شناسهٔ خبر: 30245 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رتبه‌بندی ۱۰۰ دانشگاه برتر از نظر نظام رتبه‌بندی تایمز اعلام شد

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز از انتشار خبر رتبه بندی تایمز از دانشگاه‌های جهان خبر داد و گفت: نسبت دانشگاه‌های برتر کشور آمریکا در بین ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از فارس؛ جعفر مهراد استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس از انتشار خبر رتبه بندی تایمز از دانشگاه‌های جهان خبر داد و گفت: نظام رتبه بندی تایمز رتبه 100 دانشگاه را براساس معیار شهرت و اعتبار منتشر کرد. وی افزود: این رتبه بندی برپایه 9 هزار و 794 پاسخ که از 142 کشور جهان دریافت شده است، استوار است که با رتبه بندی سالانه تایمز نیز تفاوت دارد و مبتنی است بر قضاوت نخبگان آموزش عالی، یعنی افرادی که با آموزش‌های ممتاز و پژوهش‌های عالی و بسیار خوب آشنایی دارند.

 وی ادامه داد: آمریکا در بین 100 دانشگاه که براساس شهرت و اعتبار رتبه بندی شده است، دارای 43 دانشگاه برتر و در بین 10 دانشگاه دارای 8 دانشگاه برتر است. این تعداد نسبت به سال قبل که دارای 46 دانشگاه برتر بود سه دانشگاه کمتر دارد. این استاد علم اطلاعات افزود: 10 دانشگاه برتر رتبه بندی تایمز در سال 2015 میلادی براساس شاخص شهرت و اعتبار عبارت از هاروارد، کمبریج در انگلستان، آکسفورد در انگلستان، انستیتو فناوری ماساچوست، استنفورد، برکلی، پرینستون، ییل، انستیتو فناوری کالیفرنیا و دانشگاه کلمبیا است.

 مهراد گفت: انگلستان در بین 100 دانشگاه مشهور و خوش نام دارای 12 دانشگاه است که این تعداد نسبت به سال قبل دو مورد بیشتر است. به گفته وی، بعد از آمریکا و انگلستان، آلمان و فرانسه به ترتیب با 6 و 5 دانشگاه معتبر نسبت به سایر کشورها از وضعیت بهتری برخوردار  هستند.

 این کارشناس رتبه بندی دانشگاه‌ها خاطر نشان کرد: در آسیا بهترین عملکرد را دانشگاه توکیو با رتبه 12، دانشگاه شینگهوا در چین با رتبه 26، و دانشگاه پکن با رتبه 32 دارد. وی بیان کرد: داشگاه دولتی لومونسف در مسکو و دانشگاه سنت پطرزبورگ در روسیه به ترتیب رتبه‌های 25 و 81 را در بین 100 دانشگاه برتر به خود اختصاس داده‌اند.

گفتنی است در بین کشورهای نوظهور علمی دانشگاه سائوپولو در برزیل دارای رتبه 60، دانشگاه ملی تایوان دارای رتبه 64 و دانشگاه ملی اتونوموس در مکزیک دارای رتبه 73 است.

نظر شما