شناسهٔ خبر: 30713 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مراسم 120 سالگی سینما در پاریس برگزار می‌شود

۱۲۰ سالگی سینما با نمایشگاهی در پاریس که از ۲۷ مارس آغاز شده و تا ۱۴ ژوئن ادامه دارد، گرامی داشته می شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ صد و بیست سال از زمانی که لویی لومیر سینما را اختراع کرد می‌گذرد حالا در شهر پاریس، یک نمایشگاه از تکنولوژی روز استفاده می‌کند تا تاریخ را به دوران شکوهمند گذشته‌اش بازگرداند.

روز افتتاحیه این نمایشگاه مانند عصر یکی از فستیوال‌های فیلم لومیر بود و ستارگانی از جمله ایزابل هوپرت، مونیکا بلوچی، گاسپار اولیل، کلود للوش، ژان-پیر ماریل، ویرژینی لدوین، جری شاتزبرگ، کلودیا کاردیناله، ژان پل بلموندو، کوستا گاوراس در این نمایشگاه شرکت کردند اما تمام این افراد به این دلیل در این رساندن شرکت نکرده بودند تا مثل ۱۲۰ سال پیش تعداد لازم در گرند پلی پاریس را تکمیل کنند، بلکه برای احترام گذاشتن و تجلیل از فردی که برای همه‌شان چون یک پدربزرگ بود آنجا بودند و او هم کسی نیست جز لویی لومیر مخترع سینما. چون درست همانطور که تیری فرمو از انستیتوی لومیر در این مراسم یادآوری ‌کرد: هیچ کس نمی‌داند کی، چطور و چه کسی نقاشی، ادبیات یا موسیقی را اختراع کرد اما در زمینه سینما این مساله کاملا شناخته‌شده است، البته با کمک ادیسون و چند پیشینه کمک کننده دیگر.

این اتفاق ۱۲۰ سال پیش در روز نوزدهم ماه مارس سال ۱۸۹۵ در شهر لیون افتاد پس چرا باید این نمایش بزرگ را در گرند پلی پاریس اجرا کرد؟ چون تاریخ این شهر به طور نزدیکی با نور ارتباط دارد. همینجا در سالن گرند کافه بود که اولین ملاقات لومیر روز بیست و هشتم ماه دسامبر سال ۱۸۹۵ برگزار شد و طی نمایش جهانی سال ۱۹۰۰ در پاریس بود که اختراع آن‌ها به نمایش گذاشته شد. پاریس، شهر نور. مثل همیشه، این سفر با نمایش اولین فیلم تاریخ یعنی «افتتاح کارخانه لومیر» شروع می‌شود.

این فیلم که ۵۰ ثانیه به طول انجامید و برای ساخت آن ۱۷ متر فیلم مصرف شد یک عنوان ساده با حروف نئونی نوشته شده بود: نور سینما را اختراع کرد! اینطور بود که کار جنبش‌نماهای آغازین سینما و فانوس‌های جادویی آغاز شد. همانطور که انتظار می‌رفت این پیش درآمد سینما به بخش سرمایه‌گذاری مستقل کشیده شد و در اولین نمایش تنها ۳۳ صندلی موجود بود و فقط ۳۳ نفر می‌توانستند برای تماشای آن شرکت کنند. اما خبر همه جا پیچید و سینما جهان را به تسخیر خود درآورد. لویی لومیر و اوپراتورهایش به سراسر جهان سفر کردند. می‌توان گفت آینده از قبل در تاریخ سینما نهفته شده بود: نور سینما را به وجود آورد و زندگی هر روزی را نیز دوباره و دوباره از ابتدا خلق کرد.

نظر شما