شناسهٔ خبر: 30297 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

خیرین آموزش عالی با گواهی دانشگاه‌ها از پرداخت مالیات معاف می‌شوند

معاون مالی و اداری وزارت علوم با بیان اینکه بنیاد خیرین حامی آموزش عالی اوایل سال آینده تشکیل می‌شود، گفت: بخشنامه معافیت مالیاتی خیرین دانشگاه‌هادر تاریخ 4 اسفندماه به حوزه‌های مالیاتی کل کشور ابلاغ شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ دکتر محمدحسین امید، با بیان اینکه معافیت مالیاتی مذکور در ماده 172 قانون مالیات‌های مستقیم پیش‌بینی شده بود، تصریح کرد: مشکل این بود که ادارات کل مالیات استان‌ها و ادارات دارایی شهرستان‌ها زیر بار اجرای این مصوبه نمی‌رفتند و قبول معافیت مالیاتی خیرین را به گواهی و تأیید وزارت علوم موکول می‌کردند. این در حالی است که وزارت علوم مستقیما در رابطه بین خیرین و دانشگاه نقش چندانی نداشت و به‌ همین دلیل خیرین از معافیت مالیاتی بهره‌مند نمی‌شدند.

وی افزود: اخیرا با پیگیری و رایزنی‌هایی که با سازمان امور مالیاتی انجام‌ شد، بخشنامه‌ای از طرف سازمان امور مالیاتی به مجموعه حوزه‌های مالیاتی سراسرکشور ابلاغ شد که براساس آن دانشگاه‌ها با ارسال گواهی به همراه مدارک و مستندات لازم می‌توانند خدمات خیرین در مجموعه آموزش عالی در حوزه خود را گواهی کنند که این گواهی به منزله گواهی وزارت علوم خواهد بود.

معاون مالی و اداری وزارت علوم با بیان اینکه برطرف کردن این مشکل نزدیک به یک سال طول کشید، ادامه داد: با این ابلاغ از سوی دانشگاه‌ها به حوزه‌های مالیاتی مربوط، مشکل معافیت مالیاتی خیرین برطرف خواهد شد و اگر دانشگاه‌ها تأیید کنند که یک خیر، بخشی از درآمدهای خود را صرف امور خیریه در دانشگاه کرده است، آن بخش از درآمدهای خیر مذکور از مالیات معاف می‌شود.

وی در مورد آخرین اقدامات انجام‌شده در خصوص اجرای حسابداری تعهدی نیز گفت: آخرین قدم‌ها در مورد این طرح تا چند روز آینده برداشته می‌شود و آیین‌نامه آن طی چند روز آینده ابلاغ خواهد شد.

 

تشکیل بنیاد خیرین حامی آموزش عالی کشور در سال آینده

امید با اعلام اینکه بنیاد خیرین حامی آموزش عالی کشور اوایل سال 94 تشکیل می‌شود، گفت: تا پیش از این حدود 10 بنیاد خیرین در دانشگاه‌های کشور وجود داشت که امیدواریم این تعداد به 45 بنیاد افزایش یابد.

نظر شما