۰۱۸۴۷۶۰۰دانلود
ایرانی‌ها چه رویایی در سر دارند؟هرمسحسین معصومی همدانی۷۱۰۰۰۶۸۴۰۰۰دانلود
تئاتر فلسفهنینیکو سرخوش، افشین جهاندیده۴۱۰۰۰۵۵۲۲۲۰۰۰دانلود
دیرینه شناسی دانشنینیکو سرخوش، افشین جهاندیده۲۱۰۰۰۳۱۲۱۵۰۰۰دانلود

نظر شما