شناسهٔ خبر: 31140 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جزییات جلسه میرزاده با کمیسیون آموزش مجلس

رییس دانشگاه آزاد اسلامی روز یکشنبه به همراه معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی، معاون پارلمانی و مشاور اجرایی در جلسه کمیسیون مجلس شرکت و گزارش جامعی از فعالیت این دانشگاه در طول مدت ۱۸ ماه مدیریت خود ارائه کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا، دکتر علوی فاضل، معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص مسائل مطرح شده در این کمیسیون، گفت: دکتر میرزاده در ابتدا چالش‌های ۲۰ گانه دانشگاه آزاد اسلامی را که از ابتدای مدیریت خود با آن روبرو بوده است تشریح و بیان کرد که این چالش ها را شناسایی و برای همه این چالش ها برنامه مدونی در دانشگاه طراحی و اجرا کرده ایم و غالب برنامه های سال ۹۴ بر مبنای حل این چالش ها و ارتقای کیفی دانشگاه تنظیم شده است.

 

علوی فاضل به برنامه های دانشگاه آزاداسلامی در سال ۹۴ اشاره کرد و افزود: ارتقای کیفی فعالیت های دانشگاه در آموزش و پژوهش، کاهش وابستگی به شهریه، افزایش ماموریت گرایی، گسترش تحصیلات تکمیلی، افزایش فعالیت های دانش بنیان، اصلاح و تقویت نسبت و هرم هیات علمی با جذب ۵۰۰۰ عضو هیات علمی جدید با در نظر گرفتن بودجه بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان از مهمترین برنامه های دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۹۴ است.

 

وی افزود: همچنین از محورهای فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی می توان به ارتقای مربیان دانشگاه برای تحصیل در مقطع دکتری، توسعه حوزه علوم پزشکی و اجرای فعالیت های فرهنگی ماندگار اشاره کرد.

 

یکی از موفقیت های دانشگاه تشکیل مرتب جلسات هیات امنا است

 

معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه بسیاری ار تصمیمات کلان در استان ها به کمک هیات امنای استانی انجام می شود، گفت: دکتر میرزاده در این کمیسیون یکی از موفقیت های دانشگاه را تشکیل مرتب جلسات هیات امنا ۳۱ استان و تهران بیان کرد، که حدود ۷۰۰ نفر از فرهیختگان، دانشمندان و نخبگان کشور به عنوان اعضای هیات امنا ، اعضای کمیسیون دائمی و اعضای کمیته های نظارت هیات امنای استان ها با دانشگاه آزاد اسلامی همکاری می کنند.

وی افزود: همچنین دکتر میرزاده گزارشی از سفرهای استانی خود که حداقل در هر ماه ۲ سفر به استان ها دارند و از نزدیک در جریان امور واحدهای استانی قرار می گیرند، ارائه کرد.

 

 

از برنامه های دانشگاه آزاد اسلامی در جهت ارتقای شاخص های کیفی، جذب اعضای هیات علمی جدید است

 

علوی فاضل تاکید کرد: همانطور که دکتر میرزاده گفت، با توجه به اینکه توسعه تحصیلات تکمیلی را در دستور کار داریم، یکی از برنامه های دانشگاه آزاد اسلامی در جهت ارتقای شاخص های کیفی در این بخش، جذب اعضای هیات علمی جدید است، که نسبت استاد به دانشجو را که در سال ۹۳ یک به ۵۵ بوده است در سال ۹۴ به یک- ۴۷ و در یک افق پنج ساله به یک- ۳۵ برسانیم، است.

 

وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۴ برنامه توسعه تحصیلات تکمیلی به گونه ای تنظیم شده است که درصد دانشجویان تحصیلات تکمیلی نسبت به کل دانشجویان دانشگاه آزاداسلامی از ۲۷ درصد فعلی به ۳۴ درصد افزایش پیدا کند.

 

معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص افزایش شهریه گفت: دکتر میرزاده در این جلسه تاکید کرد، که تا مهر ۹۴ هیچگونه افزایش شهریه نخواهیم داشت و افزایش شهریه بنا بر مصوبات هیات امنا به طور سالانه تعیین که در سال تحصیلی آتی صرفا ۱۵ درصد شهریه متغیر دانشجویان فعلی و ۱۵ درصد شهریه متغیر و پایه دانشجویان ورودی ۹۴ خواهد بود.

وی افزود: همچنین گزارشی از مراکز رشد، شرکت های دانش بنیان و اجرای طرح شفا( شهرک های فناوری آزاد) که درراستای آن در هر استان یک شهرک فناوری خواهیم داشت ارائه شد.

دکتر علوی فاضل خاطرنشان کرد: از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه می توان به، در نظر گرفتن ۱۵ درصد از بودجه دانشگاه برای امور پژوهش، ۶ درصد برای امور ورزشی، فرهنگی و رفاهی، کاهش وابستگی به شهریه که امسال ۱۶ درصد کاهش پیش بینی می کنیم و همکاری ۷۰ هزار و ۶۵۵ نفر عضو هیات علمی که ۳۰ هزار نفرآنان به صورت تمام وقت هستند، اشاره کرد.

وی افزود: همانطور که مقام معظم رهبری در سند علم و فناوری ابلاغی فرمودند باید نیمی از درامد ناخالص کشور از محل اقتصاد دانش بنیان تامین شود، که حرکت دانشگاه آزاداسلامی در همین راستا است.

در اد امه ی کمیسون نمایندگان مجلس نکاتی را بیان کردند و از گزارش جامع و مکتوب دانشگاه آزاداسلامی تشکر و این گزارش را نمونه ای برای سایر دستگاه های دولتی ذکر کردند.

همچنین، از توسعه تحصیلات تکمیلی، توجه و حمایت شرکت های دانش بنیان، اصلاح ساختار و چابک سازی دانشگاه، توسعه فعالیت های فرهنگی و کاهش ۱۰ درصدی وابستگی به شهریه تشکر کردند.

نظر شما