شناسهٔ خبر: 30847 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برخورد جدی وزارت ارشاد با چاپ کتاب‌های بدون مجوز و ورود کتاب به صورت قاچاق

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین نشست سال 1394 خود، گفت: در دولت تدبیر و امید کارگروه ویژه نظارت بر چاپ و توزیع غیرقانونی کتاب تشکیل شد؛ در این راستا وزارت ارشاد با چاپ کتاب‌های غیرمجوز و ورود کتاب به داخل کشور به صورت قاچاق برخورد جدی می‌کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نخستین نشست سال ۱۳۹۴ حسین نوش آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز، با حضور جمعی از نمایندگان رسانه‌های مختلف برگزار شد.
 
نوش‌آبادی در ابتدای این مراسم اظهار کرد: با توجه به این‌که مقام معظم رهبری سال ۱۳۹۴ را سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی نامگذاری کرده‌اند و در این ارتباط، مسائل مهمی را در فرمایشات نوروزی خود درباره ضرورت همدلی و همزبانی میان ملت و دولت در ایجاد رابطه صمیمی و اعتماد آمیز میان مردن و مسئولان ایراد کردند، قصد دارم به نقش خبرنگاران رسانه‌های پُرتلاش کشورمان اشاره کنم.
 
نقش بی‌بدیل رسانه‌ها در ایجاد تفاهم، همدلی و همزبانی میان مردم و مسئولان 
وی ادامه داد: من به عنوان یک مسئول در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این انتظار را در سال ۱۳۹۴ از مطبوعات و رسانه‌های مختلف دارم تا تلاش کنند بستر این همدلی و همزبانی میان دولت و ملت فراهم شود چرا که رسانه‌ها نافذترین ابزار برای ایجاد همدلی و همزبانی محسوب می‌شوند؛ نقش رسانه‌ها در ایجاد تفاهم، همدلی و همزبانی میان مردم و مسئولان بی‌بدیل است.
 
نوش آبادی افزود: مقام معظم رهبری در فرمایشات نوروزی خودشان برای تحقق شعار سال ۱۳۹۴ به چند مطلب اشاره کردند؛ مسئولان کشور باید آماده پاسخگویی به آحاد جامعه باشند، چرا که عدم پاسخگویی باعث سوء استفاده دشمنان می‌شود. به عبارت دیگر فعالیت‌ها و عملکرد مسئولان باید به آحاد جامعه ارائه شوند تا باعث ایجاد اعتماد در مردم نسبت به مسئولان و دولت شود.
 
وی با بیان این که یکی از راه‌های تقویت امیدواری مردم، اطلاع افکار عمومی از کارهای انجام شده است، گفت: در این راستا وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی سعی خواهد کرد ارتباط خود را گسترده‌تر و پاسخگویی‌هایش را به افکار عمومی وسیع‌تر و بهتر کند؛ گرچه سال گذشته وزارت ارشاد با انتخاب سخنگو به استقبال فرمایشات رهبری رفت اما امیدواریم در سال جاری این روابط قوی‌تر و مستحکم‌تر شوند.
 
گزارش عملکرد وزارت ارشاد
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تشریح فعالیت‌های این وزارتخانه عنوان کرد: وزارت ارشاد درباره اجرای اقتصاد مقاومتی در حوزه فرهنگ و هنر، از جمله دستگاه‌های پیشرو در این زمینه بود. در این راستا وزارت ارشاد بلافاصله پس از ابلاغ سیاست‌های کلی از سوی مقام معظم رهبری و دستورالعمل ریاست جمهوری و مصوبه دولت، به تشکیل کارگروه‌های تخصصی برای اجرای مسولیت‌های خود اقدام کرد.
 
