شناسهٔ خبر: 30832 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«زندگی عزیز» آلیس مونرو در نمایشگاه کتاب

ترجمه تازه‌ای از آخرین مجموعه داستان «آلیس مونرو» نویسنده شهیر کانادایی در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه خواهد شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ آخرین مجموعه داستان منتشر شده از آلیس مونرو نویسنده شهیر کانادایی و برنده نوبل ادبی ۲۰۱۳ با عنوان «زندگی عزیز» و با ترجمه مژده دقیقی همزمان با ایام نمایشگاه بین‌المللی کتاب از سوی نشر ماهی منتشر می‌شود

مژده دقیقی مترجم این کتاب درباره این مجموعه داستان اظهار داشت: به طور مشخص می‌توان گفت که نویسندهای مانند مونرو با تغییر سن، پخته تر شده است. این مساله در داستان‌های او در این مجموعه به طور مشخص قابل دیدن است به ویژه اینکه با توجه به سن این نویسنده بعید به نظر می‌رسد اثر دیگری از وی در زمان حیاتش منتشر شود.

دقیقی در همین زمنیه گفت: با نگاهی به مجموعه آثار مونرو و نیز این کتاب می توانم بگومی که نوعی تغییر در سبک ادبی او را می شود در «زندگی عزیز» دید که البته شاید طبیعی هم باشد اما از حیث پرداختن به موضوعات، مونرو در این کتاب نیز دغدغه های گذشته خود را حفظ کرده است البته چهار داستان کوتاه پایانی این مجموعه به نوعی نوشته شده است که گویی زندگی نامه نویسنده است به ویژه این مساله زمانی جالب می شود که بدانیم مونرو هرگز زندگی نامه ای مکتوب از خود ننوشته است.

این مترجم در ادامه ویژگی اصلی مورد توجه این نویسنده در جهان داستان های کوتاهش را توجه به ارتباطات انسانی دانست و گفت: مونرو در داستان‌هایش به دنبال آدمهای شهرهای کوچک است. آدمهایی که شاید ما آنها را مهم ندانیم اما همه می‌توانیم ببینیمشان. مونرو در داستان‌هایش به سراغ چنین آدم هایی می‌رود و آنها را روانشناسی می‌کند و به همین خاطر است که مخاطبانی از سراسر دنیا می توانند با او و داستانهایش ارتباط برقرار کنند.

یادآوری می شود دقیقی پیش از این مجموعه داستان «فرار» را نیز از این نویسنده ترجمه و توسط نشر نیلوفر منتشر کرده است.

آلیس مونرو نویسنده ۸۳ ساله کانادایی و ملقب به استاد داستان کوتاه نویسی معاصر است. از این نویسنده که برگزیده جایزه من بوکر در سال ۲۰۰۹ نیز هست تاکنون مجموعه داستانهایی چون فرار، رویای مادرم، دست مایه ها و دورنمای کاسل راک به فارسی منتشر شده است.

نظر شما