شناسهٔ خبر: 30290 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نمایشگاه کتاب نجف آغاز بکار کرد

همزمان با سالروز ورود حضرت امیرمؤمنان علی علیه السلام به شهر کوفه و انتخاب این شهر به عنوان مرکز خلافت اسلامى، هفتمین دوره نمایشگاه بین المللى کتاب آستان قدس علوى در نجف اشرف آغاز به کار کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از فارس؛ روز گذشته 23 اسفند ماه با حضور بیش از 180 ناشر داخلی، عربی و خارجی در نجف اشرف، آغاز به کار کرد.

براساس این گزارش، این نمایشگاه با همکاری سازمان اوقاف شیعه عراق و آستان قدس علوی در صحن حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله علیها) و در جوار حرم علوی برگزار شده است.

این گزارش حاکی است، بیش از پنجاه هزار عنوان کتاب متنوع در زمینه‌های علوم شناختی در این نمایشگاه عرضه خواهد شد. بیشتر موضوعات این نمایشگاه فقهی، حوزوی، اجتماعی، سیاسی و تاریخی است.

حجت الاسلام شیخ ضیازین الدین تولیت آستان علوى در سخنانى در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه ضمن خوش آمد گویى به حاضران اظهار داشت: این گردهمایى همزمان با وقوع سه امر مهم است. نخست افتتاح دوره هفتم نمایشگاه بین المللى کتاب آستان، دوم پایان فاز اول پروژه بزرگ صحن حضرت فاطمه زهرا (س) و سوم مرور 14 قرن بر ورود حضرت امیرالمؤمنین (ع) به شهر کوفه و انتخاب این شهر بعنوان پایتخت خلافت اسلامى.

تولیت آستان علوى افزود: آستان قدس علوى همواره بر ضرورت ساخت صحن حضرت فاطمه (س) و کمپ زائر تاکید داشته و این پروژه هاى مهم مى بایست به دست محبان و شیعیان اهل بیت (ع) و جهت خدمت رسانى به زایران این بارگاه مطهر به زودى به انجام رسد تا بتوانیم بار سنگین خدمت قبور ائمه اطهار را با لیقات بر دوش بگیریم و در مسیر نیکى و تقوا یار یاور یکدیگر باشیم.

 

پس از تولیت آستان قدس علوی، حجت الاسلام سیدعلاء الموسوی رییس سازمان اوقاف شیعیان عراق نیز طى سخنانى به معضل دورى جوانان از فرهنگ مطالعه و کتابخوانى اشاره کرد و گفت: این مشکل قبل از روى کار آمدن رژیم سرنگون شده بعث در جامعه عراق وجود نداشت. پیش از به قدرت رسیدن بعثى‌ها تمامى اقشار جامعه در عراق به فرهنگ مطالعه و کتابخوانى علاقه داشتند. اما ظلم و ستمى که مزدوران رژیم بعث به این ملت روا داشتند باعث شد مردم از خواندن کتاب رو برتابند و افراد فرهیخته و فرهنگیان برجسته در آن ایام خفقان آور مجبور بودند کتابخانه هاى شخصى خود را پنهان کنند یا حتى از بین ببرند.

رییس سازمان اوقاف عراق افزود: جامعه ما هنوز از این مشکل فرهنگى اجتماعى رنج مى برد و مى بایست با برنامه ریزى هاى صحیح و شیوه هاى کارآمد بتوانیم با نسل جدید جامعه ارتباط برقرار کنیم و او را به فرهنگ مطالعه جذب کنیم. بنابراین برگزارى چنین نمایشگاه هایى در این راستا بسیار مفید و قابل توجه است و مى بایست هویت فرهنگى و اسلامى جامعه خویش را به جوانان معرفى کرده و خلأ موجود بین نسل گذشته و نسل کنونى را پر کنیم.