نوش‌آبادی ادامه داد: وزارت ارشاد براساس بندهای ۲۰ و ۲۱ این سیاست‌های کلی، مأموریت تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی در رسانه‌ها و تبدیل آن به گفتمان فراگیر را بر عهده گرفت. در این راستا به بهره‌گیری از فرصت‌های کارآفرینی، تولید ثروت، تقویت فرهنگ جهاد با استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی، حمایت از آثار سینمایی، فرهنگی، هنری و رسانه‌ای به منظور ترویج فرهنگ اقتصاد مقاومتی، بهره‌گیری از ظرفیت‌های دیپلماسی فرهنگی کشور، بهره‌مندی از کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد، همکاری با سایر نهادها و مراکز فرهنگی ـ هنری کشور، تجمیع فعالیت‌های فرهنگی خارج از کشور، حمایت از تولید آثار رسانه‌ای فرهنگی و هنری و حمایت از هنرمندان، نویسندگان، خبرنگاران و روزنامه‌نگاران فعال در زمینه تبیین اقتصاد مقاومتی پرداخت.
 
وی اظهار کرد: وزارت ارشاد برای نخستین بار علاوه بر پرداخت یارانه مطبوعات، به سایت‌ها و خبرگزاری‌ها یارانه پرداخت کرد؛ این یارانه به رسانه‌هایی تعلق گرفت و می‌گیرد که ماده ۱۸ قانون مطبوعات را رعایت کرده و می‌کنند.
 
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که به زودی فهرست یارانه‌های پرداختی به سایت‌ها و خبرگزاری‌ها منتشر خواهد شد گفت: سایت‌های شب‌نامه نویس که الزامات قانونی را رعایت نمی‌کنند، از دریافت یارانه محرومند.
 
نوش‌آبادی با بیان این‌که یارانه بیمه رسانه‌ها براساس جدول اعلامی معاونت مطبوعاتی واریز شده است، اظهار کرد: صاحبان امتیاز و مدیر مسئولان رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها موظفند تمامی خبرنگاران خو را بیمه کنند.
 
۷۴ باب کتابخانه عمومی در سطح کشور افزایش پیدا کرد
وی با اشاره به فعالیت‌های وزارت ارشاد در بخش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، گفت: در دولت تدبیر و امید ۷۴ باب کتابخانه عمومی در سطح کشور افزایش پیدا کرده است که با احتساب کتابخانه‌های عمومی موجود در دولت‌های پیشین، در مجموع در حال حاضر ۲۶۹ هزار باب کتابخانه عمومی موجود است.
 
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: تعداد کتاب‌های کتابخانه‌های موجود، ۴۰ میلیون جلد است که بیش از یک میلیون آنها در دولت تدبیر و امید افزوده شده‌اند. همچنین این کتابخانه‌ها بیش از ۲ و نیم میلیون عضو فعال دارد و بیش از ۶ هزار کتابدار در این کتابخانه ها خدمت می‌کنند.
 
حضور تعدادی از وزیران فرهنگی کشورهای مختلف در نمایشگاه کتاب تهران
نوش ‌آبادی با اشاره به اقدامات وزارت ارشاد در بخش فرهنگی کشور بیان کرد: در دولت تدبیر و امید ۱۱۳ هزار عنوان کتاب مجوز گرفتند. همچنین در این دولت، شمارگان کتاب‌ منتشر شده به ۲۶۳ میلیون رسیده است. در این دولت، ۴۷ نمایشگاه استانی کتاب و ۱۶ نمایشگاه کتاب خارجی برگزار شده است.
 
وی ادامه داد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال گذشته برگزار شد که در آن، ۱۲۹۶ ناشر داخلی و خارجی حضور یافتند و ۲۶۶ هزار و ۴۲۹ عنوان کتاب در بخش ناشران داخلی و ۱۳۲ هزار عنوان کتاب در بخش ناشران خارجی عرضه شد. امسال با اضافه شدن تعداد دیگری از ناشران و رفع مشکلات ناشران محروم، تاکنون بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ ناشر داخلی ثبت‌نام کرده‌اند.
 
خرید ۱۲۰ میلیارد ریالی وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد از نمایشگاه کتاب تهران 
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که امسال در نمایشگاه کتاب تهران شاهد حضور تعدادی از وزرای فرهنگی کشورهای مختلف خواهیم بود، گفت: در سال گذشته ۱۴۰ میلیارد تومان کتاب در نمایشگاه کتاب تهران فروخته شد که ۱۴ میلیارد آن در قالب بُن کتاب در اختیار دانشجویان و طلاب قرار گرفت. امسال نیز همین سیاست دنبال خواهد شد و چتر حمایتی ارشاد گسترش پیدا خواهد کرد. امیدواریم در این زمینه سایر نهادها نیز همکاری‌های لازم را به عمل آورند.
 
