شناسهٔ خبر: 30786 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

استفاده از انرژی بازیگر در اجرای رابینسون کروزوئه

کارگردان نمایش رابینسون کروزوئه با بیان اینکه بار نمایش را بر روی انرژی بازیگر می گذارم، گفت: شیوه کارم مبتنی بر تکنیک بازی درامی است که بر اساس حرکات ریتمیک بازیگر پی ریزی شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، میلاد نیک آبادی از ۹ فروردین نمایش رابینسون کروزوئه را در سالن تئاتر خصوصی باران به روی صحنه برده که با استقبال مخاطبان هم مواجه شده است.


رابینسون کروزوئه، یک خود زندگینامه منحصربه فرد روحانی و خیالی اثر دانیل دفو انگلیسی است که لقب پدر رمان انگلیسی را برای خالقش به ارمغان آورده است و تا به حال اقتباس های زیادی از این اثر جذاب به شکل و سبک های مختلف در جهان به روی صحنه رفته است. 

در داستان دفو قهرمان داستان که نام او بر رمان اصلی نهاده شده، زندگی مرفه خود در بریتانیا را برای مسافرت در دریاها رها می کند و پس از اینکه از یک کشتی شکستگی جان سالم به در می برد، ۲۸ سال را در یک جزیره و اغلب به تنهایی به گذران زندگی می پردازد تا آنکه زندگی یک بومی وحشی آن جزیره را نجات داده و نام جمعه بر وی می نهد. این دو مرد سرانجام آن جزیره را به مقصد بریتانیا ترک می کنند. 

بسیاری از مورخان رابینسون کروزوئه را که از دوران نگارش خود در قرن هفدهم میلادی تاکنون، از پرخواننده ترین و بحث انگیزترین کتاب های عالم بوده، سرآغاز رمان مدرن می دانند و با توجه به ادامه شاخصه های ساختاری، سبکی و محتوائی این کتاب در رمان بعدی اروپای غربی، نظریه مورخانی را که دن کیشوت، اثر سروانتس را سرآغاز رمان می دانند، رد می کنند.

میلاد نیک آبادی کارگردان نمایش رابینسون کروزوئه که از روزهای تعطیل نوروز این نمایش را به روی صحنه برده به خبرنگار حوزه تئاتر ایرنا گفت: تهران در ایام نوروز میزبان مسافرانی است که برای رسیدن به مقصدشان از این شهر می گذرند و یا در تهران اقامت می گزینند بنابراین در این فرصت چند روزه ای که مسافران در تهران هستند فرصتی برای دیدن نمایش نیز برای آنها به وجود می آید.

این کارگردان تئاتر درباره استقبال از نمایش رابینسون کروزوئه در ایام نوروز خاطرنشان کرد: با وجودی که گروه نمایش ابتدا نگران اجراهایی بود که قرار است در ایام نوروز به صحنه برود اما خدا را شکر استقبالی که از اجرا شد از انتظار اولیه مان بسیار بیشتر بود. 

این کارگردان تئاتر درباره تغییراتی که این نمایش نسبت به اجرای قبلی خود در تالار قشقایی داشته است، گفت: به جز برخی تغییرات اندک و جزیی، نمایش تغییر خاصی نسبت به اجرای دو سال قبل نداشته است البته یکی از بازیگران نیز تغییر کرده و مسعود انتظاری جایگزین وی شده است.

نیک آبادی در ادامه درباره سبک و شیوه اجرای این نمایش می افزاید: اساسا بار بسیاری از آنچه بر روی صحنه نمایش اتفاق می افتد را بر روی انرژی بازیگر می گذارم و تلاش می کنم در اجراها پویایی و زیبایی شناسی واحدی که برای من کارگشاست و به من اجازه خلق لحظه و تصویر و رویداد را می دهد با تکیه بر انرژی درونی بازیگر بر اساس تعریف فیدل بروک بنا کنم چرا که شیوه کار من مبتنی بر تکنیک بازی درامی است که براساس حرکات ریتمیک بازیگر پی ریزی شده است. 

وی درباره طراحی صحنه نمایش رابینسون کروزوئه نیز این گونه توضیح داد که از دو پودست آهنی (دکور قابل جابجایی در صحنه نمایش ) بنا به شرایط و موقعیت های مختلف استفاده می کند. 

نیک آبادی در پایان درباره مدیریت تئاتر باران که یک سالن خصوصی تازه گشایش یافته است نیز توضیح داد: این سالن توسط افراد تئاتری و آشنا به فضای تئاتر مدیریت می شود. مساله ای که من همیشه بر آن تاکید داشته ام این است که مدیریت تئاتر باران مقابل هنرمند نیست بلکه در کنار آنها قرار دارد و این نکته بسیار مهمی است. 

رابینسون کروزوئه در سی و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر (دو سال پیش) موفق به کسب تندیس بهترین بازیگر مرد برای بهرام افشاری شده بود و تقدیر بهترین نویسندگی، کارگردانی و موسیقی را از این دوره دریافت کرده است.

بهرام افشاری، مجید نوروزی، علی حسین زاده، احمد محمد جواهری، مسعود انتظاری در این نمایش به ایفای نقش می پردازند. این اثر نمایشی از ۹ فروردین ۱۳۹۴ اجرای خود را در تماشاخانه «باران» به نشانی خیابان فلسطین، پایین تر از خیابان انقلاب، پلاک ۲۹۲ آغاز کرده و هر شب ساعت ۱۹ به صحنه می رود.

نظر شما