شناسهٔ خبر: 30929 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

گشایش باب اقتباس از تاریخ شفاهی با «نگاهی دیگر»

«نگاهی دیگر» می‌تواند به نوعی باب اقتباس را از تاریخ شفاهی بازکند و باعث تنوع موضوع و تکثر درونمایه آثار نمایشی شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ آذر خزاعی سرچشمه-پژوهشگر گفت: سوژه اولیه طرح کتاب «نگاهی دیگر؛ ظرفیت‌های نمایشی خاطرات مکتوب دفاع مقدس» حدود سال ۱۳۸۰ بود که به فکرمان رسید. طرح را به بنیاد حفظ آثار ارائه دادیم. چون کار خیلی گسترده بود می‌خواستیم مکتوب و غیرمکتوب حتی داستان‌ها و کلیه آثار تاریخ شفاهی و تاریخی را هم بررسی کنیم، چون خیلی کار گسترده بود و به خاطر گستردگی کار و کمبود نیرو و بودجه، آن زمان این کار عملی نشد.

همزمان که کتاب‌های خاطرات را جمع آوری می کردیم، شروع کردیم به خواندن کتاب‌ها، البته کار تیمی هست و خاطرات اندک اندک خوانده شد. به این نتیجه رسیدیم که تنها خاطرات مکتوب را از وضعیت‌های نمایشی اش را بیرون بکشیم.

رصدی که کردیم با مشاوره آقای کمری، آقای جمشید خانیان، آقای دکتر فرهاد مهندس پور و سردار گلعلی بابایی از ۱۰۰ عنوانی که کنار گذاشته بودیم در نهایت به ۲۶ خاطره رسیدیم که این ۲۶ کتاب خلاصه‌نویسی شد و خانم جلینی ظرفیت‌های نمایشی خاطرات را در آورد. آقای بابایی در خلاصه‌ها و آقای  مهندس پور و آقای خانیان هم در ظرفیت ها مشاوره دادند.

هدف از این کار هم چون در تاریخ شفاهی و خاطرات مکتوب کارهای بسیار خوبی در دفاع مقدس هست و تاکنون از ظرفیت نمایشی اینها استفاده درستی نشده ما تمام تلاشمان را کردیم که نمونه‌هایی از این ظرفیت ها را در اختیار مخاطبان نمایشنامه نویس، کارگردان‌های تئاتر و حتی فیلمنامه نویس‌ها و کارگردانهای سینما و تلویزیون قرار بدهیم.

وضعیت نمایشنامه‌نویسی دفاع مقدس وضعیت خوبی است، چون نمایشنامه نویس‌های خوبی دارد، کسانی مثل علیرضا نادری،حمیدرضا آذرنگ، جمشید خانیان، عبدالحی شماسی و ... چون کارهای خوبی تا الان نوشتند. نسل جدید هم توی نمایشنامه دفاع مقدس کارهای خوبی نوشتند و اجراء کردند.

کار ما هم می‌تواند به یک نوعی باب اقتباس را از تاریخ شفاهی بازکند و باعث تنوع موضوع و تکثر درونمایه آثار نمایشی شود.

نظر شما