شناسهٔ خبر: 31077 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مجلد دوم مقالات همایش ملی «مدیریت اسناد الکترونیکی» منتشر شد

دومین مجموعه مقالات همایش ملی «آرشیو برای همه» در کتابی با عنوان «مدیریت اسناد الکترونیکی » با گردآوری ندا رسولی منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ سیدرضا صالحی امیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه‌ ملی در مقدمه خود بر این کتاب نوشته است: «سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در راستای اجرای نقش حاکمیتی و راهبردی خود در راستای دانش‌افزایی در حوزه اسناد در کشور، طرح تدوین رویه‌ها و استانداردها را برای ایجاد و حفظ و نگهداری اسناد – به‌ویژه اسناد الکترونیکی – بومی‌سازی، تدوین و پیاده‌سازی می‌کند و می‌کوشد با مشارکت در تدوین استانداردهای مناسب و اجرایی در سطح ملی، بستر لازم را برای تشکیل آرشیوهای رقمی فراهم و تبادل اطلاعات را بین پایگاه‌های اطلاع‌رسانی در سطح کشور و جهان امکان‌پذیر کند.»

دومین همایش ملی «آرشیو برای همه» در سال ۱۳۸۹ همزمان با روز ملی اسناد برگزار شده و در آن ۴۵ مقاله بعد از داوری حائز ارائه در همایش شناخته شده است.

برگزاری همایش با محوریت مدیریت اسناد الکترونیکی به‌منظور گسترش تعامل و هماهنگی میان آرشیو ملی و دستگاه‌های دولتی می‌تواند زمینه‌های پیشرفت مدیریت اسناد الکترونیکی و حفظ و نگهداری آنها را فراهم و به توسعه دولت الکترونیکی به‌عنوان قسمتی از حافظه تاریخی و مستند کشور کمک کند، و امکان دستیابی به فناوری و دانش روز و همگانی با آرشیوهای معتبر دنیا را به همراه داشته باشد.

 در این کتاب که از سوی ندا رسولی تدوین شده است ۱۸ عنوان مقاله مرتبط با موضوع اسناد الکترونیکی گردآوری شده است.

دربخشی از مقاله «مدیریت اسناد الکترونیکی: چالش‌ها، مزایا، آموزش‌ها » آمده است: «به موازات گسترش روزافزون فعالیت سازمان‌های مختلف دولتی و خصوصی، استفاده از فناوری‌ها و ابزارهای جدید برای نیل به اهداف بیشتر احساس می‌شود. دراین میان، یکی از دستاوردها، دولت الکترونیکی است. این مهم می‌رود تا همه عرصه‌های فعالیت دولت‌ها و زیر‌مجموعه‌ها آنها را تحت پوشش گرفته و ساختاری متفاوت را پایه‌ریزی کند. این مهم می‌رود تا همه عرصه‌های فعالیت دولت‌ها و زیر‌مجموعه‌ آنها را تحت پوشش گرفته و ساختاری متفاوت را پایه‌ریزی کند. یکی از این زمینه‌های دگرگونی تاثیر‌گذار، تغییر کامل در چرخه مدیریت اسناد الکترونیکی به بحث در خصوص نیازمندی‌های نظام‌های مدیریتی و خصوصیات نظام مدیریت اسناد الکترونیکی، روزآمدی مدیریت اسناد رسمی، نبود نظام یکپارچه برنامه‌ریزی جهت کمک به ایفای مسئولیت‌ها و نقش‌هایشان مورد بحث است.»

در چکیده مقاله دیگر این کتاب یا عنوان «استفاده از خرد جمعی در آرشیوهای رقمی» نوشته شده است: «عصر جدید را عصر ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌دانند. گسترش فناوری  اطلاعات، تحولات زیادی را در برقراری ارتباط بین جوامع و تبادل اطلاعات پدید آورده است. امروزه دسترسی به اطلاعات، وابستگی خود به زمان و مکان را از دست داده و هر کسی درهر نقطه از جهان، توانایی دسترسی به اطلاعات را دارد. آرشیوها و مجموعه‌های خاص نیز از دهه ۱۹۹۰ از اینترنت استفاده می‌کردند. با ظهور ابزارهای کاوش اولیه در وب، آرشیوها نیز به تقویت وب‌سایت‌های خود پرداختند و در وطل سال‌های متمادی با افزایش حجم اطلاعات، این امر رونق بیشتری گرفت. علی‌رغم شوق اولیه برای استفاده از شبکه‌ها برای عمومی‌سازی موجودی‌ها، خدمات و داشته‌ها، آرشیوها در طول سال‌های اخیر تلاش محدودی برای پذیرش تعاملات اجتماعی نموده‌اند.»

«مدیریت اسناد الکترونیکی» در ۳۱۱ صفحه، به قیمت ۱۵ هزار تومان از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی منتشر شده است. 

نظر شما