حجت الاسلام الموسوى خاطر نشان کرد: همه مى دانیم که بازار کتاب بازارى بزرگ و گسترده است، زیرا هم افراد نیک و دلسوز در آن فعالیت مى کنند و هم افراد سود جو و ناشایست. و از آنجایى که جوانان بر گردن ما حق دارند مى بایست بعد از برنامه ریزى هاى صحیح و با استناد بر تعالیم والاى اهل بیت (ع) آنان را با فرهنگ مطالعه و اندیشه صحیح آشنا سازیم.

پس از سخنرانى رییس سازمان اوقاف، على حجى از اعضاى شوراى آستان قدس علوی نیز طى سخنانى ضمن تاکید بر فواید نشر فرهنگ مطالعه و کتابخوانى در جامعه اظهار داشت: در این دوره از نمایشگاه 180 ناشر داخلى و خارجى شرکت مى کنند و همزمان با افتتاح نمایشگاه فاز اول پروژه صحن حضرت فاطمه زهرا (س) نیز به پایان رسید.

پس از آن، مهندس عبدالصاحب خوام یکى دیگر از اعضاى شوراى آستان درباره پروژه بزرگ صحن حضرت فاطمه (س) سخنانى را ایراد کرد و گفت: طبق روایات و بنا بر منابع تاریخى هنگامى که امام زین العابدین (ع) به زیارت جد بزرگوارشان حضرت امیرالمؤمنین (ع) مشرف شدند از سمتى که اکنون بعنوان مقام امام زین العابدین شناخته مى شود به طرف قبر مطهر آمدند. چنین دیدگاهى مبنى و فلسفه معمارى ساخت پروژه حضرت فاطمه زهرا (س) مى باشد و در این محل گامهاى مبارک امام زین العابدین (ع) این صحن مطهر ساخت مى شود.

وی ادامه داد: ورودى این صحن از مقام امام زین العابدین شروع مى شود و به ورودى مسجد بالاسر و ضریح مطهر ختم مى شود. و در فضاى موجود بین این دو مکان مطهر چندین رواق و صحن در کنار ساختمان کتابخانه و موزه و ساختمان ادراى آستان قدس علوی در نظر گرفته شده است.

خوّام در پایان ضمن قدردانى از مجرى این پروژه بزرگ گفت: در اینجا به نوبه خود از مؤسسه کوثر در جمهورى اسلامى ایران که مجرى این پروژه بزرگ است تشکر و قدردانى مى کنم و از بخش امور مهندسى آستان و تولیت سابق آستان که به همت ایشان این پروژه آغاز شد، نیز سپاسگزارم.

در پایان مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب آستان قدس علوی، آقاى شوشترى به نمایندگى از مؤسسه کوثر طى سخنانى ضمن قدردانى از تولیت و خادمان آستان اظهار داشت: از اینکه فاز اول پروژه بزرگ صحن حضرت فاطمه (س) همزمان با مرور 1400 سال بر ورود حضرت امیرالمؤمنین (ع) به این شهر مقدس پایان مى پذیرد خرسندیم.

وی افزود: طراحى این پروژه توسط مهندسان و کارشناسان ایرانى و با همکاری کارشناسان عراقى به انجام رسید و اکنون فاز اول این پروژه مبارک به پایان رسید.

شوشتری خاطر نشان کرد: پیش از این مرحله مراحل بتن ریزى زیر بنا و تخلیه آبهاى زیرزمینى و ساخت دیوار بتنى دور پروژه را انجام داده بودیم و امروز شاهد پایان ساخت بخش بتونى ستونها و دیوارها و سقفها مى باشیم.

شایان ذکر است، همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین احمد احسانی، نماینده بعثه مقام معظم رهبری در نجف اشرف، محرم آهنگران، مدیر عملیات شمسا در عراق و نماینده سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران نیز در مراسم حضور داشتند.

این نمایشگاه از 23 اسفند ماه 93 به مدت 10 روز تا 3 فروردین ماه در صحن حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله علیها) و در جوار حرم علوی برگزار می‌شود.

نظر شما