شناسهٔ خبر: 31039 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مستندات تاریخ شفاهی در یک کتاب ارزیابی می‌شود

دکتر مرتضی نورایی با همکاری مهدی ابوالحسنی در کتابی با عنوان «نقد و بررسی جایگاه تاریخ شفاهی در تاریخ معاصر ایران 1385-1358» دست به ارزیابی مستندات تاریخ شفاهی زده‌ و درباره تاریخ شفاهی و تاثیرات آن در تاریخ‌نگاری معاصر ایران تحلیل کرده‌اند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ دکتر مرتضی نورایی، استاد گروه تاریخ دانشگاه اصفهان از پایان تالیف کتاب «نقد و بررسی جایگاه تاریخ شفاهی در تاریخ معاصر ایران ۱۳۸۵-۱۳۵۸» خبر داد و گفت: این کتاب با همکاری دکتر مهدی ابوالحسنی نوشته شده و قرار است از سوی پژوهشکده تاریخ اسلام چاپ شود.

نورایی با بیان این‌که موضوع محوری کتاب مذکور درباره تاریخ شفاهی و تاثیرات آن در تاریخ‌نگاری معاصر ایران است، توضیح داد: تحلیل و تبیین مسائل نظری و روش‌شناسی تاریخ شفاهی در ایران از دیگر مسائل مطرح‌شده این اثر هستند که در ۳۰۰ صفحه تدوین شده‌اند.

وی عنوان کرد: این کتاب پروژه بزرگی بود که دست به ارزیابی مستندات تاریخ شفاهی زد؛ بدین معنی که از یک ‌طرف تمام موسسات درگیر در تاریخ شفاهی و تولیدات و کتاب‌هایی را که از سوی آنها منتشر شده مورد ارزیابی قرار داد و از طرف دیگر مبانی و روش‌های اصلی تاریخ شفاهی در جای‌جای کتاب مورد توجه قرار گرفت.
 
وی درباره منابع این کتاب اظهار کرد: منابع مصاحبه‌ای، مستندات مختلف از جمله اسناد و روزنامه‌ها، منابع خارجی و تمامی کتاب‌هایی که در عرصه تاریخ شفاهی در ایران تا سال ۱۳۹۲ نوشته شده‌اند، منابع و مآخذ این کتاب را تشکیل می‌دهند.

این عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه اصفهان ادامه داد: افرادی که مایل به مطالعه تاریخ شفاهی هم از نظر مسائل نظری و روش‌شناسی و هم از نظر مسائل عملیاتی هستند، می‌توانند اطلاعات خوبی را از طریق خواندن این کتاب بگیرند.
 
همچنین نورایی درباره وضعیت کتاب‌هایی که در زمینه موضوع تاریخ شفاهی در کشور تالیف شده‌اند، چنین نظر داد: کتاب‌هایی را که درباره این موضوع در ایران نوشته شده‌اند در مجموع می‌توان به سه گروه تقسیم کرد؛ نخستین گروه، کتاب‌های ترجمه‌شده هستند که اگرچه شاید برخی از این کتاب‌ها به خوبی ترجمه نشده‌اند اما خوشبختانه کتاب‌های مطرحی در سطح بین‌المللی هستند.

وی دراین‌باره ادامه داد: دومین‌ گروه،‌ نوشتارهایی هستند که در قالب‌ مقاله به مسایل نظری تاریخ شفاهی پرداخته‌اند و لزوما در قالب کتاب نیستند. و سرانجام محصولات تاریخ شفاهی یعنی کتاب‌هایی که از راه داده‌های تاریخ شفاهی نوشته شده‌اند، سومین دسته کتاب‌های این موضوع را تشکیل می‌دهند که این گروه، بزرگترین عرضه را در ایران دارند؛ به طوری‌که بیش از ۷۰ درصد محصولات این حوزه در این زیرمجموعه قرار می‌گیرند.

نورایی در این‌باره گفت: پروژه‌های وسیعی که در حال حاضر مراکزی مانند اسناد انقلاب اسلامی،  آستان قدس رضوی، کتابخانه ملی ایران و غیره انجام می‌دهد در گروه سوم قرار می‌گیرند که محصولات زیادی را تاکنون در قالب کتاب منتشر کرده‌اند.

وی درباره کیفیت محصولات و کتاب‌هایی که این موسسات و نهادها چاپ می‌کنند، گفت: این محصولات دارای سطوح مختلفی از نازل تا عالی هستند که دلایل آن به تسلط و اشراف نویسنده به موضوع و مباحث نظری بر می‌گردد.

نظر شما