نوش‌آبادی اظهار کرد: در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد برای تجهیز کتابخانه‌های ادارات متبوع خود، ۱۲۰ میلیارد ریال خرید خواهند داشت.
 
وی در ادامه سخنانش بیان کرد: سیاست وزارت ارشاد در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران، واگذاری امور به بخش خصوصی است؛ بر همین اساس بخشی از فعالیت‌ها به ناشران داخلی و بعضاً ناشران خارجی واگذار شده است. امیداوریم به تدریج و در آینده نزدیک شاهد واگذاری تمامی امور نمایشگاه کتاب تهران به بخش خصوصی باشیم.
 
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سایر اقدامات این وزارتخانه در سال گذشته افزود: سال گذشته ۱۴۰ میلیارد ریال برای تجهیز کتابخانه‌‌های مساجد ارائه شد. همچنین کارگروه ویژه نظارت بر چاپ و توزیع غیر قانونی کتاب تشکیل شد که با هرگونه اقدام غیرقانونی درباره چاپ کتاب‌های بدون مجوز و ورود کتاب به صورت قاچاق به داخل کشور، برخورد جدی می‌کند.
 
خریداری و توزیع ۲۵۰ میلیون جلد قرآن در دولت تدبیر و امید
نوش آبادی با اشاره به فعالیت‌های وزارت ارشاد در حوزه قرآن و عترت گفت: بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ مؤسسه قرآنی در حال تأسیس هستند که از آن میان، ۴۰۰ مؤسسه قرآنی در دولت تدبیر و امید راه‌اندازی می‌شوند و ۴۰۰ مؤسسه قرآنی دیگر در حال صدور مجوز هستند.
 
وی ادامه داد: در دولت تدبیر و امید، ۳۶۰ نمایشگاه قرآنی برگزار شده است. همچنین در این دولت ۱۲۲۰ نشست علمی و پژوهشی و ۱۸ همایش در حوزه قرآن برگزار شده است. در این دولت شاهد برگزاری ۲۳ مسابقه قرآنی بودیم. همچنین در این دولت ۲۵۰ میلیون جلد قرآن خریداری و توزیع شده و نزدیک به ۴ و نیم میلیون قرآن چاپ شده است.
 
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اقدامات این وزارتخانه در حوزه فرهنگ عمومی گفت: شورای فرهنگ عمومی تاکنون ۱۴۱ جلسه در سطح استان و ۱۰ ها جلسه در سطح ملی برگزار کرده و بیش از ۶۰۰ مصوبه برای ارتقای فرهنگ عمومی کشور داشته است.
 
نوش‌آبادی با اشاره به اقدامات وزارت ارشاد در حوزه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، اظهار کرد: تعداد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در سال گذشته به بیش از ۱۹ هزار باب رسیده که ۱۹۱۸ باب آن به دولت یازدهم مربوط می‌شود. در دولت تدبر و امید تعداد ۲ هزار نفر از مسئولان کانون‌ها و کتابخانه‌های مساجد بیمه شده‌اند، ۱۸۹ مرکز دیجیتال در کانون‌ها ایجاد شده است، ۹ هزار کانون روستایی مورد حمایت قرار گرفته‌اند و ۱۴۹ کانون در مساجد دانشگاه‌های کشور شکل گرفته‌اند.
 
وی از امضای تفاهمنامه همکاری میان وزارت ارشاد و سازمان امور مالیاتی خبر داد و گفت: این تفاهمنامه به زودی با هدف معافیت مالیاتی کتابفروشان منعقد می‌شود. در این راستا علاوه بر کتابفروشان، تمامی افرادی که فعالیت‌های انتشاراتی، مطبوعاتی و فرهنگی انجام می‌دهند از پرداخت مالیات معاف خواهند شد.
 
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از برگزاری پنجمین همایش حقوق مالکیت ادبی و هنری با محوریت حمایت از آثار ادبی و هنری در سال جاری خبر داد و گفت: این همایش ۱۴ اردیبهشت‌ماه با متولی بودن وزارت ارشاد در راستای وظایفی که بر عهده دارد برگزار می‌شود.

نظر شما