شناسهٔ خبر: 30394 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شاه شجاعی:کتابخانه ملی باید روی نیروی انسانی متخصص سرمایه گذاری کند/ «فیپای مختصر» مشکلی را حل نمی‌کند

علی شاه شجاعی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی، در واکنش به طرح «فیپای مختصر» گفت: ارائه این طرح کمکی به رفع مشکلات موجود نخواهد کرد. کتابخانه ملی می‌تواند با سرمایه‌گذاری بر نیروی انسانی فاصله زمانی ارائه فیپای کامل را کوتاه کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ شاه‌شجاعی درباره ارائه طرح «فیپای مختصر» از سوی کتابخانه ملی، اظهار کرد: ارائه این طرح حاصل فشار ناشران بر کتابخانه ملی است؛ چراکه ناشران می‌خواهند زمان ارسال کتاب، ارائه مشخصات فیزیکی به کتابخانه ملی و دریافت برگه مادر از این مرکز کوتاه شود.

 شاه شجاعی:کتابخانه ملی باید روی نیروی انسانی متخصص سرمایه گذاری کند/ «فیپای مختصر» مشکلی را حل نمی‌کند

 

وی درباره علت طولانی شدن ارائه فیپا از سوی کتابخانه ملی گفت: این مشکل دو علت می‌تواند داشته باشد؛ یکی این‌که کتابخانه ملی کم کاری می‌کند و دیگری این‌که تعداد کتاب‌های که برای دریافت فیپا به کتابخانه ملی ارائه می‌شوند بسیار زیاد است که به نظر من علت دوم منتفی است، چراکه قبلاً تهیه فیپا در مدت زمان کمتری انجام می‌شد.

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی درباره راهکارهای کوتاه شدن زمان ارائه فیپا نیز گفت: کتابخانه ملی می‌تواند با سرمایه‌گذاری بر نیروی انسانی این فاصله را کوتاه کند؛ چراکه تقویت و مضاعف کردن نیروی انسانی متخصص در کتابخانه ملی مزایا بسیاری خواهد داشت.

شاه شجاعی با بیان این‌که یکی از مشکل‌ترین بخش‌های کار کتابداری تهیه برگه مادر و به ویژه بخش فهرست نویسی تحلیلی آن است، ادامه داد: تهیه برگه مادر به دو عامل بستگی دارد؛ یکی «ابزارها» و دیگری «نیروی انسانی متخصص».

وی تأکید کرد: این‌که گاهی اوقات مطرح می‌شود که این کار را به ناشران یا به خود کتابخانه‌ها واگذار شود، امکان پذیر نیست؛ چراکه هنوز کارشناسان ارشد ما در رشته کتابداری با تهیه برگه مادر مشکل دارند. اگر ما این کار را به ناشران یا حتی سایر کتابخانه‌های کشور محول کنیم، به ناهماهنگی در تهیه برگه مادر خواهد انجامید.

شاه شجاعی در ادامه با بیان این‌که ارائه طرح «فیپای مختصر» کمکی به رفع مشکلات موجود نخواهد کرد، گفت: کتابخانه ملی در حوزه فهرست نویسی و ارائه فیپا باید مانند گذشته متمرکز عمل کند و با توجه به اهمیت این بخش، ساختمان مجزایی را به این موضوع اختصاص دهد، چراکه کتابخانه ملی هرقدر در این حوزه عمل کند، به صرفه‌جویی در حوزه‌های دیگر خواهد انجامید.

این مدرس علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی ادامه داد: این یکپارچگی به شبکه اطلاع‌رسانی، تبادل اطلاعات و ارتباط بین کتابخانه‌ها کمک شایانی می‌کند که البته نیازمند تمرکز در تهیه برگه مادر است همان‌طور که اشاره کردم باید با سرمایه‌گذاری روی نیروی انسانی، برای آن یک سقف زمانی مشخص تعیین کنیم.

نظر شما