شناسهٔ خبر: 30442 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

توسعه درس خارج در استان‌ها/ ارائه درس خارج در فضای مجازی

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور از توسعه و رسمیت‌بخشی دروس خارج در استان‌های مختلف کشور خبر داد و گفت: در آینده‌ای نه چندان دور درس خارج در استان‌های مختلف برگزار می‌شود و این دروس رسمیت پیدا می‌کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری در پاسخ به این سئوال که یکی از دلایل عدم هجرت روحانیون به استان‌های مختلف نبود درس خارج و ترس از سستی در فراگیری دانش حوزوی است و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برای جبران این مسئله چه چاره‌ای اندیشیده، اظهار کرد: در حال حاضر درس خارج در بیشتر استان‌های کشور برگزار می‌شود، ولی ما درصدد هستیم برای رسمیت‌بخشی به درس‌های خارج استانی برنامه‌ای اجرا کنیم.

وی اضافه کرد: مقدمات این کار فراهم شده و دوستان ما در آینده‌ای نزدیک برای اجرای این طرح به اصفهان می‌روند.

عضو خبرگان رهبری گفت: البته دروس مراجع تقلید نیاز به رسمیت بخشی ندارند اما این طرح به گونه‌ای اجرا می‌شود که مدرک و گواهی طلابی که در این درس‌ها شرکت می کنند از نظر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه پذیرفته شود.

آیت‌الله حسینی بوشهری از توسعه دروس خارج در استان‌های کشور خبر داد و تاکید کرد: در آینده‌ای نه چندان دور درس خارج در استان‌های مختلف برگزار می‌شود و این دروس رسمیت پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: تلاش می‌شود در استان‌هایی که درس خارج ندارند به همت استادان و نمایندگان مقام معظم رهبری در استان‌ها، این دروس راه‌اندازی شود.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور اضافه کرد: تلاش این است که زمینه تحصیل برای طلبه‌ها در هر جایی که هستند فراهم شود.

ارائه درس خارج مراجع در فضای مجازی

به گفته آیت‌الله حسینی بوشهری دروس خارج مراجع و استادان برجسته حوزه که در مسجد اعظم برگزار می‌شود از طریق فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی قابل دسترسی است و حتی طلبه‌ای که در استان‌های مختلف درس خارج را گوش می‌دهند، می‌توانند اشکالات شاگرد و پاسخ استاد را دریافت کنند و اگر خودش از استاد، سئوال دارد می‌تواند بپرسد.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم امکانات و تجهیزات مدرن، هر بهانه‌ای که مانع تحصیل طلاب علوم دینی است را از بین برده است.

وی گفت: البته در عین حال که شبکه‌های مجازی پاسخگوی نیازهای آموزشی طلاب هستند ولی ما معتقدیم طلبه‌ها باید در محضر استاد باشند و تحت تاثیر نفس گرم استاد قرار بگیرند، بنابراین توسعه دروس خارج در استان‌ها مورد تاکید است.

نظر شما