شناسهٔ خبر: 30487 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دستاوردهای محقق شده حوزه رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد در سال ۹۳

مرکزفناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد در سال ۹۳، شش طرح را از جمله دستاوردهای مهم در این حوزه به ثبت رساند که به اعتقاد کارشناسان تاثیر زیادی در تولید، نشر و نظارت بر محتوا در فضای مجازی دارند.

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، عملکرد حوزه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیانگر این است که وعده های مسئولان و دست اندرکاران این حوزه در سالی که گذشت محقق شده و علاوه بر آن در مقایسه با گذشته، رشد قابل توجهی را در این حوزه شاهد هستیم. 


توسعه مرکز داده وزارت ارشاد
نخستین طرح محقق شده مرکز فناوری اطلاعات رسانه های دیجیتال توسعه مرکز داده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

این طرح به منظور پاسخگویی به نیازهای این وزارتخانه جهت زیرساخت های لازم برای استقرار پرتال ها، سامانه های ارتباطی و سیستم های اتوماسیون اداری در دستور کار مرکز قرار گرفت که مرحله نخست آن آماده و در سال ۹۳ و در این دوره وزارت ارشاد دولت تدبیر و امید راه اندازی شد.

بنا به گفته کارشناسان و متخصصان حوزه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال، سرعت بالای تبادل اطلاعات و داده از ویژگی های بارز این پایگاه داده است.


رایانامه فرهنگ (فرهنگ میل)
پیش از راه اندازی این طرح، خلاء پست الکترونکی ویژه اصحاب فرهنگ و هنر برای تبادل اطلاعات احساس می شد که با راه اندازی رایانامه فرهنگ (فرهنگ میل) اصحاب فرهنگ و هنر می توانند با آسودگی بر بستری امن، پیام های الکترونیکی خود را نگهداری و انتقال دهند که از مزیت های این پست الکترونیک می توان به سرعت بالا و امن بودن آن اشاره کرد. 


راه اندازی بستر ارتباط پرسرعت و امن مراکز و ادارات کل استانهای وزارت ارشاد
یکی از مشکلاتی که تمامی سازمانها در ابعاد بزرگ با آن دست به گریبان هستند، ارتباط بین مراکز و ادارات مختلف آن سازمان در نقاط مختلف کشور است.

انجام انتقال داده و به اشتراک گذاری فایل ها، استفاده از سامانه های اداری و اتوماسیون مشترک از جمله مواردی است که وجود بستر ارتباطی مناسب، امن و با سرعت بالا را می طلبد. 

با راه اندازی بستر ارتباط پرسرعت و امن، مراکز و ادارات استانها می توانند با اتصال به شبکه، ارتباطات خود را محقق سازند. 


لوگوی هوشمند دیجیتال
لوگوی هوشمند دیجیتال به عنوان چهارمین دستاورد حوزه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال در سالی که گذشت محسوب می شود.

این طرح در راستای افزودن ساز و کارهای ایجابی جهت بهره برداری مطلوب کاربران از فضای مجازی، به پایگاه های اینترنتی ثبت شده در دستور کار حوزه فناور یاطلاعات قرار گرفت.

براساس این طرح به پایگاه های اینترنتی که مراحل احراز هویت و تثبیت خود را طی کرده و تمام مجوزهای لازم برای فعالیت را دارند، یک لوگوی دیجیتال اعطا می شود که در صفحه اول پایگاه ها قابل مشاهده خواهد بود. 

بنابر اعلام دست اندرکاران مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال، از مزایای این لوگو این است که کاربران با مشاهده آن از اطمینان خاطر نسبی در مورد پایگاه مذکور و محتوای آن برخوردار خواهند شد. 

علاوه بر این، با کلیک بر روی این نماد اطلاعاتی در خصوص رسانه از جمله نام مدیر مسئول، اطلاعات مربوط به ثبت صادر شده، مجوزهای فعالیت و رده بندی قابل مشاهده است. 


طرح ملی فرهنگیار
این طرح به عنوان پنجمین دستاورد حوزه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال، به منظور ارتقای دانش و مهارت عمومی مردم در استفاده صحیح از رسانه های دیجیتال، همچنین بسط ، گسترش و نشر محتوای فرهنگی ایرانی - اسلامی در فضای مجازی، آشنایی با فرصت ها و تهدیدهای فضای مجازی، آسیب های این حوزه و چگونگی برخورد و مواجهه با آن راه اندازی شد.


تهیه و انتشار ۱۰ عنوان کتاب در حوزه فضای مجازی
تهیه، انتشار و رونمایی از ۱۰ عنوان کتاب در حوزه مطالعات راهبردی فضای مجازی به عنوان اقدامی مهم در جهت توسعه و ترویج حوزه فضای مجازی و آموزش در این حوزه محسوب می شود که با تلاش فراوان، این کتب در سالی که گذشت منتشر شدند.

این کتابها که به همت مطالعات راهبردی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال تدوین شده اند به بررسی چالش ها و آینده پیش روی فضای مجازی می پردازند.

رسانه های دیجیتال در جهان عرب، برنامه ها و چشم اندازها، آینده پژوهی فناوری اطلاعات، سرمایه گذاری در کسب و کارهای نوپا، بازی کاری (نگاهی به شکل گیری مفهومی نو در عرصه فضای مجازی و کاربردهای آن)، رایانش ابری و نقش آن بر تولید محتوا در ایران، اخلاق فناوری اطلاعات. این کتاب را در خانه دانلود، درآمدی بر آسیب شناسی بازی های رایانه ای در ایران. رسانه های اجتماعی و شبکه های اجتماعی مجازی. درآمدی بر آموزش آنلاین در ایران و دنیا از نگاه سیاست گذاری حاکمیتی عناوین این ۱۰ کتاب است.

حضور در نمایشگاه ها و جشنواره هایی با موضوع فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال، برگزاری نشست های هم اندیشی با متخصصان و دست اندرکاران حوزه فضای مجازی، برگزاری اولین کارگاه آموزشی توسعه کسب و کار ناشرین دیجیتال کاربردی خارجی، توجه ویژه به تولیدات فرهنگ سازی در هشتمین جشنواره رسانه های دیجیتال، نظارت پس از نشر در نرم افزارهای کاربردی توسط ناشران دیجیتال، صدور ۲۴۸۷ مجوز در کارگروه نظارت ارزشیابی و ثبت نرم افزار، ارائه خدمات محتوایی پیامکی با دریافت مجوز از وزارت ارشاد، برگزاری دوره اتوماسیون پیشرفته اداری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حضور فعال در نمایشگاه بین المللی قرآن نیز از دیگر برنامه ها و اقدامات انجام شده توسط مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال در سال گذشته به شمار می روند.
 

نظر شما