شناسهٔ خبر: 31096 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شرح پیدایش سلسله اهل حق در یک کتاب

کتاب «پیدایش سلسله اهل حق» نوشته سیاوش دلفانی به همت انتشارات منشور امید روانه کتابفروشی‌ها شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ در طول دو سده اخیر دگرگونی‌های شگرفی در رابطه با تحقیقات مستشرقان جهان درباره چگونگی پیدایش سلسله اهل حق به وجود آمده است. نویسندگان، محققان، شرق‌شناسان اروپایی و غیره پیرامون این سلسله در دهه‌های گذشته سخن گفته‌اند ولی تمامی این داده‌ها برای ترسیم چهره‌ای روشن از بنیان‌گذاران و رهبران این گروه کافی نیست زیرا این مولفان بنا به انگیزه‌های شخصی و برداشت‌های گوناگون پیرامون این سلک به نوشتن کتاب اقدام کرده‌اند. لاجرم دریچه‌های واقعی متون سلسله هماره بر شرق‌شناسان بسته مانده است، زیرا طایفه اهل حق از نظر مذهبی بخشی از شیعیان تندرو و دوازده امامی به شمار می‌روند که در طی قرن‌ها ولایت علی (ع) را سینه به سینه حفظ کرده و در راه مجاهد سَر داده‌اند ولی سِر نداده‌اند و بر همین اساس مولفان و مورخان ضد شیعه قبل از به رسمیت رسیدن مذهب تشیع در ایران و چه بسیار پس از آن اطلاعات دقیقی درباره آنها آگاهانه یا از روی بی اهمیت دانستن موضوع به زعم خود در تالیفات خود وارد نساخته‌اند و در بسیاری از این نوشته‌ها مطالب نادرست و غیرواقعی راه پیدا کرده است. همین مساله تاریخ‌نویسان و مستشرقان شرق را گمراه کرده و لاجرم احوال بزرگان این مکتب در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: «از طرفی پیروان سلسه اهل حق هم که پیرامون سلک خود به گردآوری کتاب پرداخته‌اند اغلب مجموعه‌هایی است از سروده‌ها و تواریخ غیرمتجانس که پیروان در جمع‌آوریشان نتوانسته‌اند آنها را بر اساس یک روش منطقی تنظیم نمایند. مضافا القاب تقیه‌ای رهبران و بنیانگذاران اولیه سلسله نیز پیچیدگی و سررگمی آن کمک کرده است. لاجرم تنها با ریزبینی و ژرف‌نگری در این نسخ با توجع به سایر کتب تاریخی و خطی و تذکره‌ها و غیر آن در ایران و کشورهای همجوار و روایت‌های گوناگونی  که در نزد این سلسله رایج است می‌توان تنها تصویر دقیقی از تاریخ پیدایش سلسله اهل حق به دست آورد.»

کتاب «پیدایش سلسله اهل حق» نوشته سیاوش دلفانی با شمارگان هزار و 200 نسخه در 774 صفحه به قیمت 30 هزار تومان به همت انتشارات منشور امید منتشر شده است.

نظر شما